Annons

Bildspel i PowerPoint

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingerlan

Aktiv medlem
Hej!
Jag har byggt ett bildspel i PP och lagt till ett ljudspår med musik. Det är helt OK i min dator. MEN skickar jag det via e-post till ngn eller lägger ut det på hemsidan hörs inte ljudet. Jag inser att det beror på att filen ligger på min dator. Men hur får jag filen att följa med bildspelet? Det måste ju gå! Snälla, är det ngn som är haj på PP, som kan hjälpa mig?

Finns två sätt i PP 2003 iaf;

på menyn, verktyg -> alternativ, flik Allmänt, ställa in storleken för "länka ljud" till ett högre värde än ljudfilen (som då inte kommer länkas, utan hamna i själva bildspelsfilen).

Eller, välja Arkiv -> paketera för CD och ställa in alternativen för 'länkade filer', för att sedan välja 'kopiera till mapp', alt. bränna till CD på direkten.

Då funkar det nog.

Nu har jag PP2000, men jag ska testa så fort jag kommer hem. Är på jobbet nu, men kan inte släppa tankarna på problemet. Tack för tipset! Fotosidan är ovärderlig!

Den här tråden kunde ha inte kommit lämpligare för mig än nu. Kanske aningen för sent, men jag skall testa den här metoden.
Samma problem här, och jag upptäckte för sent att ljudfilen (mp3 i mit fall) Bakades inte in i .PPS filen. Googlade en massa och kom till ZipGenius som kan skapa en .exe fil av både .pps + .mp3. Kruxet är bara att man skall instruera ZipGenius att automatiskt packa upp filerna i %temp% katalogen. Antingen synligt och vänta för klick eller osynligt och att skriva över tidigare filer. Jag tyckte inte om det men detta fungerade bra hos några men inte alls hos andra.
Jag skall testa snart metoden beskriven av "elohim", men jag vore tacksam om någon skulle testa min .exe fil här:
http://www.h-f.se/pub/Pulkabacken.exe Den är ca. 1160kB och ljudet är aningen för lågt.
/Fred

Sorry elohim. Ingen av metoderna funkade här med PP2003.
Min ljudfil är 280kb oc ställde den, som du anvisade, till 300kb. pps filens storlek visade redan att den har inta bakat in .mp3 filen.
I matod 2 skapades en ny katalog på HD innehållande en del komponenter, bl.a. ljudfilen.
Om jag ändrar ljudfilens namn (temporärt) då .exe filen spelar inte ljudet.
Om jag flyttar .exe filen till en annan katalog, då startar inte alls. Säkert gör jag något fel, men vad?
/Fred

Hej Inger, glad att höra att "pulkaåkningen" fungerade på din dator. Jag blev ledsen, när en vän från Australien svarade att varken bild eller ljud kom fram.
Först trodde jag att WinZip har en funktion so konverterar filerna till körbar.exe fil. Men efter några försök fann jag att den vill packa upp de först och sedan låta användaren köra igång rätt fil. Det fungerar inte alltid när mottagaren kan inte så mycket om datorer.
Sedan Googlade på webben efter "pps to exe" eller liknande. Så hittade jag detta:
http://www.indezine.com/products/powerpoint/cool/zipexe.html
I början var det lite svårt att följa artikeln p.g.a. olika "underlänkar" som man måste läsa. Sedan visade sig att även ZipGenius ville att man packar upp filerna i en bestämd plats. Men, det tog inte lång stund innan jag kom fram till att om man väljer %temp% katalogen och man väljer "skriv över automatiskt" samt kör igång automatiskt och inte minst dölj alla onödiga popup menyer så fungerar det bra. Precis som min "pulkaåkning"
Låt oss veta hur det går.
/Fred
P.S. ZipGenius är, förresten, helt gratis.

Jag är på G, men hur får du till musiken att den inte blir för stor filmässigt? Mina MP3 är på 3-4 MB.

Inger, det är ett problem. Jag själv brukar redigera mina ljudfiler med Sony SoundForge7 och där kan man sätta ned kvalitet på mp3 så mycket den tål. Alt. konvertera de till Microsofts .wma format, 8 bitars. Att konvertera till mono istället också minskar filstorleken.
Just nu tittade jag på en .ppt fil jag fick från en vän 1,8 Mbyte.. När jag bara ändrade filtillägget från .ppt till .pps så spelades det upp automatiskt med musik och bild. När jag öppnade den i PowerPoint 2003 så fann jag flera musikfiler där men jag vet inte hur man gjorde. Jag skall fortsätta att analysera den. Jag är inte bra på PowerPoint, men skall läsa mig fram till rätt lösning.
En annan ppt fil med namnet ”nabucco” jag fick är 3,8 MB, men där finns bara en ljudfil som inte går att identifiera formatet.
Om du eller någon annan kommer på rätt läsning, så hör av er.
Jag tror att en av elohims lösningar kan vara gångbar men troligen gör jag något fel.
/Fred

P.S.
Jag kom påen länk där finns något om att mp3 filer kan man inte lägga in i vissa lägen.
en annan länk föreslås ASF filformat.
Jag provade med att konvertera den .mp3 fil jag har lagt till min bilspel, till .wma. Storleken har blivit bara 36 kB istäallet för 280kB i mp3, men kvalitet sänkningen märks tydligt.

Min lösning:

Ursäkta trippelinlägget.
Min lösning:
A- Man kan INTE infoga MP3 filer
B_Man kan INTE infoga .WMA filer.
C-ENDAST WAV eller ASF filer fungerar.

– Konverterade en 5,09MB MP3 fil till 0,523MB
Den ursprungliga filen var 64 kbps, 44100 Hz 16 bit stereo 5,09 MB Orig.Mp3
Den konverterade filen blev 20 kbps 11050 Hz 8 bit mono 523 kB Konv.mp3
– Laddat ner Cdex_1.51 (gratis) från: http://prdownloads.sourceforge.net/cdexos/cdex_151.exe?download
– Kopierade in Konv.Mp3 till \Cdex\my sounds\ mappen,
Startade Cdex.exe (ingen special installation krävs)
-I Cdex Convert menyn Valdes Add RIFF-WAV(s) header to MP2 or MP3 file(s)
– Peka på Konv.mp3 och klicka på convert.
– Fick en ny fil med namnet Konv.wav av samma 523 kB storlek. Hurra.
– Nu kopierade jag in Konv.wav till min arbetskatalog för Powerpoint, där bilderna också finns.
startade Min.ppt och tog bort eventuella ljudfiler.
– Gå till Verktyg->Alternativ där jag ändrade ”Länka ljud med …” till 50000KB
– Sedan i menyn Infoga->Film och ljudklip->Från fil. Där valde jag Konv.wav med storlek 523kB inte 5,09 MB.
– Gjorde justeringar för timing etc., testa och SPARAT samt Sparat Som Min.pps Där syntes direkt att .pps filen var 523 kB större än .ppt filen.
Nu kan man testa Min.pps genom att först ändra namnet på fristående filen Konv.wav till säg Konv.wav.orig
Härligheten spelas upp som en dröm.
Jag tackar också elohim (toda raba, elohim) för trixet med största filstorlektrixet.
Slutord: endast Windows WAV filer kan bakas in eller Windows ASF filer. Det senaste skall utredas ytterligare. Vet inte än hur skapa.
Lycka till alla som vill försöka.
/Fred

Senast ändrad:
Trött

Nu har jag äntligen fått ljudet att fungera. Då trasslar bildspelet. Det avslutas inte automatiskt, utan körs om och om igen. Och öppnas dessutom inte i helfönster *SUCK*. Nu är jag less och struntar i alltihop tills i morgon! Men tack för utförliga inlägg!

Också trött...

Jag brukar titta på andras filer för att lära mig. Det betyder inte att jag är bra på PP, men vill dela mina erfarenheter. Men jag vill inte vara en "besserwisser" med det.
Titta på mitt bildspel (öppna med PP 2003 om möjligt) här Den är 900 kB. Bildstorlekarna har jag minskat till ca. 90-100kB samt ljudfilen är mono och ca. 148 kB för 38 sek. Original mp3 filen var 280kB för samma tid.
Öppna fönstret Bildspel/Anpassa animering och högerklicka på > Media 3 filen. (Obs! om i dina bildspelfiler står inte ordet "media" där, utan ett namn.mp3 t.ex. då är filformatet fel)
Under tidsinställning ser du mina inställningar. Hela mitt bildspel är tajmat med Bildspel/Tidsinställningar. Här hade jag mycket fel beroende på att ljudfilen inte var en riktig vaw fil med rätt RIFF ändelse (från Cdex 1.51).
Nu är jag också trött så det blir inget mer experimenterande idag (inatt vill säga)

Senast ändrad:
Hej, Inger.
Jag tittade på ditt bildspel.
Först, det är underbart med dina vinterbilder och den passande musiken av panflöjt.
Jag testade med att göra följande ändringar:
-I menyn Bildspel/Inställningar för bildspel har jag ändrat markeringen från "Informationskiosk (helskärm)" TILL " Visad av föredragshållare (helskärm)"
Genom detta stoppar man uppspelningen på nytt men samtidigt ger man betraktaren möjlighet att blädra. Det kan vara bra i ett längre bildspel, annars kan betraktaren bli trött efter några spelningar. ESC knappen kan dock stoppa det.
Jag har sett att tidsangivelse för den sista rutan, med texten "Tryck ESC..." saknas. Därför stannar spelet där och en knapptryckning eller rent av ESC behövs. Om jag, helt fräckt tar bort sista rutan, då stannar bildspelet med ett svart skärm och texten med att tryck ESC etc. i ovankanten.
Prova, och låt oss veta hur det går. Lycka till,
/Fred.

ANNONS
Götaplatsens Foto