Annons

Billigare att handla i Singapore?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska snart till Singapore och sist jag var där var det nästan obligatoriskt att köpa fotogrejer pga låga priser.

Nu var det lääänge sen jag var där (typ innan internet ens blev en fluga..., köpte bl.a. en EOS100) så jag undrar hur bra koll man hade på priser då egentligen.

Men jag funderar på att köpa typ ett par bättre stativ, blixt, GoPro-grejer, kikare etc OM det nu är någon vidare vinst att handla där.

Någon som har koll?
 

johanibraaten

Aktiv medlem
Jag var där fjol och det går att hitta riktigt bra priser, men det skiljer mycket mellan olika ställen så se till att ha lite tid att shoppa runt.
 

Hoggen46

Medlem
Jag har inte varit i Singapore på fem år, men då var det främst väskor och liknande som jag uppfattade som betydligt billigare. Ska erkännas att jag inte shoppade runt väldigt mycket, men just väskpriser (alltså i etablerade varuhus, på marknader kan man nog hitta väldigt billiga kopior) minns jag som det med stora prisskillnader.

I Sverige har vi numera ganska konkurrenskraftiga priser på elektronik, trots hög moms, så jag rekommenderar att du verkligen kollar upp exakta priser i Sverige för något du är intresserad av. Prisjakts app är ju ett bra verktyg där för en uppfattning om det ungefärliga prisläget. Kom ihåg också att garantin brukar vara "lokal", dvs inte giltig utanför säg Singapore eller Asien. Så även om priset i Sverige är något högre ingår då också ett visst konsument- och garantiskydd som kan vara värt en del.

Sen ska man ju komma ihåg att regler kring moms och tull (i de fall det gäller) ska läggas på när man kommer hem med prylarna om man ska vara riktigt rättstrogen. Finns uppgifter på tullverket.se Om jag inte minns helt fel är det tull på objektiv men inte kameror (undrar dock hur mycket Tullverket verkligen tar in där?)

Det är ju kul att handla till bra priser utomlands, men det finns en del att ha i bakhuvudet också. Särskilt att vara påläst kring vad man faktiskt köper, jag hade dålig koll första gången i Singapore och betalade för mycket för ett enkelt objektiv (vars överpris jag visserligen tog igen något på en kameraväska) för att jag helt enkelt inte hade så bra koll. Det finns sannolikt utrymme att pruta en del, även i varuhus om du köper "paket" - släng med ett extra minneskort och batteri till kamera etc.

Trevlig resa!
 

johanibraaten

Aktiv medlem
Var det mindre butiker och pruta som gällde eller var det större varuhus?
Jag var både i mindre butiker och större varuhus, och det är generellt lättare att pruta i mindre butiker lite utanför absoluta citycenter. Två varuhus som är kända för shopping av elektronik är Sim lim och Peninsula Plaza. Shoppinggatan Orchid road har många kamerabutiker med bra priser om man håller sig lite utanför mitten av gatan. Allra billigast är dock China town, fast där får man nog vara på sin vakt när det gäller piratkopior och tveksamma garantier. Tänk bara på att svensk/europeisk garanti inte gäller om du har köpt kameran i asien. Det som har sagts tidigare ang. tull kan också vara bra att tänka på.
 
ANNONS