Annons

Billigt objektiv för porträtt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag är nöjd med mitt 50mm objektiv men skulle vilja ha samma effekt som motivet skarpt och backgrund suddigt fast med 18mm. Köper jag ett fast objektiv med 18mm kommer det bli samma sak får ju plats mer saker när man fotar 18mm, någon som har något rekommenderat? Har ju ett zoom objektiv nu med 18 till 105 men får ingen sådan effekt, ganska bra bilder men utan några effekter.
Det är svårare att få en suddig bakgrund med ett vidvinkel, man får i princip fotografera vid närgränsen för att uppnå en separation. En Sigmas 18-35/1,8 är en av de bästa, kommer inte just nu på om det finns så många andra 18/ljusstarka
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
För att få kort skärpedjup behöver du ett objektiv med stor bländare (lågt bländartal).


Ljusstarka vidvinklar har dessvärre inget likhetstecken med billigt.
 

jakobander

Aktiv medlem
För att få kort skärpedjup behöver du ett objektiv med stor bländare (lågt bländartal).


Ljusstarka vidvinklar har dessvärre inget likhetstecken med billigt.
Alldeles för dyrt! Finns det inget billigare
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror du ska fundera en gång till vad du ska ha ett ljuskänsligt vidvinkel till, jag ser egentligen enbart ett användningsområde och det är astrofoto, och kanske också inomhus.

Att använda det för att separera motiv och bakgrund så funderar även de ljusstarka ganska dåligt, du får gå väldigt nära och ska du ha det till porträtt så ser personen helt förvrängd ut.

Ljuskänsliga objektiv är dyrt om man lämnar normalområdet. Du kan ju få typ /2,8 objektiv till vettigare priser

Vill du verkligen separata motiv och bakgrund så är mitt Samyang 135/2,0 ganska fantastiskt och billigt är det också, men manuellt. Men går du upp i brännvidd så trycks bakgrunden ihop och upplevs mer ur fokus
 

pdahlen

Aktiv medlem
Alldeles för dyrt! Finns det inget billigare
Billigare iaf

 
ANNONS