Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billiga telezoom för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palt-kungen

Medlem
Hej,
har kikat på följande objektiv till min EOS 450D då de ligger i en prisklass som får anses vara väldigt låg och gör att jag törs "låna ut" kameran till min dotter.

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på dessa, samt om någon har "testfakta"...

Sigmaobjektivet var det första jag skaffade. Kände ganska snart att jag inte var nöjd med det. FIck aldrig till det med skärpan samt att jag upplevde det som slött och jobbigt handhavande.

Jag skulle välja Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, utan tveken. Den har bäst bildkvalitét och dessutom bildstabilisator

Instämmer, Canon gluggen har IS vilkete är mycket värdefullt.

Desstum tror jag du har mer nytta av omfånget 55-70 än vad du har av 250-300. Det går alltid att beskära och interpolera i datorn i efterhand men det är inte alltid man kan flytta väggar! ;)

Jag köpte ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG (inte APO...) och det ångrar jag. Seg och osäker autofokus, oskarp, kromatisk aberration etc. Riktigt sur glugg och då är jag ändå nybörjare med väldigt låga krav.

Har börjat mata spargrisen till ett 70-200/4 L alternativt ett 55-250/4-5,6 IS om jag inte orkar vänta in spargrisen. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto