Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmskalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Undrar lite över bildskärmskalibrering. Ett sätt att göra det är via Adobe Gamma, men hårdvarukalibrering rekommenderas. Vad säger de som vet? Har hört att Colorvisions Spyder är prisvärt och inte alltför dyr. Finns det andra alternativ som rekommenderas?

/Lars

Jag har suttit i fyra dagar och försökt få till min skärm med hjälp av Gretag Macbet's Eye One. Det är gått sådär kan man konstatera.

Den lirar inge vidare med XP sp1. Dock ska den vara väldigt bra.

Det var ett tips och en varning.

Nu en fråga - är det någon som har lyckats få till den på en XP-burk och i så fall hur? Deras idé om hur man ska lösa det fungerar inte.

Hej

Jag kör Spydern o PhotoCAL. I både W2000 o XP utan problem. På CRT o på bärbar dator.

En sak skall man dock tänka på, gör man enbart bilder för WEB så kan det faktiskt straffa sig att kalibera, utan man kan värdera att stänga av färghanteringen i tex Photoshop o Capture one som jag kör!

Det jag har sett är att jag har högre gammavärde, så de som tittar på mina bidler kan ibland tycka att dessa är för mörka. Men på min skärm ser det bra ut.

Roine

roinek skrev:
Hej

Jag kör Spydern o PhotoCAL. I både W2000 o XP utan problem. På CRT o på bärbar dator.

En sak skall man dock tänka på, gör man enbart bilder för WEB så kan det faktiskt straffa sig att kalibera, utan man kan värdera att stänga av färghanteringen i tex Photoshop o Capture one som jag kör!

Det jag har sett är att jag har högre gammavärde, så de som tittar på mina bidler kan ibland tycka att dessa är för mörka. Men på min skärm ser det bra ut.

Roine

Jag kör 100% kalibrerat och man kan inte ta med det i beräkningen om folk sedan kör sina skärmar på 9300K, fel gamma, för mycket kräm på den röda kanonen m.m. Men jag tycker ofta att de profiler som följer med vid installationen av skärmen får den att i alla fall på ett ungefär visa vad den skall.

Sen jag bytte till Barco så har jag blivit väldigt kräsen, och vågar mer eller mindre inte förbereda bilder till tryck på någon annan skärm alls då jag nu har 197% WYSIWYG. Men spydern är ett oerhört bra verktyg, i kombination med en bra skärm förstås. Har man en ljussvag sämre skärm så bör man kanske tänka på att byta ut den innan man börjar lägga pengar på kalibreringsutrustning.

Niklas.Hjelm skrev:
vad kan man räkna som en bra skärm?

Om skärmen har Trinitron samt Diamondtron bildrör är en bra indikation på att skärmen är i toppklass, iallafall på CRT bildskärmar, min Sony G420 har tex en färdig inställning för Proffesionell SRGB. För avanserat foto behandling är det väl CRT skärmar som gäller fortfarande eller ? Rätta mig om jag har fel för jag vill gärna ha en ny stor TFT men har avvaktat pga att dom skärmarna inte kan visa färger och djup lika bra som CRT skärmar av klass.

ANNONS
Götaplatsens Foto