Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmar - skillnader

Produkter
(logga in för att koppla)

Kobsa

Aktiv medlem
Har kommit med på Fotosidan för inte så länge sedan. Har fått blodad tand då många har så mycket bra bilder, som inspirerar. Jag har försökt ta intryck av alla och lära mig själv nya saker. Så långt är det frid och fröjd.

Jag har dessutom laddat upp lite bilder som jag själv har tyckt vara lite extra för mig. På min skärm, HP 19" LCD, ser bilderna perfekta och jättefina ut. Ibland har jag tyckt att bilderna har varit lite ljusa.Då har jag ändrat med PS.

Men en dag satt jag och såg på bilderna jag publicerat på min sons dator. Han har en Dell 17" LCD skärm. Och där är bilderna för mörka.
Jag har också kollat på jobbet ock de är helt klart mörkare.

Jag har försökt ändra på min skärms inställning för att få ungefär samma kontrast osv som de mindre skärmarna.

Så tänk på detta när ni jobbar och ändrar i PS. Det är inte säkert att det man gör blir bra hos andra.

Finns det något annat sätt än att ändra på skärmens inställningar? Har inte gett mig på grafikkortet ännu.

Alla bildskärmar är olika. För att komma till rätta med detta så måste bildskärmen kalibreras, vitbalans, ljusstyrka etc.

Det är ju inte bara på olika bildskärmar som en bild kan se olika ut. Även vid utskrift osv.

Det finns många olika program för att kalibrera skärmen. Ett enklare program för detta är Adobe Gamma som medföljer PS. Det är väl det minsta man ska göra i alla fall.

...kollade på dina bilder i dina album, och jag upplever dom som väldigt mörka överlag. Troligen är din egen skärm dåligt kalibrerad.

Som Sebastian nämner, är Adobe Gamma en bra början, och den medföljer alla senare versioner av Photoshop.

Generellt kan man säga att det är mycket svårt att kalibrera en LCD/TFT-skärm. En CRT-skärm är oftast en baggis att kalibrera, även skärmar med "sämre" upplösning är kalibrerbara.

Många som jobbar mycket med bilder, föredrar fortfarande CRT-skärmar pga lättheten att kalibrera dom.

:) Håkan

Fixat

Eureka!!! Och tack för tips!

Försökte med bildskärmens inställningar men det blev bara skit. Gick in och kikade i grafikkortets inställning. Hittade där lite andra inställningar vilket gjorde skärmen bättre.

Skall gå in i PS också och kika så fort jag får tillgång till PC:n. Sonen spelar sina ****la spel på min PC då den är snabbare. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto