Annons

Bildstabilisering eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

XepheX

Avslutat medlemskap
Hej

Sitter och tittar lite på ett nytt normalzoom utifall att mitt kit-18-55 inte skulle gå att laga.
Verkar ju finnas en del intressanta, bla. Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM etc.
Dock är det ju inget stabiliering på den, och frågan är: hur stor betdydelse har OS (sigmas) på ett normalzoom?

Just nu är fotograferingen mest en blandning av allt. Men med tanke på bländaren kanske man kan klara sig utan OS, framförallt inomhus?

Råd och tips samt erfarenheter mottages tacksamt.

/Fredrik

Bildstabilisering är den funktion jag absolut vill ha på alla objektiv eller i kamerahuset för den gör oftast nytta och räddar många bilder, visst i vissa lägen behövs den inte men då kan man ju faktiskt stänga av den!!

My 2 Cent

Dom gånger jag behövt bildstabilisering så har slutartiderna ändå varit för långa. Skakningsoskärpan som blir när man har bildstabiliseringen på blir fruktansvärt ful och hackig. Då föredrar jag hellre en lite suddigare bild som har naturlig rörelseoskärpa och kanske kan bli bra.
Så NEJ TACK till bildstabilisering.

Helt klart stabilisering! Det värsta som kan hända är att du får stänga av den om du inte tycker att den gör nytta, har du ingen kan du aldrig sätta på den. Jag har aldrig märkt något som Daniel skriver, oskärpa är oskärpa för mig och jag skulle aldrig behålla en oskarp bild.

Dessutom har jag för mig att sigmas med stabilisering är modernare och bättre än det som saknar stabilisering.

Jag och en kompis stod på en tågstation där massor av folk är i rörelse dygnet runt och där en stor klocka utgör den mest centrala delen av utrymmet, dessutom är denna sal dämpat upplyst. Polarn hade en optik på med inbyggd stabilisering och klarade handhållet av att få klockan skarp samtidigt som många i folkhavet blev fångade i trevlig rörelseoskärpa. Vid det tillfället önskade jag mig en kamera med inbyggd stabilisering då jag är ganska frälst i fasta gluggar och ingen av dessa finns att få med VR med mitt nuvarande system. Stativ hade naturligtvis varit trevligt vid tillfället, men vi var "lättklädda" vid tillfället. Men som svar på frågan om stabilisering är ett önskemål så svarar jag självklart JA! Om det finns eller ej i mitt nästa (tänkta) köp av Nikonhus, kan avgöra ett eventuellt märkesbyte.

Sony är en kandidat.

/K

Tack för era tankar och synpunkter. Då blir det nog att titta efter ett objektiv med stabilisering.

Åter igen, tack!

Sent from my X10i using Tapatalk

Jag har ett nikon 18-55 vr till salu, oanvänt och i nyskick då förståss.
mvh jensa

ANNONS
Götaplatsens Foto