Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blind-hjälp mig! Sony a6000 finder + skärm är svart

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vilken otroligt märklig tråd. TS har tydligen en A6000 och får råd av folk som har någon Canon 1D-modell eller två att ta bort eller byta något "klockbatteri" som alltså inte finns på Sonys spegellösa.

Kan ingen som har A6000 hjälpa TS. Det är ju Sonys absolut mest sålda kamera de senaste 5-6 åren så någon måste det väl ändå finnas som kan vara till bättre hjälp än Canon-expertisen? Det borde väl bara vara att gå in i menyn och ställa om "Finder/Monitor" från Viewfinder till Auto. Slå på kameran och tryck på meny och kolla i sökaren istället för på displayen. Du måste stoppa ögat intill sökaren eftersom det sitter en sensor där som måste aktiveras för att du ska se någon meny normalt. Jag tror detta funkar ungefär likadant i de flesta av Sonys äldre kameror. Mina råd kommer efter en koll i min gamla A7r som väl nästan är samtida med A6000.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Spontnt tycker jag att det verkar lite märkligt att det går att välja en inställning i kameran som inte går att backa. Jag skulle gissa att det finns en knapp eller knappkombination som tänder skärmen, om man bara gräver riktigt djupt i manualen. Såvitt jag känner till så går det inte att släcka skärmen permanent på min Canon-kamera, såvida det inte har blivit något fel på kameran. Den går att släcka, javisst, men så fort man trycker på Menu-knappen så tänds den igen. Sen kan man förstås välja vad man vill visa på skärmen.
Men på Sony kan man alltså göra det (släcka skärmen permanent alltså) och jag har ibland använt mig av det när jag inte vill störa omgivningen med en massa ströljus från displayen. Vi som använder spegellösa Sony kan faktiskt med fördel stänga av displayen eftersom vi ju ändå inte behöver chimpa som DSLR-användare, som ju aldrig riktigt vet på förhand vad de kommer att fånga på sensorn. Det är ju en av de stora nackdelarna med optiska sökare. Med en elektronisk sökare ser man ju i förväg hur det kommer att bli så jag tycker inte egentligen att jag behöver kolla efteråt även om andra säkert är av en annan uppfattning. Jag tar en bild till för säkerhets skull om jag känner att det kan vara en bra idé.

Vem har sagt att det inte går att backa? .... men har man valt Viewfinder exklusivt, så måste man alltså förstå att man sedan måste använda just Viewfinder för att hantera menyerna, eftersom en avstängd display helt logiskt är just svart. Konstigare är alltså inte det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Men på Sony kan man alltså göra det (släcka skärmen permanent alltså) och jag har ibland använt mig av det när jag inte vill störa omgivningen med en massa ströljus från displayen. Vi som använder spegellösa Sony kan faktiskt med fördel stänga av displayen eftersom vi ju ändå inte behöver chimpa som DSLR-användare, som ju aldrig riktigt vet på förhand vad de kommer att fånga på sensorn. Det är ju en av de stora nackdelarna med optiska sökare. Med en elektronisk sökare ser man ju i förväg hur det kommer att bli så jag tycker inte egentligen att jag behöver kolla efteråt även om andra säkert är av en annan uppfattning. Jag tar en bild till för säkerhets skull om jag känner att det kan vara en bra idé.

Vem har sagt att det inte går att backa? .... men har man valt Viewfinder exklusivt, så måste man alltså förstå att man sedan måste använda just Viewfinder för att hantera menyerna, eftersom en avstängd display helt logiskt är just svart. Konstigare är alltså inte det.
Om du läser första inlägget så ser du att sökaren troligen är trasig, hon försökte få igång sökaren genom att välja endast sökaren i menyn, vilket resulterade att allt blev svart då varken sökaren eller displayen nu fungerar. Eftersom A6000 inte har någon extern resetknapp, så behöver man in i en svart meny.

Påminner mig om en MP3spelare som jag lyckades ställa in att språket var japanska, påminner iaf för mig som en svart skärm, men jag lyckades hitta tillbaka och ändra till svenska
 

Maja.maja

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla svar, även om det svävade ut lite med prat om andra kameror och missuppfattningar av mitt inlägg :sneaky::LOL:

Mitt problem har iallafall löst sig nu! Jag köpte en micro HDMI-sladd, kopplade kameran till tv:n och kunde styra den genom tv:n. Jag återställde inställningarna och därmed aktiverades standard auto-inställningen då både findern/viewfindern/sökaren och skärmen/monitorn är igång.

Sökaren är alltså trasig och därför hade jag detta problem då jag ställde in att kameran enbart skulle styras genom sökaren. Det bidrog till att sökaren och monitorn/skärmen var svarta. Att detta ens kan hända är otroligt irriterande, men efter mycket googlande och lusläsande i instruktionsboken, konstaterade jag att det i princip inte finns något sätt att lösa problemet. Det står inget om HDMI där heller, men det hittade jag info om någon annanstans samt här i forumet. :)
 

mikoto

Aktiv medlem
Gott att du fick ordning på kameran igen! Synd att sökaren gett sig men HDMI kabeln kan du säkert få användning för igen som en bonus. Bra grejer att ha.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla svar, även om det svävade ut lite med prat om andra kameror och missuppfattningar av mitt inlägg :sneaky::LOL:

Mitt problem har iallafall löst sig nu! Jag köpte en micro HDMI-sladd, kopplade kameran till tv:n och kunde styra den genom tv:n. Jag återställde inställningarna och därmed aktiverades standard auto-inställningen då både findern/viewfindern/sökaren och skärmen/monitorn är igång.

Sökaren är alltså trasig och därför hade jag detta problem då jag ställde in att kameran enbart skulle styras genom sökaren. Det bidrog till att sökaren och monitorn/skärmen var svarta. Att detta ens kan hända är otroligt irriterande, men efter mycket googlande och lusläsande i instruktionsboken, konstaterade jag att det i princip inte finns något sätt att lösa problemet. Det står inget om HDMI där heller, men det hittade jag info om någon annanstans samt här i forumet. :)
Men om sökaren varit trasig, EVF:n alltså, så skulle det väl inte hjälpt med en återställning av fabriksinställningarna. Låter väldigt märkligt.

Om jag ställer något av mina hus explicit i "Viewfinder", så blir ju inte findern svart för det, förutsatt att jag satt ögat till sökaren. Det låter mycket märkligt.

Det du beskriver är ju ingen "trasig" Viewfinder. Det här var ju något helt annat. Hade findern varit trasig hade ingen HDMI-kabel och återställning i världen hjälpt.

Det är faktiskt inte så att hela kameran släcks för att man explicit väljer "Viewfinder" i någon av mina kameror. Det finns vad jag vet inget "oåterkalleligt" val som dödar hela kameran. Man väljer skärm, EVF eller båda (Auto). En eller båda kan då användas och stoppar man ögat till kameran så aktiveras sensorn som slår på EVF:en. Tar man bort ögat så aktiveras displayen istället.

Som sagt, väljer man explicit Viewfinder, så får man hantera menyerna via EVF:en. Jag har svårt att tro att A6000 funkar annorlunda än alla andra Sony-hus. Det låter rätt otroligt.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla svar, även om det svävade ut lite med prat om andra kameror och missuppfattningar av mitt inlägg :sneaky::LOL:

Mitt problem har iallafall löst sig nu! Jag köpte en micro HDMI-sladd, kopplade kameran till tv:n och kunde styra den genom tv:n. Jag återställde inställningarna och därmed aktiverades standard auto-inställningen då både findern/viewfindern/sökaren och skärmen/monitorn är igång.

Sökaren är alltså trasig och därför hade jag detta problem då jag ställde in att kameran enbart skulle styras genom sökaren. Det bidrog till att sökaren och monitorn/skärmen var svarta. Att detta ens kan hända är otroligt irriterande, men efter mycket googlande och lusläsande i instruktionsboken, konstaterade jag att det i princip inte finns något sätt att lösa problemet. Det står inget om HDMI där heller, men det hittade jag info om någon annanstans samt här i forumet. :)
Är sökaren verkligen trasig? Tycker det här låter som resultatet av ett "användarmisstag"! Men, roligt att det löste sig.
 

Bengf

Aktiv medlem
EVF som A6000 har är nog inte den vassaste, 1,44 Miljoner Dot, Nex7 har 2,4 MD vilket var vad dom dyrare kompakterna fick på den tiden, A6000 EVF fick okej ändå, skärmen var hyggligt bra på A6000 så kanske bättre att kolla bilder på den. som alla vet tog det tid innan 3,8 MD EVF kom, Z6/A9 med flera, nu börjar 5,7 MD bli en standard numera, R5/A7RIV tex drygt året gamla, men kommer kanske inte till billigare APS-C modeller på ett tag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vilken otroligt märklig tråd. TS har tydligen en A6000 och får råd av folk som har någon Canon 1D-modell eller två att ta bort eller byta något "klockbatteri" som alltså inte finns på Sonys spegellösa.

Kan ingen som har A6000 hjälpa TS. Det är ju Sonys absolut mest sålda kamera de senaste 5-6 åren så någon måste det väl ändå finnas som kan vara till bättre hjälp än Canon-expertisen? Det borde väl bara vara att gå in i menyn och ställa om "Finder/Monitor" från Viewfinder till Auto. Slå på kameran och tryck på meny och kolla i sökaren istället för på displayen. Du måste stoppa ögat intill sökaren eftersom det sitter en sensor där som måste aktiveras för att du ska se någon meny normalt. Jag tror detta funkar ungefär likadant i de flesta av Sonys äldre kameror. Mina råd kommer efter en koll i min gamla A7r som väl nästan är samtida med A6000.
Vilket otroligt märkligt inlägg!
Med tre gånger så många ord beskriva det som någon skrev kort och koncist redan 12 inlägg tidigare. Och sedan dessutom klaga på andras olika välvilliga tips som möjligen skulle kunna leda rätt. Tips värda att prova. Varav ett av dem faktiskt löste situationen.
Hade TS struntat i att prova hdmi-tipset hade hon fortfarande suttit med obrukbar kamera eftersom ingen ännu har visat exakt i vilken ordning knappar ska tryckas och rattar vridas för att komma tillbaka till dit hon ville.
 

equa

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon vänlig själ som skulle kunna "blind-hjälpa" mig? Jag upptäckte att kamerans finder-funktion inte fungerar (kameran var inställd på auto) och då gick jag in i menyn o angav att enbart finder ska vara igång, för att se om den fungerade då. Lite osmart... Därmed slocknade ju monitorn och jag ser nu inte menyn för att kunna byta tillbaka till auto, eller bara till monitor.

Skulle någon kunna säga exakt hur jag ska trycka för att få igång denna funktion igen?

/Maja
Är verkligen EVF:n trasig? Vet inte hur det är på A6000 men på A7-modellerna sitter det en liten IR-sensor (proximity sensor) som aktiveras av kroppsvärmen varvid EVF:n går igång. Denna sensor beckar ibland igen och man får göra rent manuellt och då måste man lyfta av ögonmusslan.
 

larsborg

Aktiv medlem
Vilket otroligt märkligt inlägg!
Med tre gånger så många ord beskriva det som någon skrev kort och koncist redan 12 inlägg tidigare. Och sedan dessutom klaga på andras olika välvilliga tips som möjligen skulle kunna leda rätt. Tips värda att prova. Varav ett av dem faktiskt löste situationen.
Hade TS struntat i att prova hdmi-tipset hade hon fortfarande suttit med obrukbar kamera eftersom ingen ännu har visat exakt i vilken ordning knappar ska tryckas och rattar vridas för att komma tillbaka till dit hon ville.
Otroligt märkligt inlägg, från Sten-Åke?
Knappast, inte alls!
I manualen för Sony a6000 finns svaret, hur lösa problemet,
- sk. "troubleshoot".
Om man inte vill eller orkar läsa en manual, ja, då blir det svårare,
- bästa lösningen blir då, använd istället en mkamera, vår tids enkla lådkamera, kan lätt hanteras, bara en knapp!
Skulle eventuellt en sökare (EVF) vara trasig, beror det ofta på, att kameran har gått i backen, det kan hända vem som helst, - nu var den inte trasig, så ditt inlägg är ett skott i luften.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Otroligt märkligt inlägg, från Sten-Åke?
Knappast, inte alls!
I manualen för Sony a6000 finns svaret, hur lösa problemet,
- sk. "Problem Shooting".
Om man inte vill eller orkar läsa en manual, ja, då blir det svårare,
- bästa lösningen blir då, använd istället en mkamera, vår tids enkla lådkamera, kan lätt hanteras, bara en knapp!
Skulle eventuellt en sökare (EVF) vara trasig, beror det ofta på, att kameran har gått i backen, det kan hända vem som helst, - nu var den inte trasig, så ditt inlägg är ett skott i luften.
Ta och läs hennes inlägg #24.
 

larsborg

Aktiv medlem
Ta och läs hennes inlägg #24.
Ja, visst, gjorde det innan mitt inlägg, både # 24 och #1!
TS skriver i sitt inlägg, ingenting om, att sökaren har blivit skadad, från någon olycka, - alltså då blir rimligen titta i manualen, "Hur få igång sökaren (EVF)".
Sätt ansiktet till sökaren, alt håll lätt för "Eye sensor", - då skall den öppna sig, om inte, då är den trasig!
Har TS aktiverat/satt något mot sensorn till sökaren?
Ingenting i tråden skrivs om det?
Bör väl göras, innan kameran lämnas in för en diagnos av sökaren!
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Om man tittar om sökaren fungerar så sätter man väl sitt ansikte nära sökaren.
Har inte ifrågasatt något annat, ansikte mot sökaren (EVF) aktiverar
"Eye sensorn", sökaren öppnar, ja, normalt!
Men, det går att göra fel, ganska lätt, aktivera (av misstag) med ett finger "Eye sensorn", fortsätt samtidigt, - under "Inställningar", vad jag kan komma ihåg.
Inställningar/Settings - välj/fyll i markering "Monitor", då blir sökaren släckt (off!).
Så var det i början, med a6000, många användare fick problem.
 
Senast ändrad:

Maja.maja

Aktiv medlem
Men om sökaren varit trasig, EVF:n alltså, så skulle det väl inte hjälpt med en återställning av fabriksinställningarna. Låter väldigt märkligt.

Om jag ställer något av mina hus explicit i "Viewfinder", så blir ju inte findern svart för det, förutsatt att jag satt ögat till sökaren. Det låter mycket märkligt.

Det du beskriver är ju ingen "trasig" Viewfinder. Det här var ju något helt annat. Hade findern varit trasig hade ingen HDMI-kabel och återställning i världen hjälpt.

Det är faktiskt inte så att hela kameran släcks för att man explicit väljer "Viewfinder" i någon av mina kameror. Det finns vad jag vet inget "oåterkalleligt" val som dödar hela kameran. Man väljer skärm, EVF eller båda (Auto). En eller båda kan då användas och stoppar man ögat till kameran så aktiveras sensorn som slår på EVF:en. Tar man bort ögat så aktiveras displayen istället.

Som sagt, väljer man explicit Viewfinder, så får man hantera menyerna via EVF:en. Jag har svårt att tro att A6000 funkar annorlunda än alla andra Sony-hus. Det låter rätt otroligt.
:unsure::unsure:

På min kamera kan man ställa in följande:
- Auto. Skärmen är igång, förutom när man kikar i sökaren och då slocknar skärmen och bilden i sökaren aktiveras istället. När jag tar bort ansiktet/fingret/vad som från sensorn, tänds skärmen igen.
- Finder. Skärmen slocknar helt. Bilden i sökaren är aktiverad. Om man kikar i sökaren och går in i menyn kan man starta skärmen igen. Dock kan jag inte göra det eftersom det är helt svart i sökaren oavsett.
- Monitor. Skärmen är igång, men oavsett hur jag gör så kan inte sökaren aktiveras. Mer än att gå in i menyn då.

Att koppla kameran till tv:n med hdmi-sladd har INTE fått igång sökaren igen. Den fungerar fortfarande inte, men jag kunde "tända" skärmen igen.
 

Maja.maja

Aktiv medlem
Är sökaren verkligen trasig? Tycker det här låter som resultatet av ett "användarmisstag"! Men, roligt att det löste sig.
Ja, tyvärr. Sökaren fungerar fortfarande inte. Jag menade att kameran nu är inställd på att både sökaren och skärmen är aktiverade, men bilden i sökaren är helt svart.

Är verkligen EVF:n trasig? Vet inte hur det är på A6000 men på A7-modellerna sitter det en liten IR-sensor (proximity sensor) som aktiveras av kroppsvärmen varvid EVF:n går igång. Denna sensor beckar ibland igen och man får göra rent manuellt och då måste man lyfta av ögonmusslan.
Jo, den verkar tyvärr väldigt trasig. Det visas ingen bild i sökaren oavsett vilka inställningar jag väljer eller hur mycket jag försöker aktivera sensorn. :cautious:
 

larsborg

Aktiv medlem
Är verkligen EVF:n trasig? Vet inte hur det är på A6000 men på A7-modellerna sitter det en liten IR-sensor (proximity sensor) som aktiveras av kroppsvärmen varvid EVF:n går igång. Denna sensor beckar ibland igen och man får göra rent manuellt och då måste man lyfta av ögonmusslan.
En bra tanke, men skulle "Eye sensorn" bli smutsig, blir väl EVF ständigt
på "On", smutsen lägger sig, som ett aktivitets kommando/ger kontakt, tror jag?
 

PMD

Aktiv medlem
Härligt förvirrad tråd! Tur att TS var tålmodig och följde de vettiga råden.

Nu återstår för TS att bestämma sig för om det duger att fotografera med skärmen eller om sökaren verkligen behövs.
 

martley

Aktiv medlem
En bra tanke, men skulle "Eye sensorn" bli smutsig, blir väl EVF ständigt
på "On", smutsen lägger sig, som ett aktivitets kommando/ger kontakt, tror jag?
Det beror på vilken typ av sensor det är. Ifall sensorn reagerar på vanligt ljus som tänder EVF när man skuggar sensorn med ansiktet, ja då borde den tända EVF ifall sensorn täcks över, men det nämndes tidigare att det var en IR-sensor som reagerar på kroppsvärmen, och eventuellt kan då smuts på sensorn skymma IR-strålningen. Det är iofs ganska osannolikt att detröra sig om en vanligt ljuskänslig sensor, då skulle EVF tändas ifall man t.ex. stoppar kameran i en väska.
 
ANNONS