Annons

Bländarproblem - AE-1!

Produkter
(logga in för att koppla)

adaywithemo

Ny medlem
Hej allesammans!

Har lite problem med min gamla Canon AE-1...
Allt fungerar som det ska när det gäller automatikläget. Men när man ska ställa in manuellt går det inte alls bra. Det spelar ingen roll hur mycket jag ändrar bländaren, mätaren (som visar om bilden är över/under/rättexponerad) ändrar sig inte över huvud taget. Vad kan det vara för fel? Tror ni det går att åtgärda?

Hej allesammans!

Har lite problem med min gamla Canon AE-1...
Allt fungerar som det ska när det gäller automatikläget. Men när man ska ställa in manuellt går det inte alls bra. Det spelar ingen roll hur mycket jag ändrar bländaren, mätaren (som visar om bilden är över/under/rättexponerad) ändrar sig inte över huvud taget. Vad kan det vara för fel? Tror ni det går att åtgärda?

Har du provat med olika objektiv?

Jag känner igen detta, men det var inget fel på min kamera. Gå igenom allt som har med mätaren att göra, som inställningar för exponering, ISO, nytt batteri, dagsljus etc. Man kan lätt få hjärnsläpp, har jag hört iaf.

Att automatiken "fungerar" kan ibland bero på negativ färgfilms förlåtande marginaler när det gäller överexponering, så, är du säker på att automatiken verkligen fungerar? :)

Manuellt på AE-1

Om inte jag minns helt fel, så visar ljusmätaren i AE-1:an vilken bländare kameran HADE valt i automatikläget. Du ställer då in den bländaren, ELLER kompenserar exponeringen genom att välja en annan bländare. Mätaren skall alltså inte ändra sig om du inte ändrar slutartid. AE-1 hade bara bländarautomatik, inte tidsautomatik.

//Jörgen

Jörgen har rätt. Det är precis som det ska vara. Automatiska kameror för FD-optiken (exempelvis Canon EF, AE-1, A-1 och T90) fungerade på det viset. Det var manuella kameror, som F-1 och FTb, som hade följevisarsystem, där man skulle jaga fatt på ljusmätarens nål med en ring, som flyttade sig när man vred slutarratten och/eller bländarringen.

Den enda gång du faktiskt får motsvarande funktion med en AE-1 är om du använder nedbländad mätning, men det gör man inte om man inte måste. Då vrider man på bländarringen tills nålen står mot ett visst märke. På en EF är det längst ner på bländarskalan, men på en AE-1 är det nog i mitten? Vet inte riktigt, har aldrig ägt någon själv.
Tänk på att mätningen blir fel om du använder större bländare än 2,8 på det här viset.
Om du bländar ner optiken kan du inte blända ner längre än till den bländare du använde för den förra bilden, om den togs på automatik, så länge du inte dragit fram nästa bildruta. Inte på någon icke motordriven kamera jag testat, i alla fall.

Manuell inställning med full öppning går alltså inte att göra med exponeringsmätning och bara titta i sökaren. Du får ställa in tiden, titta i sökaren, läsa av bländare 8 och sen ställa in den, eller vad du nu anser att det borde vara, på objektivet.

Det är inte halvautomatiskt enligt normalt språkbruk i den här branschen. Det är automatisk exponering med slutartidsförval.

Men visst kan du ställa in manuellt, på det sätt jag beskrev ovan. Jag har visserligen aldrig ägt någon AE-1, men har dess storebror/föregångare Canon EF i fungerande skick fortfarande. I detta, liksom de flesta andra, avseende fungerar den likadant.

ANNONS