Annons

Billig 10D i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Anna? Hallå? Läste du inte noga vad jag skrivit? Jag har redan fått kameran, jag har redan använt den = kan inte åberopa ångerrätten. Jag får ingen kompensation om inte Canon Svenska AB säger det och det är ytterst sällsynt.

Reaktion kraftig eller obetydlig är väl oväsentligt, det suger likväl!

Bitit i gräset har jag gjort så det står härlig atill och många med mig. That's why because det inte blir fler köp av svenska handlare.

//Joseph

Peter Werner skrev:

"Kommr inte att hända. Kolla vad en 300V kostar och lägg på typ 5000 så hamnar du på vad en 300D borde gå att pressa till. Det kanske går att pressa lite till, men marginalera blir rätt små. Alternativt göra avkall på ännu fler saker förutm plastskal istället för metall, etc. Sen är det trots allt en hel del jobb som ligger bakom."

Håller med. Det kommer inte att hända. En analog 10D skulle kosta runt 8000:-, minst. Lägg där till CCD, Displayer, elektronik etc. Det blir allt några tusenlappar till. Nya digitala SLR kommer ALDRIG att bli billigare än analoga motsvarigheter. De innehåller fler (och ganska dyra) komponenter helt enkelt.

Att Canon i största hemlighet släpple nyheten om EOS 300D och därmed bäddade för prisfallet för 10D kan väl ingen annan skyllas för. Framför allt inte Cyberphoto.
Har full förståelse för att du är mycket besviken men tycker inte att Cyberphoto verkar ha gjort något större fel. Vad jag förstår fick du ju dessutom avbeställa det som inte levererats.

Nu blir ju inte kameran sämre bara för att du haft otur med din tajming och prisfallet onormalt stort. Den här hösten kommer att bli mycket turbulent och det är säkert fler modeller som kommer att "rasa" över en natt utan förvarning.

Damocles skrev:
Kommr inte att hända. Kolla vad en 300V kostar och lägg på typ 5000 så hamnar du på vad en 300D borde gå att pressa till.

Jo, jag förstod att någon skulle säga att det inte går att få ned priserna så pass mycket. Då får jag väl fortsätta att fotografera "analogt" för alltid.. ;=).

Jag räknade förstås med att en 10D kunde jämföras med en analog EOS30 i funktion och hållbarhet. I jämförelse med denna räknade jag med att 10D skulle vara kanske 3000:- dyrare. Men det här är ju bara okvalificerade gissningar från min sida.. :=). Och sedan kanske det är så att en 10D ligger närmare en jämförelse med en EOS 3:a än en 30:a!?

Vi får väl se i framtiden hur det kommer att bli. Men en bit till lär de nog pressas i alla fall..

Senast ändrad:
Glock skrev:

Reaktion kraftig eller obetydlig är väl oväsentligt, det suger likväl!

Bitit i gräset har jag gjort så det står härlig atill och många med mig. That's why because det inte blir fler köp av svenska handlare.

//Joseph
Äh!! Lägg ner...sänks priset 'drabbas' alltid några stackare som köpte precis innan. Alternativet är att aldrig sänka priset eller betala tillbaks mellanskillnaden till alla tidigare kunder då...eller?? Du är ju bara bitter för att du hade 'otur'.
Köper man dator får man smaka på exakt samma medicin, med skillnaden att den är värd NOLL konor efter fem år och dessutom knappt går att använda med nya program.
En 10D lär överleva några generationer. Min är bilxtsnabb i hanteringen och upplösningen räcker till kristallklara förstoringar i A3-format. Har f.n. svårt att se någon anledning att byta...någonsin faltiskt. Jag gillar tom. brännviddsförlängningen...

Då tänkte jag att eftersom man har 14 dagars öppetköp/ångerrätt så frågade jag dem om vi kunde skippa att jag skulle skicka tillbaka huset för att beställa om den till ett lägre pris, mycket smidigare, håller ni inte med? Då svarar de nej, jag måste skicka tillbaka grejerna. Snacka om att vara osmidiga på CYBERPHOTO i Umeå. Sen kräver de att kameran skall vara oanvänd. Hur ska man då kunna testa kameran med tillbehör UTAN att använda den och då kanske upptäcka att den inte var nåt att ha???
Öppet köp och ångerrätt är inte samma sak. I butik gäller inget utan är frivilligt. Men på köp via internet gäller alltid ångerätt. Så du kunde skickat tillbaka den och beställt en ny om det hade varit så.

Undantag är väl typ som nedan. Om varan pga sin beskaffenhet inte kan återlämnas så gäller inte ångerrätten. Med andra ord inte gå att sälja som ny igen.

Konsumentverket om ångerrätt

Konsumentverkets frågor och svar om ångerrätt

Jag vet, har haft en del diskussioner om detta med Cyberphoto idag.

Tycker de kan ta bort ordet "Öppet Köp" under punkt 7 i deras leveransvillkor. Vilseledande då de absolut INTE har något som helst öppet köp utan endast Ångerrätt som regleras av distansavtalslagen.

Sen tycker jag det är onödigt och omständigt att behöva skicka tillbaka kameran för att få pengarna tillbaka inom 30 dagar och sen igen beställa den på nytt. Är det bara jag som tycker att det är löjligt, när man kan klara av det på enklaste vis, genom en priskompensation?

Det är krångligt, men det gör också att cyberphoto får några tusen till för varje som inte gör det. Men om du har en order liggande borde dom kunna kvitta det mot den, men det kan faktiskt lite bero på ekonomisystem etc Då inget görs manuellt typ...... eller så vill dom bara slippa sånt.

Det där med obruten förpackning tror jag är lagvidrigt när det gäller produkter som inte är programvaror etc. Dom kan ju ha skrivit fel men....

Jag skickade en fråga om det till närmaste konsumentombudsman iaf. Får vi se vad svaret är. Och är svaret det jag tror så blir cyberphoto antingen tvungna att ändra i villkoren, eller så får man börja lobba för anmälan till KO eller bojkott eller nåt. Misstänker dock att den som skriver anmälan måste ha köpt en vara därifrån som dom velat returnera.

Men allt tidigare jag hört om cyberphoto har faktiskt varit bra, så det vore ju synd. Men det är en rätt viktig punkt att hålla efter.

Jag är glad för att jag inte har förhastat mig med inköp av Digital systemkamera. blev naturligtvis sugen när 300D dök upp. Nu rasar priset på en 10D ner till som jag tycker är vettiga pengar för mig. 300D har jag spolat nu, är rädd för att den inte håller där bajonetfattningen sitter fäst. Dom som har betalat sina 10D lite dyrare är ju beklagligt, men dom har trots allt en bra kamera som nog är betydligt hållbarare än en 300D.

Nu är det pris krig!

Fuji S2 är sänkt till 15995kr.

Nu skall man definitivt vänta,tror det kommer att rasa ännu mer. Snart nere i nivå med en analog system kamera.

Glock skrev:

Tycker de kan ta bort ordet "Öppet Köp" under punkt 7 i deras leveransvillkor. Vilseledande då de absolut INTE har något som helst öppet köp utan endast Ångerrätt som regleras av distansavtalslagen.

Men, man får väl aldrig ha använt en vara vid öppet köp? Om du köper en tex en tröja får du lämna igen den och får pengarna tillbaka så länge du INTE använt den. Är varan använd gäller aldrig öppet köp. OM du inte avtalat det särskilt förstås.

Tack Peter för dina undersökningar. Kul att det finns nån som känner för sina medmänniskor. :)

Jag väntar på att få se vad Canon säger, sen så får jag se hur jag ska göra. För mig är det inget annat än en principsak. Varför tror ni att El-Giganten och liknande företag har 30 dagars återköp, no questions asked!? Jag vill inte ha pengarna, jag vill ha rätt och ser kompensationen bara som en bonus i form av mer fotoprylar. :)

Jag har tidigare bara bra erfarenheter från Cyberphotos sida. De har ändrat priser tidigare när man hittat nån som varit billigare.

Ha en underbar helg allihopa och var rädda om er där ute.

//Joseph

copywriter skrev:
Men, man får väl aldrig ha använt en vara vid öppet köp? Om du köper en tex en tröja får du lämna igen den och får pengarna tillbaka så länge du INTE använt den. Är varan använd gäller aldrig öppet köp. OM du inte avtalat det särskilt förstås.

Du får åtminstone testa produkten du har köpt när "öppet köp" gäller, men inte under "Ångerrätt" enligt konsumentköplagen och distansavtalslagen.
Vad jag vet så har INTE Cyberphoto "öppet köp", därför tycker jag att de kan ta bort det ordet under punkt 7.

Mycket av kostnaden ligger i storleken på sensorn, inte i antalet MP och huset. Jämför med 1D, 1Ds och kodaks DCS 14n. Kiselchip kostar i area och komplexitet.

Det var någon som skrev detta!

Jag har hört det tidigare!

När D60 kostade 30000kr nämnde jag att digitala systemkameror kommer att rasa i pris ner till en tio-elvatusen kronor.
Det svar jag fick av många...nej, nej det kommer inte att hända. Den höga kostnaden att framställa en sensor gör det omöjligt att göra en digital kamera billigare. Jag hade inte fel det ser vi på kommande utvekling. Jag tror att en digital kamera kommer att ligga i nästan samma prisklass som en analog kamera. Vad det gäller lagringsbeständighet av bildmaterial på lång sikt, inget som slår en förvaring av analogt negativt material.
Detta är min personliga uppfattning.

Det är väl inte så konstigt att man inte får skicka tillbaks en vara man använt? Vill du när du köper en kamera riskera att få en kamera som någon/några använt i flera veckor? Jag vill då ha en NY kamera om jag köper den ny... och om dom inte ska sälja den som ny längre, så får dom gå ner i pris.. är det rimligt tycker du?

Jag antar att det var MIG som du riktade ditt inlägg åt Björn?

Har du nåt bra förslag på hur man kan testa en kamera, eller vilken produkt som helst för den delen, som man beställer via postorder/internetorder/telefonorder?

Hur ska man veta om det man beställt är det man verkligen vill ha?

Om man köper i butik så brukar det oftast finnas ett demoex, som buriken sen säljer till ett lägre pris, men det är ju stört omöjligt för postorder/internetorder/telefonorder.

Hur ofta beställer man nåt och låter det ligga kvar i kartongen under en vecka för att sedan skickas tillbaka? Jag vet att detta är ett svårt problem att lösa. Har du nåt konkret tips?

Nu var det ju iofs inte det som detta handlade om, utan mer om frågan hur priskompensation ska bemötas när priset sänks inom tiden för Ångerrätten och/eller Öppet Köp. Det finns ingen riktig praxis för detta. Inte ens Konsumentverket vet. Detta kanske måste avgöras i domstol, vad vet jag? Då har man ju iaf ett prejudikat i frågan. :)

Bengt-Arne skrev:
Mycket av kostnaden ligger i storleken på sensorn, inte i antalet MP och huset. Jämför med 1D, 1Ds och kodaks DCS 14n. Kiselchip kostar i area och komplexitet.

Det var någon som skrev detta!

Jag har hört det tidigare!

När D60 kostade 30000kr nämnde jag att digitala systemkameror kommer att rasa i pris ner till en tio-elvatusen kronor.
Det svar jag fick av många...nej, nej det kommer inte att hända. Den höga kostnaden att framställa en sensor gör det omöjligt att göra en digital kamera billigare. Jag hade inte fel det ser vi på kommande utvekling.

Nja, det beror ju lite på hur man ser det. Visst, du kan köpa en digital SLR för 10Kkr idag, men till 'priset' av en kvalitet på kameran som du kanske inte accepterar (jag gör iaf inte det). Dessutom har vi ju ingen aning om vad Canon menar med sin prispolitik. Säljer de kameran till självkostnadspris, eller tom. förlust? Ingen vet...förutom att konkurrenterna sannolikt är chockade och måste dumpa priserna för att hänga med. En tänkbar utveckling är att priserna stabiliseras, och med en ganska hög nivå, betydligt många tusenlappar över vad bra SLR-hus kostar idag. Ett bra SLR-hus kostar idag 6-8Kkr (EOS33, Nikon FM3A). Ett bra DSLR-hus (10D) kostar ~16000kr.

Jag tror att en digital kamera kommer att ligga i nästan samma prisklass som en analog kamera.

Ingen vet, men med tanke på att en DSLR har sensor, display mm. är det helt uteslutet i praktiken. Filmtransportmekaniken är i princip gratis i jämförelse...

Vad det gäller lagringsbeständighet av bildmaterial på lång sikt, inget som slår en förvaring av analogt negativt material.
Detta är min personliga uppfattning.

Det är en HELT annan fråga, och i princip har du rätt. Dock kan digitalt bildmaterial lagras i evigheter helt utan förluster, i teorin...

ANNONS
Götaplatsens Foto