Annons

Bländare och skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tjenare, jag ska prata om kamereor och deras inre funktioner på skolan. Jag kom fram till att att jag visste hur slutaren fungerade och hur bländaren fungerade men nu till saken:

Varför blir skärpedjupet kortare om bländaren är 2,8 än 11? Rent tekniskt sett varför.

Jag har hört en version om brännpunkt och grejer men jag förstod det inte.

snälla kan nån försöka förklara.

mvh Jesper

Om du fotograferar en penna eller liknande på några meters håll (ej fokuserat) så reflekteras ljuset från varje enskild punkt på pennan åt många håll. Om man följer det reflekterade ljuset från exempelvis den absoluta pennspetsen så kommer lite ljus att slinka in precis under ovankant på bländaren och även precis i underkant. Du kommer alltså att få en ring av ljus som enbart kommer från pennans spets. Problemet är att samma sak händer över hela pennan. Det sprids ljus och det ljuset blir små ringar. Detta gytter av reflekterat ljus skapar oskärpan. Vid en stor bländare så blir det stora ringar och vid små bländare blir det små ringar. Små bländare blir alltså mera förlåtande för avtecknade föremål utanför fokusplanet.
Det är vad jag tror i alla fall. Jag kan också ha väldigt fel och just förklarat varför ljuspunkter blir ringar ur fokus...

Edit: Eller så kunde du få en korrekt förklaring med bilder istället ser jag nu eftersom jag inte var snabb nog med tangentbordet...

En bit ner på den här sidan kommer du till ett stycke med rubriken ”Circle of Confusion”, där finns en animerad illustration som visar sambandet mellan oskärpehetscirkeln och skärpedjupet. Begrunda den figuren ett tag och tänk dig sedan att du bländar ner, d v s gör hålet i linsen mindre. Detta gör att ljuskonerna blir spetsigare vilket resulterar i större skärpedjup (med en och samma oskärpehetscirkel.

Just denna spetsighet hos den inre ljuskonen ligger för övrigt till grund för definitionen av det effektiva bländartalet:

f-talet = 1/(2*sin(halva toppvinkeln)).

Ju högre bländartal desto spetsigare blir ljuskonen, med f/2,8 blir toppvinkel 10,2 grader och med f/11 endast 2,5 grader.

ANNONS
Götaplatsens Foto