Annons

bilderna syns inte, men de finns på kortet - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Har tagit bilder med min 300D. Men nu när jag skall skicka över dem till datorn så säger datorn att de inte finns. Jag flyttar kortet tillbaka till kameran, som bekräftar det hela...bilderna finns inte. Ändå ser jag ju att det borde vara bilder där eftersom jag bara kan ta 37 st RAW till på kortet, det är ju alldeles för lite på ett 512 mb kort.

Jaha, tänkte jag, det är väl bara att formatera det. Men i menyn till formateringen så ser jag att jag har 218mb utnyttjat av mina 487mb (varför finns det inte 512mb förresten?)...då vill jag ju inte formatera det, bilderna FINNS ju där!!!

Ngn som vet vad jag skall göra?

/Catherine

har det fungerat förrut?

om inte så verkar det vara så att canon har svårt för drivrutiner?

jag har skrivit en tråd om att jag inte lyckas skicka över bilderna alls i win2k.. i xp går det via utforskaren men i acdsee går det segt som f*n

annars vet jag att ngn skrev i en annan tråd att du måste (om den inställningen finns på 300D) ställa komunikation till PTP i kameran.

Det har hänt en gång tidigare...

...men då trodde jag att jag slarvat till det själv. Formaterade bara kortet å funderade inte så mkt över det hela. Det var testbilder jag tagit med kameran vid det tillfället, så skadan var inte så stor.

Denna gång är det däremot annorlunda...*suck*

Kortet har fungerat felfritt hittils (om man bortser från den förra gången som var alldeles nyligt), så det kan väl inte vara ngn inställning som felar?

Jag törs inte använda det mer just nu iaf, det får ligga sålänge. Jag har som tur var ett nytt kort på reserv.

Kanske kan jag få fram bilderna framöver om jag har tur.

Tack för ditt inlägg.

/Catherine

Ställ protokollet i kameran till PTP, då ska du få upp innehållet på kortet som en egen disk. Alternativt skaffa en extern kortläsare för typ 100 spänn. Om filerna inte är korrupta så ligger de kanske av någon anledning i en mapp som kameran inte söker i. Om du får över bilderna kan du lugnt formatera kortet i kameran sen.

//M

Mitt råd här är att använd en kortläsare, om du inte redan gör det, då skall du se exakt vad som finns på kortet. Finns det information där som du inte kan läsa, och gå ut på nätet och leta efter program som kan återställa informationen på CF-kort, ett exempel är ”Dont Panic” (ned reservation för stavning). Det finns många andra program som gör samma sak, men det är det ända jag provat och det fungerad bra. / Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto