Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt bekymmer...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogerber

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att min 430EX inte fungerar som den ska. Den verkar göra precis allting rätt, men det blir ingen blixtverkan i bilderna. Det kommer blixtljus när man använder den. Allt ser okej ut på blixtens display vad gäller avstånd och f/ värde. Dock tror jag och kompisen att synk mellan kamera och blixt blivit skum. Vi har provat två olika 40D och olika objektiv samt även på en 20D. Min kamera fungerar med kompisens 580EX. På manuellt läge blir bilderna extremt vita enbart. Även ner på 1/64 del. Allt som går att återställa i kameran är återställt flera gånger. Jag har även provat med olika batterier till blixten. Samt en mängd andra saker. Är det någon där ute som vet vad som kan ha hänt och hur ni löste det?? Tacksam för svar innan blixten åker i Bråviken.. På en f.d 350D då gick den klockrent.

Ja, du har förstås kollat så att du inte ställt blixten till att inte blixtra på bilden? Så att den bara mäter, inte blixtrar?

Nej, det vet jag inte att jag har gjort. Den ser ju ut att fungera precis som vanligt. Håller jag handen framför blixthuvudet så blir handen varm av ljust. Inga cfn i blixten är aktiverat just nu. Alla cfn i kameran är "nollade". Hur gör man det du menar?

På en 40D kan man ju ställa in att blixten inte ska fyras av, bara användas till exempelvis AF-hjälp. Vet inte riktigt om den ändå skickar förblixten då?
Hade det varit en 580 EX II kunde man trott att den stod i masterläge utan huvudblixt, för då blir det exakt som du beskriver, men en 430 EX kan ju inte vara master, så det kan inte vara det.

Hm, svårt fall, doktorn grät.

Verkar ju märkligt med "ingen blixtverkan" i bilderna (=svag blixt) medans du i M-läge får helt vita bilder (=stark blixt). Tyder ju på att synken funkar i M i alla fall.
Vilka inställningar har du använt? M/Av/Tv, osv. Har du testat att köra i "gröna läget", dvs auto?
Har du något/några bildexempel att lägga upp?

/Arne

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Verkar ju märkligt med "ingen blixtverkan" i bilderna (=svag blixt) medans du i M-läge får helt vita bilder (=stark blixt). Tyder ju på att synken funkar i M i alla fall.
Vilka inställningar har du använt? M/Av/Tv, osv. Har du testat att köra i "gröna läget", dvs auto?
Har du något/några bildexempel att lägga upp?

/Arne

Manuellt läge på blixten... Inte M läget på kameran. De enda bilder jag skulle kunna lägga upp blir ju bilder i befintligt ljus så att säga.. Jag har lite svårt att förklara detta fenomen på ett bra sätt. Jag tror att kameran drar bilden innan blixten går av. Huset har redan tagit bilden då blixten vill vara med. Någon slag omvänd andra ridå. Jag får kolla med Canon och se om de också börjar gråta. Jag och en kompis har testat alla lägen som går på både min och hans 40D.

Ok, då är jag med.
Men blir bilden vit tyder det ju ändå på att blixten synkar men att den blåser på med för mycket kraft. Hade den inte synkat skulle ju bilden blivit mörk eftersom den då utlöser när slutaren är stängd.

Låter som ett uppdrag för Canon precis som du är inne på.

/Arne

Du har klart laborerat redan med synk på första eller andra ridå, resp. högfartssynk?

Fyrar man av blixten i manuellt läge kan man se skillnaden på olika inställningar, bara genom att titta sig omkring när det blixtrar. Det ska synas en stor skillnad på en blixt som går för fullt eller på 1/64 effekt.

På en 580 EX II kan man ju skicka över blixten i TTL-läge (för gamla kameror) och i olika sensorläge (för mätning med blixtens sensor). Nu har väl inte 430 någon egen sensor, men den har kanske TTL-läge? Det läget på en digitalkamera blir rena fnatten.

Det känns som om jag gjort allt. Nu är den hos Assist Workshop i Linköping på prisförslag. Antingen är det bara en justering eller så är något trasigt. Jag hoppas på det första. Då blir det billigt...

Det har löst sig. Assist Workshop i Linköping hittade att två kretskort gått sönder. Det bästa är att det var inom tre år efter inköpet. Kostar gratis då garantin täcker detta. Älskar man inte Canon så säg.

ANNONS
Götaplatsens Foto