Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
bildredigerinsprogram till Linux?
- Trådstartare Saron
- Start datum
jelu1661
Aktiv medlem
The Gimp.
Om det inte redan är installerat så finns det i dina repositories. Bara att klicka i så installeras det åt dig och hålls uppdaterat automatiskt. Snacka om att windowsvärlden ligger efter
Gimp är i princip likvärdigt Photoshop, förutom att det är bättre eftersom det finns till fler operativsystem, är fritt och öppet samt att Photoshop kostar oändligt mycket mer.
Enda nackdelen sett till dina krav är att det inte är enkelt, det krävs att du är villig att utforska och lära dig.
Om du vill göra enklare saker så kanske bildhanteraren f-spot (som du också eventuellt har installerad redan) är mer lagom. Den kan göra några standardgrejer har jag för mig.
Om det inte redan är installerat så finns det i dina repositories. Bara att klicka i så installeras det åt dig och hålls uppdaterat automatiskt. Snacka om att windowsvärlden ligger efter
Gimp är i princip likvärdigt Photoshop, förutom att det är bättre eftersom det finns till fler operativsystem, är fritt och öppet samt att Photoshop kostar oändligt mycket mer.
Enda nackdelen sett till dina krav är att det inte är enkelt, det krävs att du är villig att utforska och lära dig.
Om du vill göra enklare saker så kanske bildhanteraren f-spot (som du också eventuellt har installerad redan) är mer lagom. Den kan göra några standardgrejer har jag för mig.
frosty
Aktiv medlem
Linux program
Som sagt Gimp finns +en massa plugins, sen finns Digikam kanske framförallt ett Albumprogram men den har oxå redigeringsmöjligheter klarar raw.
Raw therapee ett rent raw behandlingsprog. Om du har lust att betala en liten summa finns oxå Lightzone,Bibble, och Pixel.
//Bo
Som sagt Gimp finns +en massa plugins, sen finns Digikam kanske framförallt ett Albumprogram men den har oxå redigeringsmöjligheter klarar raw.
Raw therapee ett rent raw behandlingsprog. Om du har lust att betala en liten summa finns oxå Lightzone,Bibble, och Pixel.
//Bo
Saron
Medlem
tack för svaret. Har både Gimp och F-spot. Använder Gimp och det var väl mer åt det hållet jag tänkte mig. Det kanske fanns något bättre och då är det ju dumt att lära sig Gimp för att sedan lära sig något nytt 
Älskar linux och att program och uppdateringar är gratis, men saknar photoshop ibland för att den hade jag lärt mig
Bara att börja bearbeta Gimp då.
Älskar linux och att program och uppdateringar är gratis, men saknar photoshop ibland för att den hade jag lärt mig
JazzBass
Aktiv medlem
Raw therapee ett rent raw behandlingsprog.
Njae, det finns också en massa andra funktioner i det, så man behöver nödvändigtvis inte använda nåt separat bildbehandlingsprogram. Dessutom kan man redigera färdiga bilder i ett antal format (jpeg, tiff mm) i RawTherapee. Kloningsverktyg finns inte men t.ex. verktyg för skalning, rotering, distorsionkorrigering, kontrastjustering, diverse färgjusteringar, skärpning mm. Alltså betydligt mer än vad som oftast finns i en råkonverterare. Helt säkert värt att prova.
frosty
Aktiv medlem
Raw Therapee
Jodå visst är det så, behöver man inte mer så räcker det gott och väl.Njae, det finns också en massa andra funktioner i det, så man behöver nödvändigtvis inte använda nåt separat bildbehandlingsprogram. Dessutom kan man redigera färdiga bilder i ett antal format (jpeg, tiff mm) i RawTherapee. Kloningsverktyg finns inte men t.ex. verktyg för skalning, rotering, distorsionkorrigering, kontrastjustering, diverse färgjusteringar, skärpning mm. Alltså betydligt mer än vad som oftast finns i en råkonverterare. Helt säkert värt att prova.
Senast ändrad:
jelu1661
Aktiv medlem
tack för svaret. Har både Gimp och F-spot. Använder Gimp och det var väl mer åt det hållet jag tänkte mig. Det kanske fanns något bättre och då är det ju dumt att lära sig Gimp för att sedan lära sig något nytt
Gimp är solklart det bästa photoshopliknande till Linux. Kan du redan Photoshop så borde steget till Gimp vara ganska litet. Jag använde Photoshop i windows från version 4 till 7, sen bytte jag till Linux och har kört Gimp sedan dess. Jag har inte saknat något alls. Tyvärr har dock Gimp ändrat sitt gränssnitt för att bli mer Photoshoplikt efter klagomål från windowsanvändarna. Gimps gamla gränssnitt var mycket bättre förutsatt att man inte använde en dum fönsterhanterare (windows/gnomes etc fönsterhanterare är mycket enkla i sin funktion och därmed inte särskilt kraftfulla). Men det var bara en bitter parentes, gimpa på