Annons

Blanda batterier(mAh)i batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Inte!

Monty skrev:
Nej, du skall aldrig blanda batterier med olika styrka. När de svagare tagit slut, kommer de att laddas upp "bakvägen" av de starkare vilket är skadligt för batterierna.
Skaffa en uppsättning likadana och en bra laddare.

exakt, dom kan dessutom både börja läcka samt explodera.
Samma styrka eller i alla fall snarlik styrka är det som gäller.

tiger656 skrev:
Frågan i denna tråd avser canons bg serie av batterigrepp. Alltså dslr och inte lösa 1.2v batterier.

Stefan

Hur ska man veta det ?

Verkar faktiskt bara hittills varar du som är inne på den banan än så länge.

Men visst kollar man på trådskaparens profil så står det inget om vilken kamera han haft, men under ett par av hans bilder så visar det sig att han åtminstone användt en 300D och en 350D så då blev det ju ganska självklart att det var dom batterierna han menade , eller ?

Ge vettig info från början så kan det bli betydligt bättre disskussioner.

Fredrik H skrev:
Hur ska man veta det ?

Verkar faktiskt bara hittills varar du som är inne på den banan än så länge.

Men visst kollar man på trådskaparens profil så står det inget om vilken kamera han haft, men under ett par av hans bilder så visar det sig att han åtminstone användt en 300D och en 350D så då blev det ju ganska självklart att det var dom batterierna han menade , eller ?

Ge vettig info från början så kan det bli betydligt bättre disskussioner.

Trådskaparen och jag har en viss kontakt så när han inte är närvarande i diskussionen så kände jag mig manad att korrigera lite, dock kanske inte helt tydligt. Han har eos 350D+bg batterigrepp med två batteripack och inte lösa 1,2 v celler (vilket man iofs kan köra med). Men diskussionen så här långt är väl ändå intressant, eller ? Grejen med batterigreppet här är väl att man har en paralellkoppling och inte serie som mest har avhandlats.

Stefan

tiger656 skrev:
Trådskaparen och jag har en viss kontakt så när han inte är närvarande i diskussionen så kände jag mig manad att korrigera lite, dock kanske inte helt tydligt. Han har eos 350D+bg batterigrepp med två batteripack och inte lösa 1,2 v celler (vilket man iofs kan köra med). Men diskussionen så här långt är väl ändå intressant, eller ? Grejen med batterigreppet här är väl att man har en paralellkoppling och inte serie som mest har avhandlats.

Stefan

Blev frågan besvarad? Jag undrar om jag riskfritt kan köra mitt orginalbatteri och ett piratbatteri i batterigreppet. 7,4V och 650 resp. 720mAh?

MVH Jonas

Ett batteritips

Hej

jag har provat flera olika NiMh-batterier och var på väg att helt byta till Vanson eller något annat fabrikat som gör R6-batterier (AA). Upptäckte att Biltema hade sänkt sina priser på 1200 mAh batterier till 6,25 kr/st.

Köpte en rejäl laddning batterier och för skoj skull jämförde jag dem med Vanson 2300, Biltema 2500 och lite andra batterier. Det visade sig att biltemas 1200 var obetydligt sämre än Vanson 2300 mAh batterier, ofta lika bra.

Faktum är att av de nya biltema batterierna jag hade köpt var inget sämre än att det motsvarade ett 2000 mAh batteri. Köper bara biltem numera. Undrar om det bara finns en sorts maskin för tillverkning av laddningsbara batterier, men kvaliteten kan variera?

/Mikael

munken skrev:
Blev frågan besvarad? Jag undrar om jag riskfritt kan köra mitt orginalbatteri och ett piratbatteri i batterigreppet. 7,4V och 650 resp. 720mAh?

Med tanke på problemen med att ladda ur två parallell kopplade batterier av olika ålder och kondition så är jag övertygad om att Canon har valt en lösning där man bara tar ström från ett batteri i taget. Man kan ju tänkas ha ett äldre slitet pack och ett nytt som man stoppar i batterigreppet. Riskerna med ett piratpack är störst vid laddning.
/Stefan

Stefan Hellström skrev:
Med tanke på problemen med att ladda ur två parallell kopplade batterier av olika ålder och kondition så är jag övertygad om att Canon har valt en lösning där man bara tar ström från ett batteri i taget. Man kan ju tänkas ha ett äldre slitet pack och ett nytt som man stoppar i batterigreppet. Riskerna med ett piratpack är störst vid laddning.
/Stefan

Givetvis lär det vara så, tack Stefan.

ANNONS
Götaplatsens Foto