Annons

Bläckstråleskrivarebläck. Pirat vs orginal.

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
God jul alla!

Tänkte höra om någon har erfarenhet och kunskaper och tredjehandstillverkare av bläck till bläckstråleskrivare?

Är de sämre än orginalet, hur mycket billigare kan man hitta sånt etc? Vad är sämre om det är så, det beror säkert mycket på tillverkare och tillverkare men vilka anses vara bra?

Henrik

??????

Hur kann du vänta svar på denna fråga?
Du orkar inte engång skriva vilken skrivare du har; eller vilket papper du använder..........
/Erik J

Han kanske inte har någon skrivare än, och då använder han nog inget papper heller.

Jag har en Canon IP5000 och använder enbart Canons papper och orginalbläck för jag tycker det ger bäst resultat. Jag har dock inte testat nå´t "piratbläck" till denna skrivare, men till min tidigare HP, och jag inbillade mig att jag märkte skillnad. Risken är väl att man märker det efter ett tag ifall bilderna bleknar lättare.

Jag har däremot använt "budgetpapper" i skrivaren och det blev INTE bra. Jag rekommenderar med andra ord orginal. Jag tycker inte att det är sån jätteskillnad i pris heller, men det är nog olika mellan tillverkarna.

God Jul på dig själv! :)

Exakt, jag har ingen skrivare än men funderar på att köpa mig en. Tycker det verkar dyrt med utskrifter dock så jag sonderar terrängen lite.

Men självklart kommer jag inte att använda vanligt kopieringspapper, så pass vet jag!

Henrik

Senast ändrad:
OKI

Men jag kann då seja så mycket att köp inte pirat till Canons Cromalife.

Lite snäsig den med kopieringspapper, tycker jag. Jag räknade ut att du icke är i tidningsbranchen.
Men det finns ett uppskov av fotopapper............
/Erik J

Hej Henrik,

generellt tror jag man kan säga att originalbläck alltid är bättre än pirat, framförallt vad det gäller färgäkthet och beständighet. Det finns flera tester på detta bl.a. på tidningen Ljud & Bild.
Som Erik mycket riktigt skriver, till Canons skrivare bör man använda original. I den mån det finns pirat till Canon, tror jag inte det blir mycket billigare.

Re: Re: OKI, OKI

mimasan skrev:
Det var appropå han ovan ditt inlägg som jag skrev det om kopieringspapper...

/Henrik

Vel, lite mindre snäsig, då......
Missuppfatta rätt. Det är svårt att ge råd på "generella" frågor. Jag hjälper gerna om jag kann.
Hitta en bra skrivare; hitta ditt favorit-papper. Satsa på orginal-bläck.
Spara på printandet, lära dej färg-profiler och andra inställningar snabbt.
Så sparar du bläck, och du kann ha råd med orginal endå.
Lycka till, Och God Jul!
Mvh Erik J

mimasan skrev:
Exakt, jag har ingen skrivare än men funderar på att köpa mig en. Tycker det verkar dyrt med utskrifter dock så jag sonderar terrängen lite.

Jag tror man får räkna med att den verkliga kostnaden per utskrift kan bli högre när man skriver själv än om man låter ett labb ta fram bilder.

Orsakerna är flera:

1) Det går åt mer bläck än vad tillverkarna anger.

2) För att få bra resultat behöver man testa ganska mycket innan man blir nöjd. Det går åt mycket papper och bläck om man är nyfiken av sig! :)

3) Man skriver ut mer än man behöver. Det är ju så himla kul att se sina bilder i print! ;)

4) Det är lätt att man slarvar vid utskrift. Glömmer någon marginal, sätter i Glossy när man valt Matt osv. Det går helt enkelt bort lite utskrifter.

Nåväl, detta får man ta. Bekvämlilgheten av att kunna skriva ut direkt är mycket värd.

Jag har valt att hålla mig till original Canon bläck. Tycker helt enkelt inte det är värt jobbet/risken att utvärdera "pirat" alternativen. Dessutom är det väl nästan omöjligt att bedöma t ex beständigheten.

Papper har jag provat Ilford men kommer nog att hålla mig till Canon original eftersom det finns ett så brett urval där och det verkar funka bäst.

Senast ändrad:
Jag köpte nyligen piratbläck till min HP.skrivare och det misstaget kommer jag inte att göra om! Utskrifterna blev helt fel i färgerna, bland annat mycket rosa. Men jag tänker reklamera patronerna så får vi se vad försäljaren säger.

Trejdepartsbläck

Hejsan,

Det finns en massa saker man måste ta reda på om man ska köpa annat bläck än original. Själv har jag en Epson 2100 och använder sedan ett par år tillbaka bläck från Inksupply i USA. Bläcket kostar ca 1/10-del av originalet och fungerar mycket bra. Det har i prnicip samma presstanda som originalbläcket. Både färgåtergivningen och akrivbeständighet är bra.

Jag är ganska nogrann av mig så jag har gjort egna profiler för det nya bläcket vilket så klart gör att fägerna stämmer till 99%.

Om du ska köpa såkallat piratbläck så ska du kolla noga vad prestandan är och kanske inte köpa det billigaste. På www.colorworkshop.se har de bra bläck till bra priser. Han som har företaget finns även här på fotosidan.se och han svarar gärna på frågor.

Stefan Olsson är en riktig guru vad det gäller färgstyrning och han har ofta bra synpunkter avseende tredjepartsbläck.

Hör av dig direkt till mig om du vill veta mer om det bläcket jag använder.

Bulk ink system

Har precis köpt ett bulkink system till min pixma 4200, hela systemet instalerat med 65ml färg i varje behaallare kostade mindre än vad orginal färgerna totalt.Nu ska vi inte ha skrivaren till bilder i första hand, men kan vara kul att skriva ut ibland, när man inte vill vänta paa att faa fram en bild paa papper.Resultatet är riktigt bra och jag har svaart att se naagon skillnad alls mot orginal patronerna.Färgerna har naagon typ av UV skydd.Kostnad sedan för 100ml per färg kommer att bli c.a 50 sek.Jag har väl mest köpt detta för att inte behöva betala c.a 50 sek per 11ml färg som orginalen kostar.Aakte till importören och de instalerade detta, de verkade väldigt proffesionella, de levererar färg till maanga grafik och fotofirmor över hela Brasilien, de paastod att färgerna är i det närmaste identiska med orginal färgerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto