Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bildkalibrering, vitbalansen?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har lustläst Miperts artikel om bildkalibrering här på fs, och gav mig på ett försök. Vad gäller gamma profilen blev inte skillnaden så där jättestor, men aningens bättre.

det jag inte får till riktigt är att få det vita att se vitt ut?! Följer jag miperts testbild i ps och ställer ljuset efter den ser det riktigt grådaskigt ut.

Tips någon?

Hmm, följer jag den testbild som rekommenderas i artikeln gällande ljusinställningar, får jag ett värde på ca 1/3 av ljusstyrkan på skärmen. Här är artikeln: http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2982

Om jag istället använder den bifogade testbilden, får jag ett ljusvärde på 3/4 av maximal ljusstyrka. Hur kan det skilja så mycket på två testbilder?

Bilagor

• 42611af15b89f.jpg
    42611af15b89f.jpg
    6 KB · Visningar: 613
Din undring ser ut att vara besvarad i kommentarerna under artikeln (2004-04-15).

Nja, inte riktigt ändå.

Problemet är ändå att den korrekta ljusstyrkan skiljer sig rätt mycket beroende av vilken testbild man använder sig av.

Använder jag bilden ovan, blir det svarta grått innan jag kan urskilja siffror upp till 3 i båda fälten. Vilket är det som rekommenderas.

I PS kan jag göra en testbild med värdena 040404 och ändå hamna på en ljusstyrka klart under den som blir med ovantstånde testbild.

Nu förstår jag problemet. Du måste välja om det är visningen i Photoshop (som hanterar färgprofiler) eller i det program du tittar på din bifogade bild som du ska ställa in skärmen för.

Orsaken till att visningen skiljer sig är att sRGB har en annorlunda form på sin gammakurva. Jag tycker bara det ställer till problem, men det finns säkert någon finess med det.

Alltså, om du ändrar och tittar på din kalibreringsbild i Photoshop med t ex Adobe RGB som vald färgrymd kommer du få ett annat resultat än nu. (hoppas bara jag har rätt i att du haft sRGB vald? ;-)

Nu börjar det klarna något :). Men...

Om jag tittar på testbilden med siffror i PS ser det helt korrekt ut. Siffrorna syns som dom ska. Och detta efter att ställt in ljuset efter den testbild jag skapat i PS enligt artikeln.

Men om jag går in på färginställningar i PS står där sRGB som vald arbetsfärgrymd. Vilken skall man ha vald? Skall jag ha min egna profil vald där som jag skapat i Adobe Gamma?

mange78 skrev:
Och detta efter att ställt in ljuset efter den testbild jag skapat i PS enligt artikeln.
Javisst, det du ställt in genom att granska en bild i Photoshop gäller för alla bilder i Photoshop.

Men om jag går in på färginställningar i PS står där sRGB som vald arbetsfärgrymd. Vilken skall man ha vald? Skall jag ha min egna profil vald där som jag skapat i Adobe Gamma?
Det är det här som är det knepiga. Väljer du din skärmprofil som arbetsfärgrymd tappar du hela finessen med att ha en skärmprofil. Men du slipper strulet med den konstiga gammakurvan i sRGB. Jag vet inte vad som är bäst.

kaw skrev:
Javisst, det du ställt in genom att granska en bild i Photoshop gäller för alla bilder i Photoshop.

Det är det här som är det knepiga. Väljer du din skärmprofil som arbetsfärgrymd tappar du hela finessen med att ha en skärmprofil. Men du slipper strulet med den konstiga gammakurvan i sRGB. Jag vet inte vad som är bäst.

Nej, inte jag heller... Man kan ju få huvudvärk för mindre i alla fall ;-).

Hur är det med att gå tillbaka till den profil man hade innan man började pilla på inställningarna i Adobe Gamma. Hur gör man det?

Senast ändrad:
mange78 skrev:
Nu börjar det klarna något :). Men...

Om jag tittar på testbilden med siffror i PS ser det helt korrekt ut. Siffrorna syns som dom ska. Och detta efter att ställt in ljuset efter den testbild jag skapat i PS enligt artikeln.

Absolut inte. Det som du skapat i Adobe Gamma är en beskrivning av din skärms egenskaper. Det är inte särdeles lyckat att använda den för att bearbeta dina bilder i. För det första förändras din skärm hela tiden, så om du tar upp din bild efter ett en månad eller två, då har du ju helst gjort en ny profil. Då får du konvertera från din gamla profil till din nya. En annan nackdel är att en sådan grundläggande regel som att du har en grå färg utan färgstick om den röda = gröna = blå behöver inte stämma om du använder en skärmprofil.

Nej, välj istället en arbetsfärgrymd som är anpassad till hur du använder dina bilder. Om du bara lägger ut bilder på webben och/eller skriver ut på amatörlabb, då är sRGB en bra färgrymd att arbeta med. Om du skriver ut bilder själv eller lämnar bilder till proffslabb är det bättre att använda en större färgrymd. Av de som finns enkelt tillgängliga i Photoshop är Adobe RGB den jag rekommenderar.

MVH/Stefan

mange78 skrev:
Hur är det med att gå tillbaka till den profil man hade innan man började pilla på inställningarna i Adobe Gamma. Hur gör man det?
Jag vet bara hur jag gör på datorn jag sitter vid (Windows ME). Med högerklickning på skrivbordsytan och egenskaper, inställningar och klick på avancerat-knappen. Då kommer egenskaper upp för skärmdrivrutinen (tror jag det är). En flik heter färgmatchning och där hittar jag profilen som är associerad med skärmen och därför används av Photoshop.

Alternativt kan jag gå till katalogen där färgprofilerna ligger och högerklicka på dem för att sköta associeringen.

stefohl skrev:
En annan nackdel är att en sådan grundläggande regel som att du har en grå färg utan färgstick om den röda = gröna = blå behöver inte stämma om du använder en skärmprofil.
Fast det är väl ingen risk om man skapat profilen med Adobe Gamma. Då sköts ju gråbalanseringen av gammainställningen som fixas när Adobe Gamma laddas. Detta kan för övrigt också gå att ställa in bland skärmdrivrutinens inställningar.

stefohl skrev:
Absolut inte. Det som du skapat i Adobe Gamma är en beskrivning av din skärms egenskaper. Det är inte särdeles lyckat att använda den för att bearbeta dina bilder i. För det första förändras din skärm hela tiden, så om du tar upp din bild efter ett en månad eller två, då har du ju helst gjort en ny profil. Då får du konvertera från din gamla profil till din nya. En annan nackdel är att en sådan grundläggande regel som att du har en grå färg utan färgstick om den röda = gröna = blå behöver inte stämma om du använder en skärmprofil.

Nej, välj istället en arbetsfärgrymd som är anpassad till hur du använder dina bilder. Om du bara lägger ut bilder på webben och/eller skriver ut på amatörlabb, då är sRGB en bra färgrymd att arbeta med. Om du skriver ut bilder själv eller lämnar bilder till proffslabb är det bättre att använda en större färgrymd. Av de som finns enkelt tillgängliga i Photoshop är Adobe RGB den jag rekommenderar.

MVH/Stefan

Vet inte riktigt om jag förstod det där. Är inte själva grejen med att man kalibrerar sin bildskärm och skapar en profil att färger och kontraster och dylikt skall återges korrekt när man arbetar med bilden i PS? Eller vänta nu, nä fan, jag får nog plugga på det här lite...

mange78 skrev:
Vet inte riktigt om jag förstod det där. Är inte själva grejen med att man kalibrerar sin bildskärm och skapar en profil att färger och kontraster och dylikt skall återges korrekt när man arbetar med bilden i PS? Eller vänta nu, nä fan, jag får nog plugga på det här lite...

Den visas på din skärm via din skärmprofil, vilket gör att du ser de färger som bilden innehåller på ett så korrekt sätt som det gör att göra för din skärm. Men internt i Photoshop bearbetas bilden i en annan färgrymd, den som kallas arbetsfärgrymd. Det innebär att du kan flytta din bild från en dator till en annan och eftersom Photoshop arbetar internt med en och samma profil kommer programmet att arbeta på samma sätt på båda datorerna. Om sedan skärmarna har kalibrerats rätt kommer du få samma bildvisning även om skärmarna inte är helt identiska.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto