Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer och/eller bilddiskussioner

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Gör bildkommenterandet mer diskussionsvänligt.

Man uppmanas att kommenterara bilder.
Men, är det även önskvärt att man under kritikbilderna för mer långtgående diskussioner? Till exempel att man skriver en kommentar, som kanske någon opponerar sig emot och sen så är diskussionen igång.

Jag frågar eftersom jag inte har sett så många diskussioner till uppladdade bilder här. Så jag antar att bildkommenterandet är tänkt att vara just disparata kommentarer och inte incitament för en mer inträngande diskussion.

Annars i forumet finns det ju hur många som helst som ivrigt ger sig in i diskussioner av alla dess slag. Men, som sagt, när det gäller våra bilder så lyser diskussionen med sin frånvaro.
Är inte det konstigt, på en sån här sida?

Mitt förslag är att man gör bildkommenterandet mer diskussionsvänligt. Med bevakningsfunktioner och citeringsfunktioner, med mera. Så som forumet är uppbyggt alltså.

Senast ändrad:
Äh, glöm det där. Är nog ingen bra idé.
Admin eller moderatorn får gärna ta bort hela den här tråden, tack.

Fredrik

Låt tråden vara en liten stund till :)

Det är ju faktiskt ingen dum idé att uppmuntra diskussion kring de upplagda bilderna, det var någon som föreslog i en annan tråd att det borde finnas bevakningsfunktion på bildkommentarerna, det är ju lite samma idé. Som det är nu blir det en massa separata kommentarer men sällan en sammanhållen diskussion kring den upplagda bilden, så jag tror att du är inne på rätt spår. Gäller bara att komma på hur det ska fungera praktiskt.

Re: Gör bildkommenterandet mer diskussionsvänligt.

FredrikArvidsson skrev:
...Mitt förslag är att man gör bildkommenterandet mer diskussionsvänligt. Med bevakningsfunktioner och citeringsfunktioner, med mera. Så som forumet är uppbyggt alltså... [/B]
Bra idé! Som det är nu avråds ju från diskussioner i bildkommentarerna, vilket ibland är synd.
Jag skulle även uppskatta bevakningsfunktion på bilder som Love här ovan föreslog.

Jag håller med till 100%. Jag tror det skulle vara mycket värdefullt, dels för fotografen som tagit bilden, men lika mycket för den som kommenterar att få feedback på sina åsikter. Jag skulle ofta vilja ha kommenterer på mina bildkommentarer för att få veta om jag är ensam om någon åsikt.

Det förs ju en del debatt om övervikten för tekniksnack i forumen, så förslaget är inte så dumt. Då skulle de som vill slippa läsa om bästa stället att handla batterier ha ett ställe att "prata bild" på.

Mer bilddiskussion! Men...

Det vore väldigt kul med en mer forumsliknande diskussionspool för bilder. Dock vet jag inte riktigt om jag tycker att det är så bra att man skall kunna tvinga in andras bilder i en sådan pool. Är det inte bättre att man i ett mail till fotografen eller i sin kommentar till en bild man vill diskurera ber fotografen lägga ut den bilden i en sådan pool?

Visst, alla som lägger upp sina bilder här är väl intresserade att få dem kommenterade, men är det inte schysst att låta var och en själva bestämma vilken grad av diskussion/kommentar denne vill utsätta sig och sina bilder för? Det kan ju knappast vara särskilt kul för en osäker nybörjare att få sin bild inlagd i en sådan pool, om den efterföljande diskussionen blir väldigt hätsk/hård. Kan tänka mig att det skulle kunna vara ganska svårt att se det uppmuntrande i ett sådant förfarande för den oförberedde.

Man kanske skulle kunna begränsa sig till att man kan skicka bilder från bildkritikpoolerna (bortsett från nybörjarpoolen) till diskussionspoolen, eller att fotografen får vetorätt i frågan om ifall en av ens bilder skall få hamna i den poolen. Man kan ju koda så att i och med att förfrågan går till fotografen kan förslagsställarens första diskussionsinlägg sparas, men inte publiceras, förrän fotografen okay-at det hela. Lägger fotografen in sitt veto mot det hela raderas inlägget utan att någonsin varit publicerat, och en kommentar dyker upp tillsammans med bilden om att fotografen inte vill ha den i diskussionspoolen.

Ytterligare en variant är ju att i och med att man lägger in sin bild i en pool så kan man bocka för alternativet att den får "kastas in" i diskussionspoolen av vem som helst.

/Paddlare - som verkligen vill ha en diskussionspool så det blir mer bildsnack på FS!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens Foto