Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bildskärpa, Mättnad m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Ska man ställa in sin kameras Bildskärpa, Mättnad och Färgkompensation (Meny->Optimera) på normal, auto eller något annat?
Hur gör ni mer proffsionella fotografer med de mer avancerade (även de mindre avancerade typ D80) kamerorna? Hur ställer ni in er kamera i dessa avseenden?

Jag fotar enbart i råformat, så då bryr jag mig inte om inställningarna i kameran utan fixar efteråt.

Jag fotatar enbar i Rawformat också, men eftersom jag använder Nikons programvara så kan jag lägga på kamera inställningarna på Rawfilen vid editeringen, därför ställer jag in min kamera så nära optimalt jag kan efter min egen smak, sen ändrar jag någon inställning om det behövs efteråt, men det är inte ofta jag behöver det, det är mest vitbalansjustering.

/kent

TrueBluesare skrev:
Ska man ställa in sin kameras Bildskärpa, Mättnad och Färgkompensation (Meny->Optimera) på normal, auto eller något annat?
Hur gör ni mer proffsionella fotografer med de mer avancerade (även de mindre avancerade typ D80) kamerorna? Hur ställer ni in er kamera i dessa avseenden?

Du måste utgå från två saker

1) Vill du ha bilderna så färdiga som möjligt direkt från kameran fotograferar du i jpg och ställer i kameran enligt vad som passar din smak bäst (prova dig fram och anpassa utifrån motiv och kontrastförhållanden),

2) Vill du kunna påverka bilderna maximalt i efterhand fotograferar du i raw och använder dig av en rawkonverterare som du trivs med.

Själv fotograferar jag alltid i både raw+jpg så att jag har tillgång till tekniskt hyfsade bilder direkt men även har möjlighet att rawprocessa bilder som kan kräva det (större vitbalansfel, överexponering osv).

Jo, jag brukar också fota RAW, men mest bara när det är nåt "speciellt" jag ska göra.

Ställer de flesta in sina kameror efter egen "smak" vid jpeg bilder då?
Eller brukar man nollställa inställningarna?

Anledningen till att jag frågar är att jag ställt in min på auto på skärpa och normal på resten. Men velar på om man ska nollställa instälningarna eller inte

När jag fotograferat med D70 och D200 har jag alltid haft egna inställningar för att få bilderna så färdiga som möjligt redan i kameran, även fast jag fotograferar enbart i raw-format. Jag tycker inte om att sitta vid datorn och "fippla" med bilder mer än vad som är absolut nödvändigt. Dock har jag alltid undvikit alla former av "auto-lägen".
Som du ser finns det olika tillvägagångssätt beroende på vad man trivs med. Inget är mer rätt eller fel än det andra, det gäller bara att hitta det som passar dig bäst. :)

/Nonno

Jag tror att om man är riktigt hemma i Photoshop eller något annat redigeringsprogram gör man bäst i att fota i råformat. Kameratillverkarna kan inte göra en förinställning som fungerar med alla motiv och situationer. Det kan vara praktiskt vid vissa tillfällen, t.ex vid tidsbrist eller mindre "viktiga" bilder att låta kameran göra jobbet.

Själv tar jag bara råformat och behandlar varje bild enskilt i Aperture och sedan i Photoshop.

ANNONS
Götaplatsens Foto