Annons

Billig ebay shop

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra pris, visst - men vad händer om tullen tar ditt paket, då ryker minst en tusing till och du är uppe i samma pris som Cyberphoto.

Men tanken är lockat även mig, har dock bittra erfarenhet då min blixt (Minolta HS(D) 3600) fastnade i tullen och mitt kap (1200 kr) blev...ja, inte alls ett kap, utan dubbelt så dyr och typ samma kostnad som en ny blixt hade kostat mig i Sverige. Såvida den fortfarande gått att få tag på. För det gjorde den inte då, inte innan Sony släppte en likartad blixt.

Jag har handlat av UR Galaxy flera gånger. Den dyraste pryl jag köpt var en Canon ST-E2, IR-sändare för blixt. Den kostade mig ca 1200:- inkl. frakt och jag "slapp" betala tull och moms. I min mening är säljaren att rekommendera, men räkna inte med att du per automatik slipper tull och moms

Samma här....

Andos skrev:
Jag har handlat av UR Galaxy flera gånger. Den dyraste pryl jag köpt var en Canon ST-E2, IR-sändare för blixt. Den kostade mig ca 1200:- inkl. frakt och jag "slapp" betala tull och moms. I min mening är säljaren att rekommendera, men räkna inte med att du per automatik slipper tull och moms

Tullen Arlanda går inte längre på hans kluriga forsök på att märka packetet "Gift of no commersial value"; och inte FedEx-grabbarna hellre.
Nej,sök hellre leverantörer innom EU eller Sverige.
varnar Erik J
..som köpte en ST-E2 från honom, som med frakt och moms/tull blev 250,- dyrare enn i Sverige.......av skada blir man dum :)

Hur beräknas vad momsen blir egentligen. Varan måste ju ha ett värde för att man ska kunna lägga på 25% och tullen i sverige vet ju inte vad jag har betalat ebayshoppen i bankkok.

zoomzoom skrev:
Hur beräknas vad momsen blir egentligen. Varan måste ju ha ett värde för att man ska kunna lägga på 25% och tullen i sverige vet ju inte vad jag har betalat ebayshoppen i bankkok.

Nej, det vet de inte. Så de får gissa, utan att du har speciellt mycket att säga till om...

Dessutom skall man betala moms på fraktkostnaden.

All information och en praktisk kalkylator finns på
http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/

Re: Samma här....

fujicanon skrev:
Tullen Arlanda går inte längre på hans kluriga forsök på att märka packetet "Gift of no commersial value"; och inte FedEx-grabbarna hellre.
Nej,sök hellre leverantörer innom EU eller Sverige.
varnar Erik J
..som köpte en ST-E2 från honom, som med frakt och moms/tull blev 250,- dyrare enn i Sverige.......av skada blir man dum :)

hej!
Har köpt flera gånger, dyrast ca 14000:-, inga problem med tullen med det sätt han hanterar saken.....

Tullen gissar inte...

De har tillgång till folk som vet vad de olika sakerna har för rekommenderat pris. I övrigt så kan ju även tullen använda internet och kolla upp priserna själv. Om folk här inne kan hitta priserna på e-bay, så kan ju även tullen surfa in på samma plats.

Tull och moms beräknas på varans pris + frakten.

Oavsett om saker från e-bay shoppen aldrig har fastnat i tullen, så är det ingen garanti för att det inte händer. Alla mina paket från BHphoto fastnar alltid i tullen.

Utgå alltid från "worst case" när man importerar själv - Kan sakerna fastna i tullen så räkna med det i priset innan man trycker på "köp" och tycker att det är bra mycket billigare än i sverige.

Gah! Jag blir helt galen på dessa diskussioner.

Såhär: När någon skall skicka ett paket så SKALL avsändaren ange innehåll och värde på en lapp som klistras UTANPÅ paketet. Alltså vet tullarna mycket väl vad paketet är värt och vad det innehåller. Anger man på denna lapp (grön) gift of no commercial value, så kan paketet slinka igenom. Men det kan även fastna och tullen har rätt att öppna paketet för kontroll. Räkna ALLTID med att 1$= 10 SEK (Gäller vid ett dollarpris på 7.50). Nu är dollarpriset lägre, så ner mot 9,50 per dollar får man räkna med. Paket från B&H skickas oftast med FedEx eller UPS och passerar inte genom tullen i den bemärkelsen. De sköter alla papper och införtullning, så använder man en fraktfirma, så är det garanterat moms & tull (i förekommande fall)

Jeppe skrev:

Paket från B&H skickas oftast med FedEx eller UPS och passerar inte genom tullen i den bemärkelsen. De sköter alla papper och införtullning, så använder man en fraktfirma, så är det garanterat moms & tull (i förekommande fall)

LOL utifrån Jespers frustration :) vill jag göra en rättelse:

Mina paket från BH BELÄGGS alltid med TULLAVGIFT och moms. Detta hanterar fraktfriman, precis som Jesper påpekar.

När man skriver att paketen fastnar i tullen behöver inte detta per automatik innebära att man menar att tullen som myndighetsinstans behandlar försändelsen - Slarvigt av Stoltz ;-)

Det var inte alls utifrån ditt inlägg Hans-Christian..utan mer ett allmänt skrik rakt ut. Jag tycker att prisnivån är lägre i Sverige nu oxch att det inte alls är lika självklart att det är billigare utomlands. Billigare blir det, om paketet råkar slinka genom filtret. Men det är klart, det är ju billigt att handla på Sergels torg oxå ;) (fast det är en helt annan diskussion).

Ska vi ta matten på ett USA-köp igen?

Frakt c:a 35 USD, valutaavgift på varuvärde och frakt 1,5%, tull på varuvärde och frakt 5,9%, moms på varuvärde, frakt och tull 25% och slutligen tullavgift ( om Tullen använder sk. hemtagare - FedEx m.fl. ) c:a 400:-.

Låt oss ta en vara för USD250;

(((250+35)*1,015*7)*1,059*1,25)+400 = SEK3080

Tumregel 1USD = 12,30SEK om FedEx gör jobbet annars 10,70. Jag försöker undvika FedEx och räknar med 1USD = 11SEK, eller ännu hellre handlar inom EU, vilket ger lägre moms och inget tullkrångel.

Motsvarande produkt från Tyskland skulle, med samma varuvärde och fraktkostnad ( 1SEK = 1/7USD & 1/9EUR ), kosta SEK2350. Oftast ligger priserna i Europa högre än i USA, men fortfarande lägre än i Sverige. Asien befattar jag mig inte med, annat än med skickebud, eller för "småkrafs".

Äsch - FMF - fort med fel - ;-( - jag har slagit samman tullsatserna i ett köp. När jag kollade avierna ingår både tullsatsen för analoga kameror/tillbehör och den för objektiv. Sammantaget blev det 5,9% i mina fall.

Skall vara de tullsatser som nämns i Din länk.

Min huvudmening är dock att vara restriktiv med att handla från icke-EU-länder, eftersom Tullverket slår till. Det är inte i slutänden alltid påtagligt mycket billigare att gå över ån efter vatten.

tannler skrev:
Min huvudmening är dock att vara restriktiv med att handla från icke-EU-länder, eftersom Tullverket slår till. Det är inte i slutänden alltid påtagligt mycket billigare att gå över ån efter vatten.

Det har du rätt i, men dom gånger jag går över ån så är det för att prylarna finnas i lager over there !

Sen blir det trots all något billigare, speciellt när det gäller dyra objektiv, då kan det handla om ett par tusenlappar, men som sagt det är i första hand lagerhållningen som får mig att handla på andra sidan pölen, och är man Nikon ägare så är man inte bortskämd med lagerhållningen i Sverige direkt :)

/kent.

Mellanlanda ett tag hos oss Minoltianer - se'n kommer Du inte att gnälla över Nikons lagerhållning i Sverige.

Ja, jag ser ingen annan anledning - lagerhållning och tillgång till "lull-lull". I övrigt håller jag mig runt grodpölen.

Jeppe skrev:
Kan du inte låsa trådar tills trådskaparen har klickat på 7 olika kontrollställen i ditt dokument "Att köpa sin kamerautrustning från utlandet.":)

Halvskämt å sido är det faktiskt lite svårt att veta vilken info som ska finnas i trådar och vilken som står i artiklar, under produkter och under "om fotosidan".

tannler skrev:
Mellanlanda ett tag hos oss Minoltianer - se'n kommer Du inte att gnälla över Nikons lagerhållning i Sverige.

Ja, jag ser ingen annan anledning - lagerhållning och tillgång till "lull-lull". I övrigt håller jag mig runt grodpölen.

Men då kommer jag ju gnälla över allt annat istället :)

/kent.

Förvisso - ingen AS i huset, mörk sökare, inget "focus conformation on m42-lenses", inget .... - listan blir lång.

tannler skrev:
Förvisso - ingen AS i huset, mörk sökare, inget "focus conformation on m42-lenses", inget .... - listan blir lång.
Kann man inte köpa en lös AS på eBay? Eller 2 Valium och ingen kaffe...kolla med Apoteket :)
Do I know?....Erik J
..som inte vil ha nåt AS-hus....

ANNONS
Götaplatsens Foto