Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig 70-210 telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
När jag hade Nikon D70 så använde jag mig ofta av ett Nikon 70 - 210 mm f/4 - 5.6, som jag tycker var kanon på alla sätt o vis.

Har provat en hel del 200mm tele, både fasta och zoom i den lägre prisklassen.
Det bästa jag hittat hittils måste nog vara Tamron 55-200, men tyvärr så e den allmänt plastig och MF-ringen är ett skämt.

Så jag har kommit fram till att det är dags o leta efter nån gammal zoom istället.

Det jag prioriterar är byggkvalitè och MF-ringen, AF hastigheten är inte så viktigt.

Nån som har nåt tips på vad jag ska söka efter??

Mattias Andersson skrev:
När jag hade Nikon D70 så använde jag mig ofta av ett Nikon 70 - 210 mm f/4 - 5.6, som jag tycker var kanon på alla sätt o vis.

Har provat en hel del 200mm tele, både fasta och zoom i den lägre prisklassen.
Det bästa jag hittat hittils måste nog vara Tamron 55-200, men tyvärr så e den allmänt plastig och MF-ringen är ett skämt.

Så jag har kommit fram till att det är dags o leta efter nån gammal zoom istället.

Det jag prioriterar är byggkvalitè och MF-ringen, AF hastigheten är inte så viktigt.

Nån som har nåt tips på vad jag ska söka efter??
En äldre 80-200 2,8 skjutzoom kan du nog få tag på för rimliga slantar. Den tror jag har bättre manuell focus än någon av de äldre 70-210 zoomarna. Byggkvaliten är bra på alla 80-200 2,8, och bildkvaliten är väldigt bra.

Du kanske skulle tycka ett gammal EF 70-210/4 var rätt ok?
En rätt stabil skjutzoom med låtsasmacro och skitseg AF, men helt ok skärpa. Har väl nånstans omkring 15 år på nacken och kan fås för väldigt små pengar (begagnat då). Jag har några exempelbilder i mitt galleri och jag tror du kan hitta rätt många andra bilder här på fotosidan.
Vet inte hur pass stort utbudet av detta objektiv är, men jag hittade ett här på FS prylmarknad iaf:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=49922

edovan skrev:
Du kanske skulle tycka ett gammal EF 70-210/4 var rätt ok?
En rätt stabil skjutzoom med låtsasmacro och skitseg AF, men helt ok skärpa. Har väl nånstans omkring 15 år på nacken och kan fås för väldigt små pengar (begagnat då). Jag har några exempelbilder i mitt galleri och jag tror du kan hitta rätt många andra bilder här på fotosidan.
Vet inte hur pass stort utbudet av detta objektiv är, men jag hittade ett här på FS prylmarknad iaf:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=49922

Bara ett problem, det var Fd-fattning på den....

Oj, hoppsan :) Beklagar den lilla fadäsen...

Men jag har faktiskt sett EF-versionen ute till salu lite då och då, både på FS och Tradera, kostar omkring 700-800.

Re: Re: Billig 70-210 telezoom

paul innergård skrev:
En äldre 80-200 2,8 skjutzoom kan du nog få tag på för rimliga slantar. Den tror jag har bättre manuell focus än någon av de äldre 70-210 zoomarna. Byggkvaliten är bra på alla 80-200 2,8, och bildkvaliten är väldigt bra.
Ursäkta jag ser att mitt inlägg hamnat i helt fel forum, trodde vi snackade Nikon.

ANNONS
Götaplatsens Foto