Annons

Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
marginellt

Eftersom det rör sig om bråkdelar av (eller i värsta fall hela) millimetrar så är detta av marginell betydelse.

Re: marginellt

Tonyeagle skrev:
Eftersom det rör sig om bråkdelar av (eller i värsta fall hela) millimetrar så är detta av marginell betydelse.

Det kan vi ju inte veta eftersom ingen har sensorstabilisering på en fullstor småbildssensor.

När det gäller APS-C kameror med anpassad optik så kan det mycket väl ha betydelse eftersom sensorn rör sig upp till 5mm vid extrema rörelser. Det är mer än vad bildcirklen teckanar ut. Men som sagt..när jag får Alphan i min hand så kan ni tro att detta skall testas :)

Re: Re: orkar inte

Jeppe skrev:
Då köper du ett märke som kan erjuda detta. EOD!
EOD? Vad är det?
När jag köpte min D50 så fanns ingen kamera med bildstabilisering som lockade, utom KM D7D, som var en aning dyr för mig. Idag hade jag med största sannolikhet valt Pentax, och vid en eventuell uppgradering så kommer jag troligtvis att byta system, eftersom min nuvarande utrustning inte är särskilt dyr.

fast trots att varken D50/D80/400D har inbyggd bildstabilisering, så säljer de som smör....varför? För att folk vill hellre ha en kamera som det står Canon eller Nikon på, än bildstabilisering.
Jag tror att det kommer att ändras ganska snabbt med Pentax nya kameror.

Per S skrev:
Vad är egentligen problemet? Är inte den stora skillnaden den mellan system med respektive utan bildstabilisering?

Det som stabiliseringar klarar av är närmast darrningar och smärre skakningar. Mot "viftning" av ett objektiv står sig stabiliseringen slätt, utom att den gör rörelserna mjukare. Man kan se effekten genom att titta i en fältkikare med bildstabilisering i optiken - Canon och Fuji gör sådana kikare.
Jag var ute för bara en liten stund sedan och försökte fota lite makro. Då det är mulet här, så insåg jag att det är komplett omöjligt utan stativ. Det krävdes högsta ISO och största bländare för att få tillräckligt korta tider, även med stöd av knän och liknande. Med bildstabilisering hade det troligen gått utmärkt, eftersom det är just skakningar som är problemet i detta fall.

StaffanH skrev:
Men å andra sidan så flyttar stabilisering i huset sensorn så att de yttre (och sämre) delarna av objektivet används.
Bryr man sig om det så är det ju bara att stänga av stabiliseringen. Hellre vinjettering och oskarpa hörn än totalsuddiga bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto