Annons

Blixt D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Det går tyvärr inte att styra en blixt externt med bara D3100. Radiosändare är nog det billigaste.
Var det verkligen trådlöst som avsågs? Jag tolkade det mera som en yttre blixt att sätta i blixtskon. Bildexemplet måste ju gått utmärkt bra att ta med en blixt på kameran.

Men jag kan ha tolkat helt fel.

Per.
 

jolio

Aktiv medlem
Fick svar från Nikon

"Dessvärre går det inte att styra externa blixtar med den inbyggda blixten på din kamera.
Nikon Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support "

så då är det kanske radio medellen som gäller, du hade helt rätt herr berg :)...tyvärr
 

Andyah

Aktiv medlem
kolla på kaffebrus.com efter cactus v4. billig radiosändare, kör med den själv o fungerar utan problem.
 

bigbongo

Aktiv medlem
Tänkte ha den för cross och enduro foto och kan tänka mig att avståndet blir mellan 5-20 meter ifrån
Så man kan belysa en hoj på ett ställe man valt ut, men själv stå med tele en bit bort
Det låter som radiosändare och -mottagare är något för dig. Det finns hyfsat billiga märken som Phottix t.ex. som gör det du vill. Du får köra blixten i manuellt läge men det är inga problem mer än att du kanske får springa fram och tillbaka ett par gånger för att få allt inställt som du vill ha det. Sedan finns det mer avancerade som Pocketwizard som stödjer i-TTL men då blir det genast dyrare.

Vill du kunna utnyttja Nikons AWL (advanced wireless lighting) kan du sätta en blixt SB-900 i blixtskon på D3100 och låt blixten agera 'commander' och styra övriga externa blixtar. Detta är ett dyrt system men synnerligen trevligt att använda, speciellt inomhus då kommunikationen oftast fungerar felfritt. Den inbyggda blixten i t.ex. D300 kan i princip göra samma sak som en SB-900 i commander-läge.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Ja det låter som mycket spring för dig.

Köper du en D80/90 så kan du köra ttl trådlöst eller manuellt o ställa värdet i kameran istället för att springa.

Låter nästan som du vuxit ur din kamera / eller valt fel eftersom du nyligen köpt den vad jag förstod.
 

jolio

Aktiv medlem
Ja det låter som mycket spring för dig.

Köper du en D80/90 så kan du köra ttl trådlöst eller manuellt o ställa värdet i kameran istället för att springa.

Låter nästan som du vuxit ur din kamera / eller valt fel eftersom du nyligen köpt den vad jag förstod.
Jo valde nog fel, hade lite för bråttom som man har ibland, märker att jag gärna haft blixt styrningen och fler b/s.
 

bigbongo

Aktiv medlem
Jo valde nog fel, hade lite för bråttom som man har ibland, märker att jag gärna haft blixt styrningen och fler b/s.
Testa med något av de billiga radiobaserade systemen, 500:- kanske, och se hur du tycker det fungerar.

Radio fungerar alltid utomhus. Systemet baserat på popup-blixten eller 900:an som commander fungerar inte alltid utomhus. Ofta men inte alltid.

Jag använder båda systemen och jag gillar båda. Fördelen med radiosystemen är att du kan använda billiga blixtar som inte kan användas i Nikons AWL/CLS. Springa fram och tillbaka kommer man inte ifrån.
 

MatteH

Aktiv medlem
Testa med något av de billiga radiobaserade systemen, 500:- kanske, och se hur du tycker det fungerar.

Radio fungerar alltid utomhus. Systemet baserat på popup-blixten eller 900:an som commander fungerar inte alltid utomhus. Ofta men inte alltid.

Jag använder båda systemen och jag gillar båda. Fördelen med radiosystemen är att du kan använda billiga blixtar som inte kan användas i Nikons AWL/CLS. Springa fram och tillbaka kommer man inte ifrån.
Annars kan man ju testa att köpa 2st SB-700 blixtar och på så sätt styra blixtarna trådlöst. Då slipper man springa fram och tillbaka också och kan styra blixtens effekt. (Räckvidden blir ca 10m eftersom det är IR)

Bara en idé;)

/Matte
 

bigbongo

Aktiv medlem
Annars kan man ju testa att köpa 2st SB-700 blixtar och på så sätt styra blixtarna trådlöst. Då slipper man springa fram och tillbaka också och kan styra blixtens effekt. (Räckvidden blir ca 10m eftersom det är IR)

Bara en idé;)

/Matte
Mja, 500 kr (enkelt radiosystem) eller 5000 kr (två SB-700, en master och slav) är ju två helt olika prisnivåer för ett test. Visst, två SB-700 är trevligt att använda till annat också. Personligen skulle jag valt att hosta upp lite extra för två SB-900 istället om lösningen med två blixtar känns bra. Inte så mycket dyrare men mycket mer blixt.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Hoppsan det låter bra. Bytte bara sådär.

Den kommer dröja ett tag innan du växer ur. Tänkte också skaffa en sån när jag får råd.

Nu är det bara objektiv o blixtar kvar o massor med träning.

Köpte du med objektiv? vilket?
 

jolio

Aktiv medlem
Hoppsan det låter bra. Bytte bara sådär.

Den kommer dröja ett tag innan du växer ur. Tänkte också skaffa en sån när jag får råd.

Nu är det bara objektiv o blixtar kvar o massor med träning.

Köpte du med objektiv? vilket?
18-105 tänkte försöka spara till ett 70-200 2.8 VR II vad det lider.
 
ANNONS