Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna blir svartvita; fel på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Det här händer, När jag slår på kameran och ska fota så blir bilderna svartvita. Ibland får jag errormeddelande där det står att jag ska slå av och på kameran eller installera om batterierna. Om jag gör en "clear all settings" så blir bilden i färg igen men då är jag tvugen ställa in allt igen och det är ju helt värdelöst. Jag är inte säker på att detta händer när kameran varit avslagen, jag upptäckte nyss eländet. Ladda upp batterierna igen fungerade inte.

Någon som vet?

Tack!

Hej
Vet ej vad du har för kamera, såg att du tatt en del med 350D

I kameran finns även ett litet batteri, ett knappcellbatteri, som håller alla inställningar.

Kolla o byt det, vet ej vart det sitter på din kamera, men kolla manualen.

Roine

Fast svart/vitt är ingen standardinställning, så om kameran går tillbaka till det, på grund av dåligt batteri, är det knappast det som är fel.

Om bilden just blivit svart/vit och du då tittar på inställningen för "Picture style", vad står den på då?

apersson850 skrev:
Fast svart/vitt är ingen standardinställning, så om kameran går tillbaka till det, på grund av dåligt batteri, är det knappast det som är fel.

Om bilden just blivit svart/vit och du då tittar på inställningen för "Picture style", vad står den på då?

Batteriet är fulladdat nu men det är samma visa ändå. Och det är inte bara när man startar kameran märkte jag, den går till svartvitt hela tiden ändå. Det spelar ingen roll om jag ändrar i pictures styles, det blir ändå svartvitt. Så jag får göra en clear på inställningar, då är det färg ett tag, sen svartvitt igen.

roinek skrev:
Hej
Vet ej vad du har för kamera, såg att du tatt en del med 350D

I kameran finns även ett litet batteri, ett knappcellbatteri, som håller alla inställningar.

Kolla o byt det, vet ej vart det sitter på din kamera, men kolla manualen.

Roine

Aha! Jag gick och köpte en 40D :(

Den försbaskade manualen är på engelska desvärre.

haha sjyst lösning på problemet :D, Fick du någon klarhet i vad det var för fel på 350in?

Tror jag läste någonstans att en svensk manual kostar 180 kr att beställa. men kommer inte ihåg var.

Henrik_L skrev:
Aha! Jag gick och köpte en 40D :(

Den försbaskade manualen är på engelska desvärre.

Cyberhamster skrev:
haha sjyst lösning på problemet :D, Fick du någon klarhet i vad det var för fel på 350in?

Tror jag läste någonstans att en svensk manual kostar 180 kr att beställa. men kommer inte ihåg var.

Oj, jag rörde visst till det. det är min 40D som bråkar, jag tror inte live wiev fungerar heller. Det ser rätt kört ut faktiskt.

är det så att bilderna blir svartvita eller är det skärmen på kameran som blir svartvit?

Gurra G skrev:
är det så att bilderna blir svartvita eller är det skärmen på kameran som blir svartvit?

Bra ide! Jag kollade och när jag kört in Rawbilderna i lightroom så är dom i färg. Alltså är det bara på displayen som dom är svartvita. Livview fungerar uselt dessutom. :(

Det är väl inte så mycket att bråka om; du har ju garanti då kameran ej kan vara ett år gammal ens.

mrelbe skrev:
Det är väl inte så mycket att bråka om; du har ju garanti då kameran ej kan vara ett år gammal ens.

Nä det har jag inte, jag fick den i present av en som köpt den importerad från USA. Dessutom tar det säkert någon vecka för Canon att åtgärda felet och det är ju nu det är fototsäsong.....

Henrik_L skrev:
Bra ide! Jag kollade och när jag kört in Rawbilderna i lightroom så är dom i färg. Alltså är det bara på displayen som dom är svartvita. Livview fungerar uselt dessutom. :(

Råfiler sparas alltid i färg, men vissa program som Canons DPP kan visa råfilerna som kameran är inställd, alltså svartvitt.

Att det skulle vara fel på kameran låter väldigt osannolikt. Däremot låter det troligt att det är bildstilarna som spökar.

froderberg skrev:
Råfiler sparas alltid i färg, men vissa program som Canons DPP kan visa råfilerna som kameran är inställd, alltså svartvitt.

Att det skulle vara fel på kameran låter väldigt osannolikt. Däremot låter det troligt att det är bildstilarna som spökar.

Nja, det spelar ingen roll om jag ställer in bildstilarna, det blir svartvitt ändå. Liveview ser heltkonstigt ut och så får jag ett err-meddelande när jag slår åp kameran och ska fota så att jag är tvungen att ta ur batterierna och stoppa i dom igen. Den lär ju vara pajj. :(

jag har läst att canon har världsgaranti på sina saker. eller så var de bara på objektiven. men de kan la va värt att kolla upp...

Enicar skrev:
Har du tagit ur backup-batteriet också som någon tidigare gett som förslag?

Ja desvärre, jag har tagit ur batteriet, laddat originalet fullt, tagit bort batterigreppet och satt i originalet i kameran. Samma elände. Nu är det bara tt rengöra kontakterna som är kvar att testa. sEn är det bara att skicka den till Canon.

gatica skrev:
jag har läst att canon har världsgaranti på sina saker. eller så var de bara på objektiven. men de kan la va värt att kolla upp...

Jag tror det bara gäller objektiven. Europagaranti tror jag det fanns på kameror. Egentligen spelar det ingen roll, det är bara surt att vara utan kameran så länge. :/

ANNONS
Götaplatsens Foto