Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmskalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)
AnnaKarin skrev:
Nej, det finns andra sätt och andra system än en Spyder. Men en Spyder är nog ett rätt vanligt sätt.
Utöver Spyder och adobe gamma. Vad finns? Till saken hör att jag ska använda privat, så kostnaden ska vara på rimlig nivå. En Spyder går att få för 2000:- hos scandinavian såg jag. Det är max för mig.

Colorvision är den billigaste hårdvarulösningen. Det finns andra men de är dyrare.

Inom colorvisionsortimentet styrs priset av medföljande mjukvara. Det finns ett paket för en dryg tusing med en enklare mjukvara, men jag har ingen aning om hur bra den fungerar. Med PhotoCAL brukar priset ligga kring 2000 inkl moms.

Kan du sträcka ut din budget en liten smula har Inwarehouse ett paket med OptiCAL för 2494 kr med moms.

AnnaKarin skrev:
Fungerar PrintFix bra?

Hade lite trixigt med mjukvaran på min MacOSX, men när det väl blev fixat är jag ganska nöjd.

Scanningen av referensutskriften kan bråka lite, då matningen inte är 100%.

Notera att Printfix inte stöder alla skrivare....men de flesta Canon och Epson iaf.

mipert skrev:
(Man kalibrerar inte en skrivare, man profilerar den.)

Jag kunde inte hålla mig men sådan är jag...

I så fall profilerar Spyder/OptiCal också..eftersom den ju gör en ICC-profil som kalibrerar skärmen, eller om det nu är profilerar den gör....hmmm..du menar alltså att en kalibrerad utskrift igentligen är resultatet av en profilerad skrivare, färgavstämd på en skärm färgkalibrerad m h a en profilering....HHmmm!!...Nej för sjutton...Jag fortsätter nog med att kalibrera mina skrivare...*ler*

ThomasC skrev:
...Jag fortsätter nog med att kalibrera mina skrivare...*ler*
Det gör du rätt i.

Men, så här tolkas termerna:

Kalibrera.
Ställa in en skärm efter bestämda regler. Det vita skall lysa med en viss ljusstyrka och färgtemperaturen skall vara på 5000 Kelvin (ISO-standarden). Du använder Spyder med PreCal/OptiCal för att mäta upp rätt ljusstyrka med mera.
Karaktärisera.
Använda Spyder med Optical för att ta reda på hur olika toner egentligen ser ut på skärmen, den där ljusgrå tonen borde se ut så här men hur ser den egentligen ut?
Profilera.
Skapa en ICC-profil som talar om för operativsystem och program hur en enhet återger färger. Till exempel hur en ljusröd ton ser ut på papperet. Då kan systemet kompensera för eventuell avvikelse och göra utskriften rödare eller mindre röd.
Linjarisera.
Gör man på laserskrivare (inte för kontorsbruk) när man styr spänningen på lasern så en 50% gråton i bild ger en 50% gråton på papper.
Skulle kunna kallas en form av kalibrering.

Senast ändrad:
Man kan kalibrera skrivare också. I regel har ju drivrutinerna kranar för varje bläck där man kan grovjustera innan profilering.

Egen hårdvarukalibrering för en Barco.

Eller EyeOne på den Eizo jag satt vid för ett tag sen. Funkade rätt bra.

jimh skrev:
Man kan kalibrera skrivare också. I regel har ju drivrutinerna kranar för varje bläck där man kan grovjustera innan profilering.
Du har rätt (nästan).
Jag börjar ångra mitt nördiga petinlägg.

Fast egentligen är det ”ställa in” du kan göra med rattarna.
Kalibrera betyder att du har fixvärden att ställa in mot, det finns för skärm men inte för skrivare. Märka ord ja, men nu skall jag sluta...

ANNONS
Götaplatsens Foto