Annons

Billigt stativ under tusenlappen, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Inca

Avslutat medlemskap
Vill egentligen ha ett Gitzo kolfiberstativ, men har just nu inte råd. Så tills dess tänkte jag ha ett billigare stativ som väger max 2 kilo och vars ben kan regleras separat. Stativet ska klara av min Dynax 4 och D7D som jag kommer att köpa inom kort (just det... dit går alla mina pengar ;)

Huvudet spelar än så länge ingen roll. Jag hade lånat ett Slik 35D med 3-vägshuvud som fungerade hyfsatt bra, ganska stadig med teleobjektivet på kameran. Det enda som störde mig var att benen satt ihop.

Kan tänka mig köpa stativet i Tyskland, men inte USA.
Tips, anyone?
Och jag vet.... billigt = dåligt, men.. ändå bättre än som det är nu: inget stativ alls.

Lägg till lite lite och du får ett Manfrotto 055PROB med ett bra huvud. Grymt bra för allround-användaren.
Alternativet skulle vara något annan i samma serie, alltså 055-serien.

Jag är berädd att hålla med, hade ett Velbon CX-660 tidigare och det va verkligen inte kul ;)
Nu har jag ett Manfrotto 055PROB och det gillar jag starkt:)

Att köpa ett "för" billigt stativ blir dyrare då du garanterat kommer att vilja byta det såsmåningom...
055PROB borde gå att hitta begagnat ganska billigt :)

Kolla också på Manfrotto 190 ProB då 055 väger 2.4KG + huvudets vikt vilket gör att man landar på runt 2.8KG.

Ett 190ProB väger 1.9 + huvudets vikt. Men det blir ju inte lika högt eller riktigt lika stabilt å andra sidan.

Gitzo, worth waiting for ;)

Bra stativ under tusenlappen finns knappt om du ska ha nytt.

Jag skulle leta efter ett Manfrotto 055 eller liknande begagnat.
Det borde finnas en del strax under tusenlappen i gott skick.

Tack för svaren, men: Lägg till lite lite....

Det är just det jag inte har. Och 2,8 kg för ett stativ är för tungt för mig.

Inca skrev:
Tack för svaren, men: Lägg till lite lite....

Det är just det jag inte har. Och 2,8 kg för ett stativ är för tungt för mig.

Då rekomenderar jag ett besök på El-Giganten där det finns stativ i aluminium för under 500kr.
vingliga och näst intill värdelösa men dom är lätta och billiga.

Om du ändå skall köpa ett kolfiberstativ senare så tycker jag att du skall väga in det i valet, så att det du köper nu kompletterar ditt nya senare istället för att bli överflödigt.

Ett sätt att göra det är att skaffa ett riktigt lätt stativ som du senare kan använda som resestativ. Kanske ett Velbon Maxi 343e. Det är nog på gränsen till för klent för att använda till vertikalbilder med en D7, men det kan gå. Har tyvärr inte testat det själv, men många har goda erfarenheter av det som lättviktigt resestativ.

Undvik stormarknadsstativen helt, det är bortkastade pengar som du aldrig får igen.

Ja, siktar du ändå på ett Gitzo så kan du säkert stå ut med ett enkelt och billigt stativ så länge. Det är enligt min erfarenhet bättre att ha ett billigt stativ än inget alls. Jag har det kvar och använder det som blixt-stativ ibland.

Välj ett så tungt stativ som din partner orkar bära! För under tusenlappen finns väl bara Manfrotto 055 om man vill ha hygglig stabilitet, eller 190 om man är lat/vandrar/klättrar. Duger för det mesta, utom mera extrema telebrännvidder (över 500mm). Man kan alltid ha benen i kortaste läget för mera stabilitet.

/Pontus

Mitt gamla Velbon är så ostadigt att spegeluppfällningen ger rörelseoskärpa. Bara så du vet.

Stativ som uppfyller dina krav

jimh skrev:
Ett sätt att göra det är att skaffa ett riktigt lätt stativ som du senare kan använda som resestativ.
Jag håller med Jim. Velbons Ultra Maxi/Luxi finns i flera varianter som alla har det gemensamt att de är lätta och små ihopfällda, d.v.s. stativ som man tar med sig. Jag köpte t.ex. ett Ultra Luxi F på Scandinavian Photo för 895 pix. Det tycker jag är prisvärt.

Nej det är självklart inte världens stadigaste stativ men det är åtminstone fortfarande användbart med 1,5 kg kamera på och ett något ostadigt stativ man har med sig är betydligt mycket bättre än det som står kvar hemma. Jag har ett Manfrotto 055 också men det har jag inte lust att släpa på långa sträckor.

Jag har ett Velbon Ultraluxi F och jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt .Det är lätt och smidigt att ta med sig,man kan vinkla ut benen i tre olika lägen ner till en lägsta höjd på 19cm + att den har snabb koppling till kameran.Det är lite lätt, men det fixar jag genom att hänga en nätpåse under stativet.I påsen lägger jag ex :små sten då blir det tillräkligt stabilt för min fotografering.
Ock stativet kostar ca 900:-

davidvpt skrev:
Ja, siktar du ändå på ett Gitzo så kan du säkert stå ut med ett enkelt och billigt stativ så länge. Det är enligt min erfarenhet bättre att ha ett billigt stativ än inget alls. Jag har det kvar och använder det som blixt-stativ ibland.

Precis min tanke

Ser intressant ut. Är det verkligen ett manfrottostativ? Ser ut som Slik-ben.

Skulle inte skriva under på att det är bättre med ett dåligt stativ än inget alls.
Har man inget stativ så vet man vad man har (inget stativ) och agerar utifrån det med alternativa metoder som stöd mot väggar, golv, staket, möbler etc.
Har man ett dåligt stativ tror man att man har ett och förlitar sig på detta "rämmel".
Titta efter något begagnat. Jag gav 1200:- för ett Gitzo Studex med panoramahuvud. Just det klarar inte din maxvikt på långa vägar men det är ett sjutusan till stativ som funkar trots att mina kameror väger betydligt mer än dina.
Begagnade stativ är nästan undantagslöst ofarligt att köpa om det är en märkesvara.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto