Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Sätter i minneskortet i datorn med nya bilder.
"Foton" öppnar automatiskt.
Bockar i och överför bilder till en bestämd mapp.
Bilderna hamnar i en mapp i mappen med dagens datum, praktiskt.
Nu hamnar dom bara i mappen UTAN en ny mapp med datum?
Vad har hänt ? Tips ?
 

ehrsa

Aktiv medlem
Sätter i minneskortet i datorn med nya bilder.
"Foton" öppnar automatiskt.
Bockar i och överför bilder till en bestämd mapp.
Bilderna hamnar i en mapp i mappen med dagens datum, praktiskt.
Nu hamnar dom bara i mappen UTAN en ny mapp med datum?
Vad har hänt ? Tips ?
Vet inte vad som hänt! Vill bara nämna hur jag alltid importerar bilder. Jag använder utforskaren och letar upp den disk jag vill ha bilderna på (kan vara en extern) där har jag olika mappar för de tre olika kameror som jag använder, sen öppnar jag den mappen med 'rätt' kamera och skapar en ny mapp där med datum först och sedan vad det gäller t.ex. 'Tanto' eller 'runt stan' eller liknande. Sen så öppnar jag kamerans minneskort också den i utforskaren och kopierar alla bilderna, och klistrar sen in dom i den nya mappen.. När alla bilderna finns i sin mapp så brukar jag använda 'Foton' att grovrensa bilderna med, det är programmet bra till! Först därefter är bilderna färdiga att tas in i ett program som t.ex. Lightroom..

Jag vill aldrig importera bilder via något program, jag vill först ha in dom direkt på hårddisken innan dom sedan kan importeras till ett program.. Har varit med om att bilder importerade via ett program har lämnat spår i bildens data/metadata.. så när jag då långt senare kanske har velat öppna en bild så har datorn velat öppna ett program som jag inte längre har..
Hälsn!
 
Senast ändrad:

gunte

Aktiv medlem
Tack Jan..Ja utforskaren använder jag på samma sätt när jag "säkerhetskopierar" till två fristående externa. Och det går ju att göra som du gör när det är dags att tömma kortet.
Det bra var att det blir datummappar ifall det ligger bilder från flera dagar på kortet så delades det per automatik upp i flera mappar.
Det är väl nån onödigt elak uppdatering i "foton" som ställt till det ??
 
ANNONS