Annons

Speedlight/blixt TTL eller manuell

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambergaren

Aktiv medlem
Jag har en Sony A6000 och en Hähnel modus RT360 blixt med inbyggs 2.4 mottagare.

Det finns 2 olika mottgare att köpa till denna. Antingen en lite dyrare som även fungerar med TTL och en billigare variant som enbart fungerar med manuellt läge på blixten.

hur stor nytta av TTL har man? Jag har främsst tänkt anvönda blixten för kreativa naturfoton :)
 

PMD

Aktiv medlem
TTL gör livet enklare. Man slipper räkna på avstånd och ledtal eller prova sig fram.

Vad är det för slags kreativa naturfoton du planerar?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
TTL är bra för titta-klicka-foto (point-and-shoot). Exempelvis mingelfotograf på släktmiddagen. Har du bara lite mer tid än så för varje bild är det inga problem att prova sig fram med manuella inställningar. Resultatet av en inställning syns ju direkt efteråt på bilden i kamerans display. Med lite övning sitter sedan grundinställningarna i ryggraden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är dock väldigt smidigt ifall blixtens styrka kan justeras från sändaren på kameran. Särskilt om du går vidare och skaffar fler blixtar.
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Tack då får det nog bli sändaren med möjlighet till TTL ändå :)
Är helt ny med blixtar så mycket att lära med alla inställningar :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag kör med annat fabrikat, men tycker att möjligheten till TTL är jättebra. Ibland kör jag med någon manuell, t. ex. mot en bakgrund som inte rör sig, kombinerat med någon TTL, mot något som flyttar sig i motivet.
 
ANNONS