Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bildtork - materialförslag?
- Trådstartare aolsson
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har också funderat på det där? Vilken typ av nät man ska ha, om det fungerar med vanligt myggnät i nylon? Tror det ska vara ganska finmaskigt så att det inte blir några märken av maskorna på bilderna när emulsionen torkar. Men eftersom jag inte tror fiberpappersbilder blir plana i torkställ, utan måste efterplanas, lade jag det här projektet åt sidan så länge och köpte en torkbok hos Photax istället. Nu gör jag så att jag efter sköljning lägger bilden på en glasskiva (med bildsidan ut) och pressar ur eller drar av vattnet med en gummivals/skrapa. Sedan hängs bilden att lufttorka en stund innan jag lägger den mellan de syrafria kartongerna i torkboken, där de får ligga ett-två dygn. Ev med några lexikon som tyngd över. Ett torkställ för bilder tar ju lite plats på höjden medan torkboken bara är någon cm tjock och kan ligga på ett bord.
Men visst ligger planerna på ett torkställ och lurar. Det vore kul om någon hade erfarenheter av hur de fungerar, med planhet för fiberpapper och så?
Men visst ligger planerna på ett torkställ och lurar. Det vore kul om någon hade erfarenheter av hur de fungerar, med planhet för fiberpapper och så?
aolsson
Aktiv medlem
Nu kör jag väldigt sällan med fiberpapper - RC känns mycket hanterligare.
En torkbok kanske skulle vara ett bra alternativ. Ser att det finns i format 40x50 vilket är det största jag använder.
Klart behändigare än att som nu låta bilderna torka plant på frottehandukar. Och mindre risk att katten tar en promenad på konstverken.
En torkbok kanske skulle vara ett bra alternativ. Ser att det finns i format 40x50 vilket är det största jag använder.
Klart behändigare än att som nu låta bilderna torka plant på frottehandukar. Och mindre risk att katten tar en promenad på konstverken.
Brummelisa
Aktiv medlem
Nu gillar man kanske inte toneran, men annars kan jag rekommendera Kenmtere's fiberpapper (finns hos photax). De blir mycket planare än något annat fiberpapper jag har sett. Självklart måste man montera eller platta till det, men det krullar sig inte så extremt som andra gör.
Själv låter jag det torka med bildsidan uppåt på några glasskivor och sen kör jag med en torkpress för att platta dem.
Nils, var kostar torkböckerna? Kan man bara köra en bild åt gången?
/ Marcus
Själv låter jag det torka med bildsidan uppåt på några glasskivor och sen kör jag med en torkpress för att platta dem.
Nils, var kostar torkböckerna? Kan man bara köra en bild åt gången?
/ Marcus
Brummelisa
Aktiv medlem
Graal skrev:
Delta torkbok för 24x30 kostar 258:- och 40x50 395:-. De har bägge plats för 20 bilder. De har nog begränsad livslängd men håller säkert flera år med den lilla produktion av bilder en amatör har.
Och jag antar att FB-papprena blir helt plana (om man har haft en tyngd på)?
/ Marcus
Graal
Avslutat medlemskap
Brummelisa skrev:
Och jag antar att FB-papprena blir helt plana (om man har haft en tyngd på)?
/ Marcus
Ska fiberpapper bli helt plana får man använda värmepress. Torkbok tycker jag dock ger lite bättre planhet än om man bara lufttorkar och sedan kallpressar mellan kartonger och tyngd på. Även utan tyngdpress tycker jag det blir rätt skapligt med torkbok. Man måste dock se till att ha pressat ut vattnet ordentligt ur papperet samt hänga bilderna på lufttork en stund innan man lägger i dom. Är de för blöta kan det ta evigheter innan de är torra annars.