** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)

Zyxx

Aktiv medlem
Har hittat en Beg Minolta 7HI för ca 6000.- med extra minne o dyligt...

Blir man nöjd med en sådan kamera ?

Hur länge har man kamera som håller måttet ?


Eller finns det någon annan kamera man ska leta efter runt 6000:-

mvh // Zyxx
 
Snabba svar :)

Jo det blir lite av varje som kommer att fotas

Typ: Familj, Bilar och en del Natur


Har haft Canon S20 som är såld och just nu har jag en Panasonic NV-MX500 men kamera funktion på 3.0 MP men som tyvärr inte tar bra bilder då det blir lite mörker
 
Ska du inte ta actionbilder, inte behöver långa brännvidder och håller dig till 100ISO så ser jag ingen anledning till att du inte skulle bli nöjd.
 
Jag hade Canon S20 och köpte en 7Hi för knappt ett år sedan som jag som helhet är mycket nöjd med. Har inte ångrat köpet en sekund... Sedan är det ju en bedöminng om man istället vill lägga till vad det kostar att köpa en A1!

Begränsningen ligger givetivs i att du är begränsad till brännvidder i intervallet motsv. 28-200 även om det i och för sig finns adapters som tänjer det något.

Det du bör komplettera med är Neatimage för att få en optimal brucreducering speciellt då du går högre än 100 ASA. Men det finns andra trådar här för info vad gäller Neatimage.
 
Du får en mycket bra kamera, jag lovar!
Har själv haft en 7:a men sitter just nu med A1.
Har i princip inget att anmärka på dessa.

Jag vet inte men nog har i alla fall jag klarat mig alldeles utmärkt med brännvidden 28-200 mm.
Tycker också att klagandet på bruset är finlirsnack. Självfallet kan man väl få kameror med mindre brus men då hamnar man ju i regel i helt andra prisklasser.
Kan personligen säga att bruset ytterst sällan har varit ett problem i mitt foto...
 
Jag var inte nöjd med min 7Hi. Av flera skäl, dels en hel del fabriksfel, dels överdrivna prestanda och en del annat.

Bruset är inte ett snack om finlir. På iso 100 och 200 är det okej och inte särskilt störande. Därutöver tycker jag att bilden blir oanvändbar utan att köra ett brusreducerande program.

Actionbilder klarar den bara av om det är riktigt bra ljus. Troligen kommer den inte att fungera särkskilt bra om det är mulet eller skymning. Fotografera rally skogen handlar mer om tur än nått annat för att få en bra bild med denna kamera.

Läs recensionerna på denna sida för att få lite omdömmen om den kameran. Min rekomendation är att inte köpa. Förvisso är 6000:- ett bra pris men det är fortfarande mycket pengar om man inte är nöjd. Köper man den privat så kan du ju glömma att få pengarna tillbaka om fabriksfelen uppstår på detta ex. Bland fabriksfelen kan nämnas sprickor i huset, ojämn exponering med systemblixt bl a.

Mvh
Maverick
 
Summerat är väl den ursprungliga frågan som den är ställd omöjlig att besvara entydigt - det beror på vilka egenskaper som är viktigast för köparen.

Problement med att köpa privat är ju oberoende av vad man ska köpa och personligen gör jag det ytterst sällan. Det skulle i så fall vara något som antingen är mer eller mindre idiotsäkert (typ fälgkors...) eller något som är så billigt att smällen inte skulle kännas allt för hård om det pajar.

Dimage 7Hi har ett antal nöjda ägare men som alla andra kameror också missnöjda sådana och det kommer att gälla vilken kamera du än tittar på (eller annan produkt för den delen...)

Bäst är givetvis om du har möjlighet att prova kameran under förhållanden som är typiska för ditt fotograferande och sedan kolla bilderna. Men de tester ( t.ex http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7hi/)som finns på nätet kan väl ge viss vägledning vad gäller starka / svaga egenskaper.

Saker att kolla på just det exemplar du är intresserad av är att gummit runt okularet verkar OK och ta en titt på spärren till "lägesväljaren" efter sprickor.
 
Senast ändrad:
Man får tacka för all info som kommer upp...

jag köpte kameran pga att den käns rätt bra och att den kommer nog att fylla upp de behov som jag har av en kamera och jag tror att jag har en kamera länge med denna 7HI

Tanken fanns att köpa en ny kamera men jag vill inte lägga ut så mycket på nya prylar längre då man bara kör på en amatörnivå... har köpt det en efter det andra och då man ska sälja det har man inte mycket tillbaka tex. en video kamera som jag köpte o slängde ut ca 17.000:- då den var en av dom nyaste man kunde få just då... den dagen jag skulle sälja den var det ingen som vill ge mer än ca 2000:- fast den kameran har mycket att komma med... så den ligger kvar på hyllan ger mig goda minnen : )


Det lilla som jag har provat min beg 7HI så är den lätt att förstå i menyer o dyligt.. och man får mycket trevliga bilder från den... den käns nog mer som en systemkamera än digital fast den är digital
 
Maverick skrev:
Fotografera rally skogen handlar mer om tur än nått annat för att få en bra bild med denna kamera.

Det handlar enbart om att förinställa skärpan, allt annat är uteslutet vid denna typ av fotograferande.

Mikael:

Jag tror säkert att du blir nöjd, 7Hi är inte sämre på AF-biten än någon annan kamera i klassen (snarare bättre). AF i denna typ av kamera går dock aldrig att jämföra med DSLR-kamerornas AF.

Sprickor i kamerahuset har jag inte sett är nåt stort problem, däremot så har den ett litet problem med blixtexponering i starkt ljus i vidvinkelläge (vid upplättningsblixt). Detta gäller inte bara med systemblixt har jag märkt efter lite testande (jag har en D7i men Hi ska ha samma problem, även A1 har jag märkt efter test!).

Jag har dock med framgång fotat både bröllop samt en massa annat med systemblixt HS 5600 & är bortsett från vidvinkelproblemet mycket nöjd.

Ut & fota nu!

Larsa
 
ANNONS