Annons

Blackmagic in da house

Produkter
(logga in för att koppla)

holck

Aktiv medlem
Utmärkt!

Själv gör jag på ett lite annorlunda sätt för raw:

Öppnar photoshop, markerar alla bilderna och öppnar.
Camera raw poppar upp. I denna sätter jag exakt allt, inkl sharpness osv.
Sen spar jag ned profilen jag skapat om jag anser att under "dessa omständigheter" kommer
att återkomma så har jag en preset för detta. Jag skjuter film på sådant sätt att jag vet hur
jag ska efterbehandla resultatet. T.ex har jag "inomhus-cinemalook", "utomhus cinemalook",
"växter", "mat" osv osv så jag enkelt kan ladda en preset för klippet i fråga.
Kanske även "horror inomhus" med blåton och bleka färger etc.

Om jag redan gjort alla stegen ovan så, vid första punkten, så laddar jag min preset, ställer
vitbalansen om denna var fel.
Sen klickar jag i select all och sync. Scrollar längre ned bland filerna tills jag ser att något sker
i bilden som kanske kräver lite annan exponering, t.ex pan/tilt från mörkt till ljust - då korrigerar
jag detta för den framen och markerar allt nedåt och syncar.
När detta är klart spar jag bara.

Sen i AE så gör jag som du, dock utan att pilla med exponeringen.

Jag försöker arbeta efter att ha så liiite skillnader som möjligt mellan olika klipp.
I alla fall om de tillhör samma scen.

Förresten,
Noterade att du hade en gammal Camera Raw - fill light finns inte på nyare, dock motsv.

Sett denna?
http://metabones.com/products/details/MB_SPNFG-BMCC-BM1
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Utmärkt!

Själv gör jag på ett lite annorlunda sätt för raw:

Öppnar photoshop, markerar alla bilderna och öppnar.
Camera raw poppar upp. I denna sätter jag exakt allt, inkl sharpness osv.
Sen spar jag ned profilen jag skapat om jag anser att under "dessa omständigheter" kommer
......
......Sen i AE så gör jag som du, dock utan att pilla med exponeringen.

Jag försöker arbeta efter att ha så liiite skillnader som möjligt mellan olika klipp.
I alla fall om de tillhör samma scen.

Förresten,
Noterade att du hade en gammal Camera Raw - fill light finns inte på nyare, dock motsv.

Sett denna?
http://metabones.com/products/details/MB_SPNFG-BMCC-BM1
Jag har alltid tänkt att jag ska prova photoshop och lightroom men inte fått tummen ur. Kanske kan ta tag i det i helgen.

Ja nya speedbostrarna har jag sett. Jag har ju EF på min BMCC så det är inte aktuellt men jag får en BMPCC idag så till den är det desto intressantare.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Går att ordna så det passar med optik. Men du har rätt för gemene användare.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
Läste en kommentar från John Brawley som var skeptiskt, han brukar ju ha en viss insyn.
O andra sidan så vill ju många proffs köra PL-glas och de skulle väl fungera med adapter?
 

holck

Aktiv medlem
Läste en kommentar från John Brawley som var skeptiskt, han brukar ju ha en viss insyn.
O andra sidan så vill ju många proffs köra PL-glas och de skulle väl fungera med adapter?
Osäker på.åt vilket håll det går. Tror PL är närmre än vad ef är.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
 

holck

Aktiv medlem
Gjorde ett test igår.

Tog två kameror.

1) BlackMagic Pocket, Prores
2) Canon 5D med Cinestyle med allt på flat

Enligt rekommendation på vardera ställde jag följande:

BMD - ASA 800 native, ETTR
5D - ASA 160 native * 4 = ASA640. Neutral profil, ställde så allt såg bra ut utan clipping (finns ej zebra
så jag fotade utan och letade efter blink), checkade histogram etc. Tillbaka på Cinestyle

WB efter ljusmätare, 3320K så jag satte bägge på 3200K då det var närmast på BMPCC
samt

Kollade på materialet och de låg ganska nära varandra på datorn, förutom såklart DR och gnuttan
kraftigare färger från 5D.

Öppnade sedan filmconvert och laddade bägge klippen... Satte 5D cinestyle och BMPCC film.

Dessa två går INTE att matcha nångstans..... Med samma film stock emulation.

Vad gjorde jag för fel ? :)

// A
 

holck

Aktiv medlem
Vad händer om du laddar bmpcc materialet i filmconvert med 5d inställt som kamera?
Mitt filmconvert defaultar alltid till 5D och det såg ut som något som borde avlivas :)

Jag ska göra ett nytt försök strax under exakta förhållanden.
Sen ska jag ladda upp så får du se.

Före och efter för bägge kamerorna.
 

holck

Aktiv medlem
http://www.youtube.com/watch?v=PXyN42ZaIRw

Så.

Mätte vitbalans och satte bägge exakt samma.
5D stämmer bättre överens med verkligheten efter filmconvert när de gäller WB.

Jag har inte öht gjort någon color correction. Däremot har jag precis satt bägge under
överexponeringspunkten.

ISO 800 f//2.8 vs 640 f/2.8 (16 / 35mm) WB 3200

Anledningen till att jag inte har colorcorrectat är för att jag anser att medelst profil vald så ska
detta lösa sig självt - det är ju mening med detta program.

Naturligtvis kan jag få justera färgerna lite i programmet men eftersom bägge har filmat i exakt
samma miljö, omän 15cm ifrån varandra, så borde skillnaderna inte bli så stora.

Denna film blev betydligt bättre än den jag gjorde igår. Men den igår var med frugan som står
och sjunger och tramsar framför kameran så den kan jag inte dela :D

// A
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
http://www.youtube.com/watch?v=PXyN42ZaIRw

Så.

Mätte vitbalans och satte bägge exakt samma.
5D stämmer bättre överens med verkligheten efter filmconvert när de gäller WB.

Jag har inte öht gjort någon color correction. Däremot har jag precis satt bägge under
överexponeringspunkten.

ISO 800 f//2.8 vs 640 f/2.8 (16 / 35mm) WB 3200

Anledningen till att jag inte har colorcorrectat är för att jag anser att medelst profil vald så ska
detta lösa sig självt - det är ju mening med detta program.

Naturligtvis kan jag få justera färgerna lite i programmet men eftersom bägge har filmat i exakt
samma miljö, omän 15cm ifrån varandra, så borde skillnaderna inte bli så stora.

Denna film blev betydligt bättre än den jag gjorde igår. Men den igår var med frugan som står
och sjunger och tramsar framför kameran så den kan jag inte dela :D

// A
Tyvärr kommer du ju alltid behöva colorcorrecta för att matcha två olika kameror. Jag måste till och med correcta mellan BMPCC och BMCC. Visserligen djävligt lite, men endå.

Du kan ju sätta dig i Premiere eller vad du använder och correcta bara den ena tills den matchar den andra, sedan sparar du det som en preset. Då kan du nästa gång du kört samma inställningar och exponeringar dragndroppa preseten på hela skiten och sedan grada i filmconvert.

Du kan inte langa över två filer? Vore kul att få prova själv. Jag har ingen kamera att testa med efetersom bmcc och bmpcc tar typ 1 sekund att matcha.
 

holck

Aktiv medlem
Tyvärr kommer du ju alltid behöva colorcorrecta för att matcha två olika kameror. Jag måste till och med correcta mellan BMPCC och BMCC. Visserligen djävligt lite, men endå.

Du kan ju sätta dig i Premiere eller vad du använder och correcta bara den ena tills den matchar den andra, sedan sparar du det som en preset. Då kan du nästa gång du kört samma inställningar och exponeringar dragndroppa preseten på hela skiten och sedan grada i filmconvert.

Du kan inte langa över två filer? Vore kul att få prova själv. Jag har ingen kamera att testa med efetersom bmcc och bmpcc tar typ 1 sekund att matcha.
Jag körde Resolve för correction men nu kör jag After Effects mellanåt.
Tanken var att medelst Filmconvert kunna göra minimala tweaks och eg. bara köra igenom
alla videos.

Min 5D är ändå B-kamera.
Tanken med den är att den ska filma konversationer, t.ex om två pratar med varandra.
Jag hatar att filma två monologer / filma om konversationerna två gånger för två vinklar.

Så, det är eg bara vid dessa tillfällen. Kanske ev. på Steadicam då jag vill köra wiiiide :D

Jag kan göra en ny rulle med rörliga motiv som du får filerna från om du vill leka.

// A
 

holck

Aktiv medlem
Så.

Drog två filmer när frugan hade barnfoto.

Glömde kolla vitbalansen då jag hade fullt upp med att ställa hennes kamera
som faktiskt var viktigare än mina ;)

http://data.holck.se/color

Där finns två.

Ska testa dessa själv nu. Jag brydde mig inte om fokus eller att välja optimala bländarvärden
för att få bilderna tokskarpa. Mest bara exponeringen.

// A
 
ANNONS