Annons

bildkvalité mellan billiga & dyra hus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Hur står sig ett billigt analogt hus mot ett dyrare hus? Är skillnaden mellan säg en Nikon F5 och en Nikon F65 ansenlig? Naturligtvis är F5 snabbare, bättre byggd osv. Men när det gäller bildkvalitén, vad blir bättre? I den digitala världen snackas det mycket om pixlar och bildkvalité.. Men i den analoga?

Skillnaderna är två; Spegeluppfällning och ljusmätning. F5 har en mer komplicerad ljusmätning som är bättre på att gissa rätt. Om du inte låter kameran gissa utan tar egna informerade beslut om exponeringen återstår bara spegeluppfällningen, och den gör bara skillnad inom vissa slutartidsintervall.

I övrigt är skillnaden noll.

Om man plåtar i studio t ex eller långsamma motiv där man kan ta tid på sig att mäta ljuset. Då spelar kameran ingen roll, möjligen kan det vara bra med spegeluppfällning.

Det är först vid riktig action eller i mycket komplicerat ljus som de dyra kamerorna behövs. Ljusmätningen är i stort sett superbra i alla nya systemkameror.

Det är objektiven som gör skillnad i analog fotografering och där man ska lägga pengana i första hand.

/magnus

froderberg skrev:

Det är objektiven som gör skillnad i analog fotografering och där man ska lägga pengana i första hand.

/magnus

Man får inte heller glömma bort filmen. Det är stor skillnad mellan de olika filmerna i skärpa, färgmättnad m.m.

Greven

För själva "bildkvaliteten" spelar egentligen inte själva kamerahuset någon större roll.
Fungerar endast som en förvaringsbox till filmen.

Indirekt påverkar dock huset bildkvaliteten.
Fördelar med "dyrare och mer avancerade" hus är bla:
*Bättre spann över slutartider
*Ljusmätning
*Hastighet
*Hållbarhet
*Blixtmätning
*Känsla av trygghet
*mm mm

Men som tidigare skrivits kan en manuell kamera från 50-talet producera lika hög bildkvalitet som dagens moderniteter. (med förutsättning att filmformatet är det samma liksom filmen och att gluggarna är likvärdiga)

Apropå skillnader mellan hus, kan man märka någon skillnad ströljusmässigt mellan olika småbildskameror?

Förutsatt att samma optik används förstås.

Damm på sensorn skrev:
Hur står sig ett billigt analogt hus mot ett dyrare hus? Är skillnaden mellan säg en Nikon F5 och en Nikon F65 ansenlig? Naturligtvis är F5 snabbare, bättre byggd osv. Men när det gäller bildkvalitén, vad blir bättre? I den digitala världen snackas det mycket om pixlar och bildkvalité.. Men i den analoga?

Det finns en central skillnad mellan dessa modeller, du kan inte slåss med F65´an utan att riskera att den går sönder. Samtidigt som du kanske har råd att slå sönder F65´an.

Satsa pengarna på optiken, det är den som gör skillnaden och är dyr.

rindler skrev:
Apropå skillnader mellan hus, kan man märka någon skillnad ströljusmässigt mellan olika småbildskameror?

ja det kan man. Framförallt om man jämför riktigt gamla hus med nya. Men mellan säg en Eos 1V och en Eos 300V tror jag det ska vara extremt besvärliga situationer för att man ska kunna se några skillnader i ströljus.

rindler skrev:

Det finns okularslutare på vissa dyrare hus men det är ju bara att sätta ögat intill eller lägg ett tygstycke över så försvinner problemet.

Många av de dyrare husen har en okularslutare som kan stängas vid längre exponeringar eller när kameran är på stativ. Detta hindrar mycket av ströljuset.

Andra hus har lösa "okularlock" som sätts på vid behov.

Använde själv tidigare en bit svart kartong som jag fäste över sökaren vid längre exponeringar.

Erik Schalin skrev:
Det finns okularslutare på vissa dyrare hus men det är ju bara att sätta ögat intill eller lägg ett tygstycke över så försvinner problemet.
Jag menade framifrån sett. Tror att det var Jeppe (?) som testade att lysa med ficklampa genom sökaren utan att det märktes på bilden.

Fast å andra sidan, om man hänger ett tygstycke framför så slipper man ju också ströljuset...

Såg Helmut Newton plåta på TV. Han körde med en gammal Hasselblad 500C och en assistent som höll i ett stort svart paraply. Verkar som ett effektivt motljusskydd.

Sedan höll en annan assitent ett stort papper med ett svart kors på intill modellen för skärpeinställningen...

Om du tappar en kamera från en meters höjd lär det knappast spela någon roll om den heter F65 eller F5 - den går sönder. 12st F65 hus bör räcka några år.. =)

Damm på sensorn skrev:
Om du tappar en kamera från en meters höjd lär det knappast spela någon roll om den heter F65 eller F5 - den går sönder. 12st F65 hus bör räcka några år.. =)

Jag är inte säker på att F5:an går sönder. En 801s klarar ett fall på en meter, även mot hårda underlag. Jag har prövat, mer än en gång. Det måste vara en av de absolut stryktåligaste kameror Nikon byggt. Min F4 slog jag sönder första dagen förvarad i ryggsäck (sökarhuset). Någon som vill låna ut sin utrustning? ;-)

/Pontus

:) Har både tappat min F5:a och doppat den i vatten...
Men men den rullar fortfarande på. (skall ha tur ibland)

;)

Damm på sensorn skrev:

En meter ska många kameror klara, men det beror lite på hur den landar och underlaget.

Jag har tappat mina Eos 1V i både betong, asfalt och stengolv. Det håller... :)

Har också tappt Eos 5:eek:r som höll. Men en 500N blev totalkvaddad, 70-200:an som satt på höll dock.

Jag tror ingen kan avgöra om en bild är tagen med en F65 eller en F5. Om samma objektiv och film används. Sedan finns som sagt andra skillnader, priset bl.a.

Damm på sensorn skrev:
Gud vad ni tappar saker. =) halsrem?

Jag har mina kameror på axlarna. Det blir en väldig svung när man sliter framkameran...)

En gång skickade jag min Canon FTb 15 meter framåt i gatan, men den häll.

För att fotografera yrkesmässigt med flera hus tycker jag att jag är ganska försiktig om grejorna. De är inte så värst slitna och besöker ytterst sällan golvet oavsiktiligt.

Det är väldigt mycket lättare att hålla reda på ett hus än två eller tre...

/M

ANNONS
Götaplatsens Foto