Annons

Bleka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Det har hittills inte framgått med en enda bokstav vilken version av nämnda objektiv "vi" pratar om här. Jag har också ett Sigma 70-300, och det är den version som i varje fall av tidningen Foto inte bedömts vara någon höjdare i skärpeväg.
Däremot har det aldrig varit något problem med färgerna.
 

Joi

Aktiv medlem
det finns två 70-300 en med APO och en utan APO som är mycket sämre, har själv den med APO som funkar jättebra . De går att öka färgmättnaden i din kamera skulle jag tro eller så kan man göra det i datorn sen om du överexponerar blir färgen svagare, har på min 30D ställt på minus 1/3 steg för att minska risken för utfrätta högdagar, lätta vatt rätta till i datorn om bilden är litet för mörk.
 

oshe

Aktiv medlem
du får höja ISO till 1250 eller 1600 ner det är mulet och blända ner till ca f6,7 , att få fokus på ekorren med massor av grenar framför honom går inte i auto läge de är bättre att använda manuell fokus.
Tack för tipsen, var nog snarare skygga på bilden men det är väl inte så långt ifrån mulet kanske. Skall tänka på att höja ISO och blända ner lite...

Manuell fokus hade kanske varit att föredra, det kan jag hålla med om, men jag valde i ögonblicket att använda mittpunkten för zoom, vilket jag ju uppenbarligen inte skulle gjort. :)
 

oshe

Aktiv medlem
Jag kollade lite snabbt på bilderna och på ekorrbilden är ju fokus på grenarna framför. Det kan mycket väl vara så att kameran faktiskt fokuserat på dessa då fokuspunkterna ofta är lite större än man tror när man tittar i sökaren.
Bilden på hästen är ju lite överexponerad, så det är nog till stor del anledningen att den ser lite dassig ut.
Bilden på husen på lite avstånd kan nog vara lite dassig pga att det är disigt.
Bilden på stenmuren/stenarna med mossa tycker jag ser bra ut. Det är ju inte sånadär riktigt "klatschiga" färger, men det kan man ju få genom att ändra kontrast och färgmättnad (antingen i kameran eller i efterbehandligen).
Jag tycker inte det ser helt galet ut alltså, men... Om du ändå, trots allt, tycker att det är en markant skillnad mot bilderna du tar med ditt andra objektiv så finns det ju anledning att forska vidare lite. Är det så att du, generellt, får överexponeringar med 70-300:n? Ta bilder med stativ på samma motiv under samma förutsättningar med samma inställningar (samma tid, bländare och ISO-tal) och se om bilderna blir lika.
Att det skiljer lite på olika objektiv, både var gäller kontrast och färger är normalt, men exponeringen bör bli ganska lika oavsett.
Tack för dina tankar och reflektioner... Jag får ibland ställa ner EV värdet för att bilderna ska bli lite mörkare och bättre, sen är jag väl för dålig på att titta på histogram och utläsa om bilderna är tillräckligt mörka, därav resultaten. Generellt sett så tycker jag bilderna blir lite ljusa och dassiga men det beror säkert på mig och hur jag jobbar med utrustningen då antar jag. Ska nog försöka göra något slags test kanske för att se hur det fungerar, när jag får tiden till det.

Har faktiskt någonstans sett att det skrivits om att 450D faktiskt har en tendens att ljusa upp jpeg vilket kanske också kan vara en liten anledning men om det skulle vara så. så känns det ändå som en dålig ursäkt för att inte göra en korrekt exponering genom att ändra värden i kameran.

Angående bilden på husen förresten, det var en fin dag, molnigt med rätt mycket sol men inte disigt, kan solens strålar spela in här med tanke på avståndet osv kanske, även om jag använder ljusskydd eller är det fortfarande exponeringen som är för hög osv?
 

oshe

Aktiv medlem
Det har hittills inte framgått med en enda bokstav vilken version av nämnda objektiv "vi" pratar om här. Jag har också ett Sigma 70-300, och det är den version som i varje fall av tidningen Foto inte bedömts vara någon höjdare i skärpeväg.
Däremot har det aldrig varit något problem med färgerna.
Sigma 70-300 DG APO macro tror jag benämningen skall vara... http://www.japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-objektiv-70-300-4-5-6-apo-canon/
Där har du en länk till det på japanphoto. :)
 

oshe

Aktiv medlem
det finns två 70-300 en med APO och en utan APO som är mycket sämre, har själv den med APO som funkar jättebra . De går att öka färgmättnaden i din kamera skulle jag tro eller så kan man göra det i datorn sen om du överexponerar blir färgen svagare, har på min 30D ställt på minus 1/3 steg för att minska risken för utfrätta högdagar, lätta vatt rätta till i datorn om bilden är litet för mörk.
Tack för tipset! Har börjat göra samma sak för att få ner ljuset lite med det objektivet och måste nog fortsätta jobba med mörkare bilder för att få bättre färger.

Har ju en 450D där man kan ställa in högdagerprio, en inställning som jag också använder för sällan, jag tror inte det automatiskt kommer ge mig bättre färger utan istället hjälpa mig att inte bränna bort bilderna, något som kan vara till hjälp men kanske inte riktigt spelar in på färgerna.
 

Renet

Aktiv medlem
Ett objektiv typ 70-300 alltid ger lite dassiga bilder om man jämför med ett typ 16-80. Du kan testa zoom 300 genom att ställa kameran på slutarprioritet och göra bilder med alla bländare av samma motiv under kort tid (samma ljusförhållande).
Bäst med avlägsen motiv. Att bilderna saknar skärpan kan bero att kameran sänker slutartiden på grund av 70-300. Man rekomenderar höga ISO tal för att kompensera detta.
Du kan prova också olika grep med vänster hand. Jag har testat mig fram med mitt 70-300 att om jag lägger objektivet på vänster handen så får jag bättre skärpa. Annan sak att Sigma 70-300 inte är något värsting.
 

Tallrot

Avslutat medlemskap
Testa att justera vitbalansen, kör själv med Nikon och har märkt att bilderna blir mindre dassiga om man bemödar sig att ställa in kameran på sol, moln, osv.
 

oshe

Aktiv medlem
Testa att justera vitbalansen, kör själv med Nikon och har märkt att bilderna blir mindre dassiga om man bemödar sig att ställa in kameran på sol, moln, osv.
Vitbalansen ställer jag alltid efter väderleken men tack för tipset, skall tänka ännu mer på att ha rätt vitbalans när väderlek ändras.

Kanske kanske varit så att jag körde molnigt och solen tittade fram under tiden jag tog bilden, vem vet?
 
ANNONS