Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black Friday - vad kommer Canon att rea?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Min ursprungliga anledning till tråden var huruvida Canon kommer att använda Black Friday för att försöka pusha oss användare mot det spegellösa med rejäla kampanjpriser på t ex Canon EOS R eller RP för att få fler att ta steget till spegellöst? “Vad man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna”... (såsom ny dyrare RF optik )
Eller väljer Canon att sälja ut vissa DSLR-modeller?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tror inte Canon kommer släppa sina top notch produkter på kampanj under Black Friday. Skulle Canon göra det, bygger de samtidigt in en förväntan att till nästa Friday blir det lika förmånligt. Vilket kan påverkarna försäljningen negativt under året som kommer.

Kollade snabbt, Canon R5 hus för 52000 kr hos flera svenska återförsäljare. Samma R5 hos E-infinity £3600. Därmed case closed tycker jag om man vill ha ett R5-hus.
 

bach7617

Aktiv medlem
Tror inte Canon kommer släppa sina top notch produkter på kampanj under Black Friday. Skulle Canon göra det, bygger de samtidigt in en förväntan att till nästa Friday blir det lika förmånligt. Vilket kan påverkarna försäljningen negativt under året som kommer.

Kollade snabbt, Canon R5 hus för 52000 kr hos flera svenska återförsäljare. Samma R5 hos E-infinity £3600. Därmed case closed tycker jag om man vill ha ett R5-hus.
R5 och R6 kommer högst troligt inte reas, ett annat läge med R eller RP kanske? Det är svårt att veta om de ens tillverkats i större volymer?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror inte Canon kommer släppa sina top notch produkter på kampanj under Black Friday. Skulle Canon göra det, bygger de samtidigt in en förväntan att till nästa Friday blir det lika förmånligt. Vilket kan påverkarna försäljningen negativt under året som kommer.

Kollade snabbt, Canon R5 hus för 52000 kr hos flera svenska återförsäljare. Samma R5 hos E-infinity £3600. Därmed case closed tycker jag om man vill ha ett R5-hus.
Jag instämmer i att det är ytterst osannolikt att det blir någon rea på Canons nyaste kamerahus R5 och R6. Däremot vill jag påpeka att trots alla dessa "Black Week" komapanjer så är det faktiskt inte Black Friday än så ytterligare reor kan komma. Ffa tänker jag på CyberPhoto och Scandinavian Photo som brukar hålla inne med resorna till midnatt natten till denna fredag.
 

acke

Avslutat medlemskap
Men det är ju inte speciellt billigt. Den ligger under 25000 hos flera andra svenska handlare.

Att ”normalpris” skulle vara 34000 är förövrigt en sanning med modifikation. Bästa svenska pris hos Prisjakt har varit väsentligt lägre än 34000 ända sedan sommaren 2018.

Även Canon Store själva har sålt kameran för ca 31000 tidigare under 2020.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Men det är ju inte speciellt billigt. Den ligger under 25000 hos flera andra svenska handlare.

Att ”normalpris” skulle vara 34000 är förövrigt en sanning med modifikation. Bästa svenska pris hos Prisjakt har varit väsentligt lägre än 34000 ända sedan sommaren 2018.

Även Canon Store själva har sålt kameran för ca 31000 tidigare under 2020.
Det var de priser som Cannon själva listar på sin sida. Det är väl att tolka som rekommenderat pris, även om det kan ligga lägre i handeln. Det är annars en klassisk inför-rean-taktik att höja normalpriset precis innan rean. Canon store har väl inte heller varit billigaste stället att köpa Canon-prylar på. Det tror jag för övrigt gäller även för andra tillverkare.
Jag tror skillnaden är att elektroniklador som Elgiganten eller Mediamarkt kan köpa in ett större parti av EN produkt från en tillverkare som de med den mängdrabatt de då får sedan kan kränga till ett konkurrenskraftigt pris, men det har inte alla produkter i sitt sortiment, vilket tillverkaren själv har, även om det förekommer att även de har slut i lagret. Det kan också handla om att de har bättre hantering i hanteringen till kunder. Eller så dumpar de priserna och säljer med liten eller ingen vinst för att konkurrera ut varandra.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det är annars en klassisk inför-rean-taktik att höja normalpriset precis innan rean.
Visst är det så. Prissänkningen räknas alltid från den senaste prishöjningen, om den så var igår. 😄

Ärligt talat, finns det någon som har sett verkliga fyndpriser på fotoprylar (kameror och objektiv) från Canon eller andra etablerade tillverkare, nu under den så upphaussade Black Friday-veckan? Och då menar jag priser som är unikt låga.

Jag har inte gjort det. Prisnivåerna är i bästa fall desamma som under tidigare kampanjer under året. Black Friday är alltså inte märkvärdigare än vilken kampanj som helst. Varför denna uppblåsta hysteri?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vet inte om foto, men jag var på jakt efter en ljudlimpa till TV:n. Hittade en JBL hos Elgiganten till 60% av priset relativt alla andra butiker på prisjakt. Det kändes bra!


078ED1CD-C692-48FD-A645-CB2B12249DDE.jpeg

Har fluktat lite efter ett Canon EF 400/2,8. Men det får nog bli i något annat liv. För ett sådant kostar ju ungefär som insatsen i en lägenhet.
 

martley

Aktiv medlem
Canon har ju under en ganska lång period haft en cachback-kampanj med en ganska bra rabatt där några av de där stora vita objektiven finns med, som jag tror inte ens kan matchas av Black Friday. Men man kanske måste köpa ett kamerahus samtidigt, jag har inte kollat.
Fast även om EF400/4 kostar mycket så räcker inte det priset till insatsen till nån större lägenhet där jag bor, en sån där med flera sovrum och stor balkong och walk-in closet och så vidare, möjligen räcker det till en lägenhet stor som den där garderoben.
 

acke

Avslutat medlemskap
Canon har ju under en ganska lång period haft en cachback-kampanj med en ganska bra rabatt där några av de där stora vita objektiven finns med, som jag tror inte ens kan matchas av Black Friday. Men man kanske måste köpa ett kamerahus samtidigt, jag har inte kollat.
Frågan är hur ”bra” cashback-rabatterna egentligen är. De ska bara se ut att vara bra.
Idag sätter man det rekommenderade listpriset extremt högt på en ny produkt, med kommande rabatter i åtanke redan från början. Även med rabatt så har man god marginal på produkten. Det är en del av planen.

Man skulle kunna vända på tankegången:
Egentligen är det det rabatterade priset som är normalpris. ”’Early adopters” som absolut vill ha en ny produkt snabbt får betala ett cashaway-tillägg. Cashaway-tillägget betalas även av de otåliga kunder som inte vill vänta på en s.k. kampanj, som innebär att produkten under en tid säljs till normalpris. ;)
 
Senast ändrad:

bach7617

Aktiv medlem
Frågan är hur ”bra” cashback-rabatterna egentligen är. De ska bara se ut att vara bra.
Idag sätter man det rekommenderade listpriset extremt högt på en ny produkt, med kommande rabatter i åtanke redan från början. Även med rabatt så har man god marginal på produkten. Det är en del av planen.

Man skulle kunna vända på tankegången:
Egentligen är det det rabatterade priset som är normalpris. ”’Early adopters” som absolut vill ha en ny produkt snabbt får betala ett cashaway-tillägg. Cashaway-tillägget betalas även av de otåliga kunder som inte vill vänta på en s.k. kampanj, som innebär att produkten under en tid säljs till normalpris. ;)
Ibland undrar man om lockbetet i Cashback är ett bokföringsknep? Man köper varan och betalar moms för att någon månad senare få in rena pengar. Inget nytt, lägre fakturabelopp som korrigeras av säljaren/tillverkaren väl? Vad har tillverkaren för nytta av att sälja till ett fullpris för att sedan kompensera för en rabatt som redan borde varit där från första stund? Att några glömmer att skicka in rabattkupongen?
 

acke

Avslutat medlemskap
Ibland undrar man om lockbetet i Cashback är ett bokföringsknep? Man köper varan och betalar moms för att någon månad senare få in rena pengar. Inget nytt, lägre fakturabelopp som korrigeras av säljaren/tillverkaren väl? Vad har tillverkaren för nytta av att sälja till ett fullpris för att sedan kompensera för en rabatt som redan borde varit där från första stund? Att några glömmer att skicka in rabattkupongen?
Jag håller med dig. Har aldrig gillat cashback-systemet. Jag vill att en affär ska vara avslutad när jag har betalat och fått produkten. Cashback-konceptet är inte kundvänligt, det ger bara extra krångel.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Frågan är hur ”bra” cashback-rabatterna egentligen är. De ska bara se ut att vara bra.
Idag sätter man det rekommenderade listpriset extremt högt på en ny produkt, med kommande rabatter i åtanke redan från början. Även med rabatt så har man god marginal på produkten. Det är en del av planen.
Butikspriserna brukar ligga ganska mycket under listpriserna.

Man skulle kunna vända på tankegången:
Egentligen är det det rabatterade priset som är normalpris. ”’Early adopters” som absolut vill ha en ny produkt snabbt får betala ett cashaway-tillägg. Cashaway-tillägget betalas även av de otåliga kunder som inte vill vänta på en s.k. kampanj, som innebär att produkten under en tid säljs till normalpris. ;)
Så har det ofta varit, förr åtminstone. Priset på en kamera brukar sjunka med åren.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Canon har ju under en ganska lång period haft en cachback-kampanj med en ganska bra rabatt där några av de där stora vita objektiven finns med, som jag tror inte ens kan matchas av Black Friday. Men man kanske måste köpa ett kamerahus samtidigt, jag har inte kollat.
Fast även om EF400/4 kostar mycket så räcker inte det priset till insatsen till nån större lägenhet där jag bor, en sån där med flera sovrum och stor balkong och walk-in closet och så vidare, möjligen räcker det till en lägenhet stor som den där garderoben.
Det är en ganska stor prisskillnad på f/2.8 och f/4.
När det gäller lägenhet så behöver den inte vara särskilt stor för att rymma ett skåp där objektivet kan förvaras.
 

PMD

Aktiv medlem
Ibland undrar man om lockbetet i Cashback är ett bokföringsknep? Man köper varan och betalar moms för att någon månad senare få in rena pengar. Inget nytt, lägre fakturabelopp som korrigeras av säljaren/tillverkaren väl?
Brukar cashback-erbjudanden gälla även bolag, och inte bara privatpersoner?
Vad har tillverkaren för nytta av att sälja till ett fullpris för att sedan kompensera för en rabatt som redan borde varit där från första stund? Att några glömmer att skicka in rabattkupongen?
Här är Wikipedias förslag på varför tillverkare erbjuder cashback (i USA):
 

acke

Avslutat medlemskap
Här är Wikipedias förslag på varför tillverkare erbjuder cashback (i USA):
Mycket av det som Wikipedia beskriver är säkert helt korrekt!

Men samtidigt, en gyllene regel som brukar ingå i alla grundkurser för försäljningsarbete är att säljaren ska göra det så enkelt, smidigt och bekvämt som möjligt för kunden att genomföra en affär. Jag tycker att cashback-systemet strider mot detta. Ingen kund tycker att det är bekvämt och roligt att trixa med cashback efter att produkten är levererad och betald. Jag lovar att 100 kunder av 100 skulle föredra att få samma rabatt avdragen direkt i kassan, om de kunde välja.

Sorry för eventuella avvikelser från trådens egentliga ämne, svart fredag...
 

forstheim

Aktiv medlem
Vet inte om foto, men jag var på jakt efter en ljudlimpa till TV:n. Hittade en JBL hos Elgiganten till 60% av priset relativt alla andra butiker på prisjakt. Det kändes bra!


Visa bilaga 151837

Har fluktat lite efter ett Canon EF 400/2,8. Men det får nog bli i något annat liv. För ett sådant kostar ju ungefär som insatsen i en lägenhet.
Var det JBL 9.1 du köpte för 5990 kr? Riktigt bra pris i så fall! Jag köpte den soundbaren för några månader sedan och tyckte då jag kom över den för ett hyggligt pris..7990 kr istället för 9990 kr. Men 5990 kr för den är ju ett riktigt klipp! 👍
 
ANNONS