Annons

Bildstabilisering Canon R5

Produkter
(logga in för att koppla)

Kallecannon

Medlem
Finns det någon info där man kan läsa ut vad man får för bildstabilisering (antal steg) med Canon R5 och olika objektiv både med och utan IS på objektivet.

Minns jag rätt står det i slutet någonstans på R5:ans manual? Har för mig att jag har sett sån lista någonstans... fast minns inte var just nu...

Grundläggande är att OIS (Optisk IS)+IBIS bara fungerar med RF-objektiv. EF objektiv med OIS så stängs delar av IBIS av, 3 av 5 axlar. Detta pga EF-objektiv inte har tillräcklig kommunikation för att samverka i realtid.
För alla objektiv utan OIS och RF med OIS så får amn olika mycket IBIS (upp till 5 steg) beroende på den projicerad bildcirkelns storlek. Huruvida Canon verkligen testat med alla tredje parts objektiv eller inte vet jag inte. De kanske gissar baserat på brännvidd.
I R5s handbok finns mycket riktigt en lista för de objektiv som fanns då, vet inte om den uppdaterats med nya objektiv.

• Gilla
Reaktioner: Upy
Canon brukar testa allt/nästan allt av vad de själva tillverkar eller har tillverkat. Tredjeparts får förstås de parterna testa själva.

Lite på samma tema, vet någon hur IBIS hanterar t.ex. paning? Många av de klassiska EF objektiven kunde förstå att man gjorde panoreringar och bara stabilisera i höjdled. Är det något man bör ta hänsyn till och ställa om eller stänga av IBIS? Och hur påverkas antalet stegs stabilisering i ett sånt senario med objektiv som har/inte har OIS?

Jag har bara haft min R6:a någon månad men känner inte att jag helt kommer överens med kameran än när det kommer till panorering.

Canon brukar testa allt/nästan allt av vad de själva tillverkar eller har tillverkat. Tredjeparts får förstås de parterna testa själva.
Exakt, därför måste de göra en intelligent gissning om hur mycket IBIS de kan tillåta alternativt vara väldigt konservativa med tredjeparts objektiv.

Om man ska panorera och har IS på objektivet så ställer man det i mode 2 (eller möjligen 3 om det finns, smaksak vilket). Om man har ett objektiv utan IS så dyker det upp en meny i kameran där man kan välja mode 2.

Om man ska panorera och har IS på objektivet så ställer man det i mode 2 (eller möjligen 3 om det finns, smaksak vilket). Om man har ett objektiv utan IS så dyker det upp en meny i kameran där man kan välja mode 2.
Jag har bara hittat en meny som säger bildstabilisering (av/på) inte något som liknar mode 1/2/3 som många objektiv har.

Det står väl bildstabilisering alltid eller enbart fotograferingstillfället. Det sista är ju som mode 3. Jag hade för mig att det fanns mode 2 också men antingen kommer jag ihåg fel eller har de ändrat i 1.5 mjukvaran.

Det står väl bildstabilisering alltid eller enbart fotograferingstillfället. Det sista är ju som mode 3. Jag hade för mig att det fanns mode 2 också men antingen kommer jag ihåg fel eller har de ändrat i 1.5 mjukvaran.
Tack, då var jag inte helt fel ute. Det betyder nog också i mitt fall att det är mer handhavande fel än att kameran inte är optimalt inställd. Bara ut och öva tills jag får det resultat jag är vad vid från tidigare kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto