Annons

Blöt kamera, vad gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

annagu

Ny medlem
Min Canon EOS 350d har legat ute i natt och det har regnat, inte mycket, men den var blöt. Vad jag kan se har det inte trängt in vatten, men det vet man ju inte där man inte kan titta. När jag öppnade batteriluckan för att ta ut batteriet så knäppte det till som om kameran tog ett kort.
Vad gör jag? Någon som har varit med om liknande?

/Anna

Det vanligaste rådet är att ta ut batteriet och minneskortet och låta kameran lufttorka MINST en vecka.
Slå INTE på kameran.

/ E

Ta ut batteriet, öppan alla luckor och ta bort objektivet.

Låt sedan kameran torka länge(flera dygn). Gärna i närheten av ett element men var försiktig med värmen, det är viktigare att luften är torr.

När du sedan är säker på att allt är torrt kan du pula in batteriet och se vad som händer, eventruellt så kanske du behöver skicka kameran och objektiv på rengörings service ifall det är torkfläckar.

Regn är förhållandevis skonsamt. Eftersom regn är destillerat innehåller det i princip inga salter, vilket är det farligaste för kameran eftersom det är salter i vattnet som gör det ledande och ställer till problem med elektroniken.

Däremot är det ofta svagt surt, så det kan orsaka ärgning, men om du följer råden ovan och torkar kameran snabbt och inte chansar genom att sätta på den innan kameran är ordentligt torkad så tror jag att du har ganska goda chanser att kameran fungerar som vanligt efter en veckas torkning eller så.

Ett tips för att snabba upp torkningen något är att ställa ett par "torrbollen" (finns på bl.a. Clas Ohlson) brevid kameran, den suger fuktighet ur luften och snabbar på uttorkningen.

Makten skrev:
Något motsägelsefull information. Destillerat vatten är inte surt;-)

Heh, förstod nästan att denna kommentar skulle komma :)

Regnvatten är destillerat (d.v.s. förångat och sedan kondenserats), men det är inte 100% rent för det eftersom destillationsprocessen inte sker i en kontrollerad, ren miljö.

I luften finns gaser och partiklar, bl.a. vissa svavelföreningar som bildar svavelsyra och sänker regnvattnets PH något. Detta är en process som sker under destillationsprocessen; kan jämföras med en smutsig destillationsutrustning.

Med andra ord; regnvatten är destillerad i en "smutsig" process, men är ändå förhållandevis fritt från salter och partiklar och därför förhållandevis skonsamt mot elektronik, men inte lika skonsamt som t.ex. avjoniserat batterivatten.

mannbro skrev:
Heh, förstod nästan att denna kommentar skulle komma :)

Regnvatten är destillerat (d.v.s. förångat och sedan kondenserats), men det är inte 100% rent för det eftersom destillationsprocessen inte sker i en kontrollerad, ren miljö.

I luften finns gaser och partiklar, bl.a. vissa svavelföreningar som bildar svavelsyra och sänker regnvattnets PH något. Detta är en process som sker under destillationsprocessen; kan jämföras med en smutsig destillationsutrustning.

Med andra ord; regnvatten är destillerad i en "smutsig" process, men är ändå förhållandevis fritt från salter och partiklar och därför förhållandevis skonsamt mot elektronik, men inte lika skonsamt som t.ex. avjoniserat batterivatten.
Tja, men en av anledningarna till att salter lösta i vatten inte är bra för elektronik är att vattnet då leder ström. Detsamma gäller för surt vatten, eftersom det också innehåller joner. Skit som skit?

ANNONS
Götaplatsens Foto