Annons

Blixt då man använder tele 70-200/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Har precis införskaffat ett Canon EF 70-200/4L och undrar hur det är med att använda blixt ihop med ett sådant objektiv? Normalt klarar ju blixten upp till 105 mm, men jag har sett bilder "någon avlång grej" som folk sätter på blixten. Hur gör man? Vad händer om man använder blixten rakt av med objektivet resp. med omnibounce?

Det ju inte helt orimligt att man någon gång kanske kommer vilja/behöva använda blixten.

Fresnellins till blixt använder du för att förlänga räckvidden. Är du inom det område där blixtens styrka räcker till så kan du använda vilken brännviddsinställning du vill på blixten, 28 mm om du vill.

Det är inga problem alls att använda blixt till din zoom. I 200mm läget på ditt zoom så ställer blixten in sig på 105mm och 200mm har ju en snävare bildvinkel och än 105mm, dvs blixten kommer lysa upp även utan för bilden. Blixt zoomens funktion är bara att du inte i onödan skall slösa på ljuset utanför bilden utan mer rikta det med mindre vinkel så blixtljuset koncentreras och på så sätt räcker ljuset en längre sträcka.

Avlång grej: Flash extender fungerar bara på objektiv på 300mm eller mer.

Just ja, nu fattar jag. Ganska logiskt att 105 funkar i 200 mm-läget eftersom man har en snävare bildvinkel! Tackar!

Jim H: När använder 105 mm på blixten på ett 28mm objektiv? Är det när man vill belysa ett visst huvudmotiv och vill ha resten runt omkring något mörkare?

Eftersom närgränsen är 1,2 m, så kan blixten säkert komma vid flera tillfällen då man vill kunna handhålla en f/4.

Är skugga från objektivet ett problem någon gång? Vad kan man i så fall göra för att undvika skugga? Jag antar att så länge man har blixthuvudet parallellt med objektivet så borde det vara OK? Några tips här?

Eftersom närgränsen är 1,2 m, så kan blixten säkert komma vid flera tillfällen då man vill kunna handhålla en f/4.

Har jag aldrig haft några problem med...

Är skugga från objektivet ett problem någon gång? Vad kan man i så fall göra för att undvika skugga? Jag antar att så länge man har blixthuvudet parallellt med objektivet så borde det vara OK? Några tips här?

Med den interna blixten: Japp defentitivt skugga
Med en extern blixt: Möjligen vid närgränsen, inte annars..

Goldfish skrev:
Jim H: När använder 105 mm på blixten på ett 28mm objektiv? Är det när man vill belysa ett visst huvudmotiv och vill ha resten runt omkring något mörkare?
Nej, jag menade att du mycket väl kan använda 28 mm-läget på blixten med ett långt objektiv, förutsatt att effekten räcker. Inte tvärtom :)

Själv så brukar jag tex sätta blixten på 24mm om den är handhållen med TTL-sladd när jag fotar makro med 105mm. Eftersom jag kanske riktar blixten lite fel så gör det inget eftersom jag har goda ljusmarginaler, dvs blixtljuset täcker mer än vad 105mm makroobjektivet gör.. Vid makro så är ju inte avståndet så stort så ljusets längd vid 24mm på blixt räcker och då använder jag 50 eller 100 ISO och bländare 22.

Men visst kan du använda blixten som en spotbelysning t.ex. 105mm inställning med en 28mm glugg..

Var ett reportage om en pressfotograf vid namn Z i FOT för några nummer sedan, han använde blixten så ibland....

ANNONS
Götaplatsens Foto