Annons

Bländartal vs objektivlängd

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Ponera att jag fotograferar ett par på 50mm, F4.

Har jag något att vinna på att köra dom förutsättningarna eller blir exempelvis F4 mer/mindre effektivt ifall jag tar 30mm? Bara för att ge en jämförelse.

Finns något annat sätt generellt att veta hur långt ifrån objekt man behöver stå? Visst att man kan testa hemmavid men tänker allmänt.

OCH, ifall det är så att kamerans ansiktsigenkänning inte vill samarbeta, vad ska man ta för fokusområde? Så litet som möjligt och på ett öga?
 

lonian

Aktiv medlem
Om du tänkt dig att personerna ska vara inom fokusområdet så skarpt som möjligt beror det på hur långt ifrån du står, vilken bländare och brännvidden. Ska du få samma bildutsnitt på 30mm måste du stå närmre men då kommer personernas ansikten se annorlunda ut.


Vilket af alternativ du bör välja är olika beroende på kamera.
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Om du tänkt dig att personerna ska vara inom fokusområdet så skarpt som möjligt beror det på hur långt ifrån du står, vilken bländare och brännvidden. Ska du få samma bildutsnitt på 30mm måste du stå närmre men då kommer personernas ansikten se annorlunda ut.


Vilket af alternativ du bör välja är olika beroende på kamera.
Jag kör alltid 50mm på porträtt, vilket väl måste funka lika bra på två personer bredvid varandra (ska vara julkort) om man tar något steg bak och har ca F4 Max 5.6
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, för ett vanligt julkort går det säkert bra. Men annars beror det på vilket perspektiv du vill ha. Ju kortare brännvidd du har, desto större blir huvudmotivet jämfört med bakgrunden, om vi antar att du promenerar tills huvudmotivet blir lika stort på bilden.
Om du står på fem meters håll och tar en bild med 50 mm, så kommer personerna på bilden att se ungefär likadana ut som om du använder 200 mm och traskar 20 meter bort. Men bakgrunden kommer att se ut som om den var närmare i det senare fallet, vilket beror på att den relativa skillnaden på hur långt bort bakgrunden och motivet är minskar. Om bakgrunden är 200 m bort blir förhållandet 200/5=40 i första fallet, men 200/20=10 i det andra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, men med tanke på att han nämner 50 och 30 mm får vi rimligtvis anta att det är brännvidden som avses.
Säker kan ingen vara...
 

Grimmer

Aktiv medlem
Skärpedjupet är samma så länge du använder samma bländare, men eftersom de suddiga sakerna i bakgrunden blir mindre i bilden så upplevs det som att du får ett större skärpedjup.
Det blir mer att ta hänsyn till i bakgrunden vilket ibland kan göra det lite svårare att komponera porträtt snyggt.
 
ANNONS