Annons

Billigast i längden, skrivare eller lab?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag hör till skaran som tyvärr väldigt sällan tar ut mina bilder i pappersformat, vilket är synd!

Anledningen att jag inte gör det är för att det är "krångligt" (jag kan inta bara trycka på en knapp för o få det gjort) att få dem printade hos ett lab och så har jag ingen fotoskrivare.

Så, nu är min fråga, får man tillräckligt bra kvalitet om man skriver ut med rätt bläck och papper (och rätt skrivare) hemma vs. framkalla hos ett labb?

Och vilket blir billigast i längden, att framkalla bilder hos ett labb, eller att printa dem hemma?

/Jocce

Joacim,

din fråga är inte så lätt att svara på att det bara går att säga labb eller skrivare.

För mindre bilder, upp till typ A4 är labb helt klart billigare - enligt min erfarenhet.

Beroende på vad du har för skrivare, eller vad du tänkt dig för skrivare så får du räkna med att skrivaren måste hållas igång för att bläckpatronerna inte ska torka. Utskrifterna kan ha en otäck tendens att blekna om de förvaras fel etc. Även om det nu skett bra utvecklingsframsteg på både papper soch bläcksidan så är det inte 100% ännu.

Ska du däremot skriva ut mycket A3+ så kanske en skrivare kan löna sig. Men det är ett stort kanske.

Mitt råd är att du satsar på labbilder istället.

Letar du runt lite hittar du snart labb du gillar och priser som är ganska humana även på riktigt stora förstoringar 40x50, 50x70 och större. Tänker då på Lambdakopior.

Skrivare: för full kontroll och för att kunna skriva ut på olika sorters papper.

Labb: för att det är billigt och för att bläck/papper/skrivare är en djungel egentligen.

Om man bortser från priset så borde väl miljöaspekten tala för skrivare, eller?
Annars gillar jag det här med att kunna skriva ut när andan faller på, vilket oftast är om nätterna.

Men det var ju inte det frågan gällde...

Jag tycker då inte att det är särskilt krångligt att skicka bilder till ett labb.
Redigera bilden som vanligt, konvertera till rätt färgprofil och ladda upp.
Jag tycker snarare att det är mer strul med skrivare. Antingen är det ett munstycke som torkat, eller så hamnar pappret lite snett eller så glömmer man nån inställning eller så...

Nackdelen med labb,som jag ser det, är att man får våndas och vänta på att få sina bilder. Med en skrivare får man ju bilderna på en gång.

Jag funderade ett tag på att uppgradera min gamla skrivare till en som kan skriva ut änta i kanten på pappret, men nu, sedan jag skickat lite bilder till labb, för att testa, så har jag nog ändrat mig lite...

Priset har jag inte forskat så mycket i, men 10x15cm-papper kostar ju mer per styck till skrivaren än hela utskriften gör hos ett labb.
Möjligen att det kan vara något billigare med skrivare för större storlekar, men skillnaden är nog inte så stor.

Tack för alla svar!!

Men vad kostar det hos ett labb som ger bra bilder, och med en fotoskrivare som ger bra bilder?

/Jocce

Jocce skrev:
Tack för alla svar!!

Men vad kostar det hos ett labb som ger bra bilder, och med en fotoskrivare som ger bra bilder?

/Jocce

Hej,
Jag tycker fotolabo.net fixar väldigt bra bilder till ett humant pris fr 1.95kr (10 x 15)
Skrivare vet jag inte vad det kostar men allt strul jag haft med trokade färger osv.... Då är det värt att skicka iväg bilderna.

Jag skaffade mig en Canon I9100 av den anledningen att kunna köra ut utfallande A3 (A3+) när andan faller på och inte när labbet vill leverera.

Det verkar vara många som har problem med torkade patroner och annat strul. Det vore roligt om ni också då berättar med vilken skrivare ni har de problemen. Min uppfattning är att moderna bläckstråleskrivare av kända märken inte längre har några problem av det slaget. (Förutom ett märke som börjar med L i namnet)

Kostnaden för mig ligger nu på ca 40-45 kr per utskriven A3+. Då med orginalbläck och Ilford Gallerie Smooth Pearl. Som för övrigt är ett kalaspapper.

Det är klart att bortser man från inköpskostnaden av skrivaren så blir det billigare att köra denna storlek själv jämfört med lab som också leverar bilderna utskrivna från skrivare. Gäller det mindre standardformat tjänar man klart på att lämna till ett lab.

Labb, "riktiga" bilder på riktigt fotopapper rockar! Viss skillnad på arkivbeständighet också, även om skrivara blivit bättre, de flesta utskrifter behöver dock inte sitta uppe mer än nåt år förrän dom gulnar, det är kort tid tycker i alla fall jag!

dumbo skrev:
Nackdelen med labb,som jag ser det, är att man får våndas och vänta på att få sina bilder. Med en skrivare får man ju bilderna på en gång.
Här kommer mina amatör-tankar. Om jag plåtar en fest/bröllop eller något där jag ska skicka många bilder/många kopior av bilder till ett antal deltagare är det självklart labbet som gäller. Både av kvalitets-/tids- och kostnadsskäl. Jag kan då också få hela album (t.ex. hos Extrafilm) tillverkade för en rimlig kostnad.

Till vardags vill jag ta ut 9x12-kopior till kylskåpet eller för att skicka till barnbarnens föräldrar. Då kan jag skicka dem samma dag och mottagarna har bilderna i brevlådan nästa morgon. Då är det min Canon i850 som fixar det. (Om mottagarna har e-post så får de ett mejl med bilderna inom några timmar efter att vi skiljts. Sedan får dom fixa kopiorna själva!)

Brejdol skrev:
Labb, "riktiga" bilder på riktigt fotopapper rockar! Viss skillnad på arkivbeständighet också, även om skrivara blivit bättre, de flesta utskrifter behöver dock inte sitta uppe mer än nåt år förrän dom gulnar, det är kort tid tycker i alla fall jag!

Man kan ju få "riktiga bilder på riktigt fotopapper" hemma också! Jag har investerat i en Canon fotoskrivare i9100...skitkul!! Poängen för min del är att jag har full koll...(nästan) hur utskrifterna blir..dessutom är det kul att kunna skriva ut bilderna själv och direkt se hur dom blir...blir det dåligt..ja, då gör man om...

Kvaliten är helt i klass med labbens utskrifter...skitbra helt enkelt! Men man kanske inte skall tjacka skrivare på World Import för 649:- . Dessutom så tycker inte jag att det handlar om stora pengar att underhålla med färgpatroner och papper...20 st A4..Canons original...kostar 149:- på Siba...finns säkert billigare. Färgpatroner kostar på samma ställe ca 90:- st...jag själv har bytt 3 patroner på 1 år...har skrivit ut ca 80 bilder...Men kul är det!

Labb är biligast i längden om det gäller bilder du skall spara länge och ha som minne. Ett vanligt A4 håller inte så länge och det bläck som finns idag har inte lika lång hålbarhet som fotografiskt framstälda bilder. Dock vet jag inte hur labb idag framkallar bilder så jag har några fotografier upptejpade på mitt fönster för att kontrolera detta och jag skall göra samma sak med vanligt och foto papper när jag får tillfälle till det.

Helgesson skrev:
Man kan ju få "riktiga bilder på riktigt fotopapper" hemma också! Jag har investerat i...

Jag vet inte om du har missat poängen..

Det du skriver ut hemma är inte riktigt fotopapper.

Labben som de flesta refererar till kör ut bilderna på riktigt riktigt riktigt fotopapper. Inget bläck. En RGB-laser belyser papper som framkallas i vanliga vätskor.

Dvs en riktigt kopia. Inte en bläckkopia.

Johan Okker skrev:
Jag vet inte om du har missat poängen..

Det du skriver ut hemma är inte riktigt fotopapper.

Labben som de flesta refererar till kör ut bilderna på riktigt riktigt riktigt fotopapper. Inget bläck. En RGB-laser belyser papper som framkallas i vanliga vätskor.

Dvs en riktigt kopia. Inte en bläckkopia.

Vafalls?? Och jag som tyckte att jag hade bra grejor...Nja...jag är ju ingen guru på fotofronten...jag trodde i min enfalld att det var ungefär samma kvalitet som fotolabbet. Hållbarheten säger jag inget om...eftersom jag inte vet hur det förhåller sig..men kvaliten är utmärkt från en fotoskrivare av någårlunda klass...det kan jag ge min vänstra skullevutt på!! Många av mina bilder tagna för över ett år sedan sitter på väggen ...som synes utan färgbortfall så långt...vissa stundom utsatta för solljus...utan färgbortfall...men om ett par år till...ja då vette f_n...

Kent..
Ta det lugnt!!!

Bilderna blir riktigt bra både på bläck och via exvis Lambda. Skillnaden är ju bara att den ena är bläckstråle och den andra är ljus och framkallning.

Bägge bleks med tiden.. vissa fortare, vissa långsammare.

Rätt förvarad kan de flästa bilder hålla ganska länge. Finns nära på 4.000 år gammla papyrus man fortfarande kan läsa utan problem, så vist borde man komma bevara en bläck utskrift ganska länge.

Mitt tips är fortfarande att köpa ett likadant fotoalbum som din farmor hade eller ett med paspartou så inte sidorna ligger och skaver mot bilderna.

Jag har fått många fina utskrifter från min släkt som fått en given plats i albummet.

ANNONS
Götaplatsens Foto