Annons

Billigt objektiv till canon eos

Produkter
(logga in för att koppla)

Felix82

Ny medlem
Ska iväg och fota en vecka i alperna snart. Har ganska nyligen tjackat en systemkamera men tänkte köpa ett nytt objektiv innan jag åker. Ett 70-300 men problemet är vilket märke och modell. Tänkte lägga runt 2000 kronor och har tittat på tamrons macro,sigmas APO och dess lillebror samt Canons två billigaste. Hur skiljer de sig mot varandra och vilket tycker ni är bäst?

Felix82 skrev:
Ska iväg och fota en vecka i alperna snart. Har ganska nyligen tjackat en systemkamera men tänkte köpa ett nytt objektiv innan jag åker. Ett 70-300 men problemet är vilket märke och modell. Tänkte lägga runt 2000 kronor och har tittat på tamrons macro,sigmas APO och dess lillebror samt Canons två billigaste. Hur skiljer de sig mot varandra och vilket tycker ni är bäst?

Svärfar har ett Canon 100-300USM och min fru ett Tamron 75-300. Tamronen är VIDA skarpare än svärfars glugg. Det gäller framför allt på 300 mm och långt avstånd. På kortare inställningar är skillnaden mindre. Hur Canons 75 - 300 är vet jag inte...

Du har annars Soligors 70-300/4.5-5.6 för 2095kr. Cyberphoto säger "Vi har nu också testat den bredvid Canons egen 75-300mm och jag måste säga att både upplösning och kontrast var bättre på alla brännvidder på Soligor än på Canon."

Det är väl ett rätt schysst betyg kan man tycka, trots att cyberphoto är Soligor-återförsäljare. Med de billiga objektiven borde de ändå ha mer förtjänst på Canon orginal så det vore dumt att hitta på ett sånt här test.

Dessutom är det vitt ;)

Canons 75-300 DC är mycket plastigt, har för mig att det till och med har objektivfattning i plast. Hur USM-varianten är vet jag inte, men jag skulle satsat på Tamrons eller Sigmas motsvarigheter.

Vad jag vet så har
EF 75-300 DC
EF 75-300 USM
EF 75-300 IS USM
exakt samma optiska prestanda

Jag har haft ett DC och IS USM och jag märkte ingen speciell optisk skillnad mellan objektiven.
lite soft i 200-300 läget och full öppning men det går och blända ner.

Tamrons 70-300 är ett bra alternativ till ett mycket bra pris, tror man kunde få tag på det för 1695:- hos cyberphoto.

tack för svaren!
Känns som att canon är "out of the question". Dyrare är de andra och uppenbarligen sämre. Tror det blir ett Tamron 75-300 eller kanske 80-210. Några synpunkter innan man slår till kanske?

ANNONS
Götaplatsens Foto