Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt zoomobjektiv till D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Har precis köpt en D30 till flickvännen att fota med (hennes analoga kompakt ger bedrövliga bilder) och behöver nu skaffa ett objektiv till den också. Eftersom jag använder Sigma 15-30mm mer och mer och Canon 20mm f/2,8 mindre och mindre kan hon ju låna den, och självklart alla andra objektiv när man inte använder dem själv. 20mm borde funka bra som walkaround-glugg.

Problemet är att EF-S 18-55mm som medföljde min 20D inte passar D30 och jag tror hon kommer att vilja ha en zoom.

Är det någon som har några tips på hyggligt skarpa men billiga zoom-objektiv man kan få tag på billigt? 22-55mm?

/Pontus

EF 24-85 brukar finnas för 1500-2000 begad. En mycket bra allroundglugg zoom som blivit omodern, men för det inte dålig.

24-85mm skulle vara suveränt, men jag tycker de flesta brukar vilja ha upp mot 2500kr för dem, vilket är lite mycket. För 1500kr skulle jag slå till.

Tackar Kim för tipset om Sigma 18-50mm. Glömde totalt bort det aternativet! Hittade en för 500kr begagnad, så det blir nog den!

Fler tips mottages tacksamt!

/Pontus

Är 500kr dyrt för en Canon 22-55mm? Den har ju mikro-USM och är kompakt, men plastbajonett och skärpan är säkert inte enastående.

/Pontus

Spännande men inte så intressant för mig... Jag köper hellre en beg Sigma 18-50mm eller Canon 22-55mm för 500kr! Några åsikter om vilken som är bäst?

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto