Annons

Suddas gränserna ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Jag tror det beror dels på att de flesta fotografer som köper fräsig utrustning inte vill att kameran ska "lägga sig i", och dels på att kameror inte alls har samma processorkraft (åtminstone inte på samma sätt) som en telefon. Sen om man granskar en mobilbild så tycker i alla fall jag att de brukar se ganska sönderprocessade ut. Alldeles för mycket brusreducering, färger som klipper, överskärpning och gud vet vad. Det ska se bra ut på en väldigt liten skärm helt enkelt, vilket det också gör.

Därmed sagt fotar jag rå + JPG med min GFX och ofta nöjer jag mig med JPG-filen faktiskt. Mest för att det finns en glädje i att lyckas få allt rätt vid fototillfället (man väljer mättnad, kontrast och sånt innan varje bild tas), men också för att jag inte känner något intresse av bildredigering. Det är bara ett nödvändigt ont om det inte blev bra direkt. Tyvärr förstör Fuji JPG-filerna genom att applicera aggressiv vinjetteringskorrigering, så det brukar jag behöva lägga till i efterhand ändå. Så fullständigt idiotiskt att inte låta användaren bestämma det själv.
Lite kul när läste vad lite du gör med GFX bilden. Det är samma med mig.

Gör själv mycket lite eller tom inget alls. Kan tom bli sämre när jag drar i spakarna. Den är helt enkelt i princip färdig direkt ur kameran
 

ehrsa

Aktiv medlem
Det finns nog vissa objekt som man nog får acceptera att det blir svårt att få en garanterad bild på. Att inte ens hinna få in objektet i sökaren gör ju att AF inte har en chans. Om man hade dubbla sensorer och objektiv så att man hade en mer vidvinkelbild i sökaren så skulle det vara enklare att få in objektet i huvudsensorn och kunna fotografera snabba objekt, men det skulle bli extremt dyrt och man undrar lite varför 😊, måste man ha allt på bild? Men visst vore det trevligt att kunna fotografera tornseglare från några meters håll eller flygande mygg 🦟, men det är ju nästan bara för att testa gränserna.
Ja, allt går inte att fota och få ett bra resultat på så är det.. Men med Z50 och 'förinställt' fokusavstånd utan AF, så får jag ändå en hel del bilder med alldeles rätt fokus på Tornseglarna, och det är ju trevligt att det går, och det är t.o.m. billiga grejer i sammanhanget som ändå får det att fungera, och ger mig bilder! Det man/jag vill är att kunna få bild på det som ögat ändå har klarat av att se, utan eller med en kikare.. vill man få en 'kikarbild' krävs det ju ett rappt tele så klart, men för bra bilder på 'nära' fåglar räcker det fint med en liten vidvinkel eller ett normalobjektiv för just Tornseglarna här.. ISO brukar jag ha på 160, slutartiden gärna 1/3500 sek. & f/4.

En 'förbättrad' APS-C, Z-kamera som kanske kan bli nått liknande D500 i Z version och fler Z DX objektiv vore fint.. Den alltför tunga och dyra Z9 är jag skeptisk till även om den kanske är bra..
 

PMD

Aktiv medlem
Något som stärker "tillräckligt bra"- tesen är att om man går på vilken händelse som helst där många pressfotografer rör sig, så ser man påfallande många 5D mkIV. En och annan nyare Sony och några Fuji också. Bland folk som jobbar med porträtt och mer stillsamma genrer verkar Nikon D810 ha stark ställning. Visst finns det många proffs som har användning av att ligga i teknisk framkant, men för oss vanliga frilansar som måste tänka i krassa termer av kostnader/inkomst, så ligger vi nog 7-8 år efter. Det är rätt skönt.
I en artikel i Washington Post (från knappt tjugo år sen) berättar David Burnett (känd för att ha fotograferat Olympiska spel med gamla kameror, kanske främst den Speed Graphic han använde i London 2012) en historia om en på sin tid berömd pressfotograf, Frank Cancellare:

"One of my favorite stories is about [the late] Frank Cancellare, the curmudgeonly gifted UPI photographer who, after the agencies switched from Speed Graphics to 35mm, kept in [his] head the way [he] had worked for 20 years. Cancie, getting off a Presidential plane unloaded his 20-exposure roll from his Nikon, looked for the UPI courier in the crowd, tossed him the film and said 'Print 'em both, kid.'

Artikeln finns på Washington Posts webplats (betalvägg) och i Googles cache (hur länge vet jag inte).

Ibland kan det vara skönt att ligga lite efter, men för tornseglarna duger nog inte en Speed Graphic. ;)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Målsättningen eller iaf en strävan i mina bilder är att de ska fungera på längre håll men också tålas att granskas med lupp, därför har jag nästan alltid en del i bilden som redigeras i 100%
Själv har jag nästan slutat redigera, efter 23 år av passion så har jag de sista åren insett att om bilden inte är intressant före redigering så är den inte värd att redigera. Korrigerar bara kontrast och kurvor över hela bilden, att jag går in och punktredigerar är extremt ovanligt. Har liksom tröttnat på att sitta o redigera alla kassa bilder jag tar 😂
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Ja, har tänkt många gånger att varför processas inte bilden i kameran på samma sätt som i mobilen? Brusreduceringen ex är ju otroligt bra gjord - och i realtid.
JA! Tänk dig Gcam ihop med en aps-c sensor eller FF sensor? Herregud! Kvantsteg bildkvalitetsmässigt och raw-formatet skulle äntligen bli överflödigt.. Hade varit underbart.. Men kameratillverkarna är gamla kolosser som inte kan tänka nytt tyvärr.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Själv har jag nästan slutat redigera, efter 23 år av passion så har jag de sista åren insett att om bilden inte är intressant före redigering så är den inte värd att redigera. Korrigerar bara kontrast och kurvor över hela bilden, att jag går in och punktredigerar är extremt ovanligt. Har liksom tröttnat på att sitta o redigera alla kassa bilder jag tar 😂
Eller så är de kassa för att du inte redigerar dem 😊. Vad jag menar med redigera är i huvudsak skärpa i vissa små detaljer. Jag skärper oftast inte upp hela bilden så mycket utan väljer ut något i bilden som ska poppa fram. Jag fotograferar i raw så jag brukar lägga en generell preset på hela bilden och sedan tar jag lite extra på några detaljer. Men det brukar ligga på runt 30 sekunder per bild så det brukar gå ganska fort.
 
ANNONS