Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt för upplättning utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Hej, Det är så vi har en uppgift i en fotokurs jag går som jag har lite problem med. Får tyvärr inte tag i läraren för hjälp så jag tänkte det finns säkert någon här som kan hjälpa.
Jag använder en Canon 5D mark II och uppgiften är:

Sök upp en plats utomhus där motivet, gärna ett porträtt, hamnar i motljus. Se till att bakgrunden ligger i solljus. Ta en serie bilder där kamera och blixt är inställda på olika värden enligt följande:
1. Normalexponera utan blixt. Var noga med att miljön runt omkring är bra exponera exponerad eftersom alla bilder i övningen bygger på den här första exponeringen. Använd ej kortare tid synktid. Skriv ned slutartid och bländare.
2. Behåll kamerans värden och sök dig fram till ett värde på blixten som ger ett välexponerat ansikte
3. Blända ner kameran med -1 exponerinssteg (underexponera) och öka blixtens värde med +1 exponeringssteg. Om blixten t.ex hade 1/16 i värde på den förra bilden så ska du ändra den till 1/8
4. Bländare ner kameran ytterligare -1 steg och behåll blixtens värde
5. Behåll kamerans värde och öka blixtens med ytterligare +1

1 & 2 fattar jag men punkt 3 har jag lite problem med. Jag vet inte riktigt vad på kameran man ska ända, är det slutaren man ska ändra så att 4 blir 5.6 (om det är ett exponeringssteg) men då ändras ju skärpedjupet och vet inte om det är meningen.
Jag tog en serie bilder i går och använda mig av Exponering komp blixt och satte mätaren på -1 men är osäker om den är till för det här ändamålet. Bilderna ganska överexponerade.

Någon som vet hur jag ska göra?
 
Jag fattar det som att om du ändrar exponeringskompensationen på kameran -1 steg, så borde detta påverka hela bilden både blixt och naturligt ljus, till att bli mörkare. Om du sedan ökar blixten med + 1 så ökas enbart blixt, viljet ger en något ökat ljus på motivet men totalt sett från ursprungssbilden så bör bakgrunden bli mörkare
 
Jag fattar det som att om du ändrar exponeringskompensationen på kameran -1 steg, så borde detta påverka hela bilden både blixt och naturligt ljus, till att bli mörkare. Om du sedan ökar blixten med + 1 så ökas enbart blixt, viljet ger en något ökat ljus på motivet men totalt sett från ursprungssbilden så bör bakgrunden bli mörkare

Okej, Jag har nu varit inne i exponeringskomp/AEB-inställning och ändrat. Så att det ser ut så här. Är det så du menar?
 

Bilagor

  • exposureCompensation.jpg
    exposureCompensation.jpg
    30.2 KB · Visningar: 537
Nu har jag ingen canon, men det är den övre skalan märkt +/- som du ska ändra till -1, brukar vara en sådan knapp man trycker in samt tumhjulet. Den undre är gaffling så den ska du inte använda
 
Du har naturligtvis alldeles rätt i att nedbländning påverkar skärpedjupet men samtidigt släpper en mindre bländare in mindre mängd ljus. Bländar du ned ett steg, t ex från 4,0 till 5,6, måste blixtens exponeringsvärde öka med ett steg, t ex från 1/16 till 1/8. Exponeringen på ditt motiv i motljus förblir då detsamma men bakgrunden påverkas. Det framgår inte i din text något om ISO-värdet men för att denna uppgift ska vara effektiv ska nog ISO-värdet vara detsamma på alla bilder.
Mvh Erik
 
Vad använder du för för automatik? sätt den på A och välj en bländare typ /8 tycker jag, du får då en tid automatiskt. Med en +/- knapp och tumhjulet så ska du kunna justera det till -1, då ändras tiden till en kortare och bilden blir mörkare. Du får nog välja en bländare så att du inte hamnar med kortare tid än 1/200-1/250 som är kamerans synktid. Du kan ju också gå över till M och ändra tiden mauellt -1, för i M läge fungerar inte kompensationen, men du kan ju manuellt ändra tiden motsvarande steg.

Tanken med uppgift 1 är att du ska få en fint exponerad bakgrund och ett ansikte som är underexponerat, i uppgift 2 så lägger du på blixt så att ansiktet också blir rätt exponerat. Sedan så tror jag tanken är att du ska få en mörkare och mörkare bakgrund men att ändå motivet är rätt exponerat
 
Jag tycker det låter som att övningen är skriven utifrån förutsättningen att man kör med manuella inställningar på både kamera och blixt.
 
Tre röster på helmanuellt nu. Taskig lärare som skriver så otydligt.

1a) Ställ upp scenen. Hoppa eventuellt över det här med "motljus", det är mycket lättare och mer stabilt att t.ex ta ett porträtt där du och modellen (eller "motivet") står inne i djupskugga (antingen "bakom ett hörn" på en byggnad eller under t.ex ett cykeltak) och det man ser i bakgrunden är solbelyst.
1b) Kamera på "M", ställ slutartid 1/200s och blända ner tills bakgrunden i solbelysning är korrekt exponerad. Ta "bild 1".

2) lägg sedan till blixtljus (samma kamerainställningar! Ändra bara på blixten!) tills motivet är välexponerat. Manuella inställningar på blixt. Öka eller minska blixtstyrka tills motivet känns rätt i ljushet. Bilden du får när motivet "rätt" behåller du som "bild 2"

3) blända ner ett helsteg, öka blixtstyrka ett helsteg. Detta blir "bild 3". Motivet kommer då vara ungefär lika ljust, men bakgrunden ett helsteg mörkare än i bild 2

4) blända ner ett helsteg UTAN att öka blixtens styrka. Hela bilden kommer nu bli ett helsteg mörkare än bild 3. Detta är bild 4.

5) öka blixtstyrkan ett helsteg. Motivet kommer nu bli lika ljust som innan, men bakgrunden kommer bli lika mörk som i bild 4. Detta är bild 5.

Färdigt!

Meningen med övningen är med all säkerhet att du ska få in tänket att det BARA är blixt och bländare som styr ljusheten på motivet. Man styr ljusheten på bakgrunden med slutartid/bländare och ljusheten på motivet med bländare/blixt.
 
Tre röster på helmanuellt nu. Taskig lärare som skriver så otydligt.

1a) Ställ upp scenen. Hoppa eventuellt över det här med "motljus", det är mycket lättare och mer stabilt att t.ex ta ett porträtt där du och modellen (eller "motivet") står inne i djupskugga (antingen "bakom ett hörn" på en byggnad eller under t.ex ett cykeltak) och det man ser i bakgrunden är solbelyst.
1b) Kamera på "M", ställ slutartid 1/200s och blända ner tills bakgrunden i solbelysning är korrekt exponerad. Ta "bild 1".

2) lägg sedan till blixtljus (samma kamerainställningar! Ändra bara på blixten!) tills motivet är välexponerat. Manuella inställningar på blixt. Öka eller minska blixtstyrka tills motivet känns rätt i ljushet. Bilden du får när motivet "rätt" behåller du som "bild 2"

3) blända ner ett helsteg, öka blixtstyrka ett helsteg. Detta blir "bild 3". Motivet kommer då vara ungefär lika ljust, men bakgrunden ett helsteg mörkare än i bild 2

4) blända ner ett helsteg UTAN att öka blixtens styrka. Hela bilden kommer nu bli ett helsteg mörkare än bild 3. Detta är bild 4.

5) öka blixtstyrkan ett helsteg. Motivet kommer nu bli lika ljust som innan, men bakgrunden kommer bli lika mörk som i bild 4. Detta är bild 5.

Färdigt!

Meningen med övningen är med all säkerhet att du ska få in tänket att det BARA är blixt och bländare som styr ljusheten på motivet. Man styr ljusheten på bakgrunden med slutartid/bländare och ljusheten på motivet med bländare/blixt.

Det fattar jag men frågan är hur jag ska blända ner, mindre bländare eller?
Sedan om jag bländar ner hur mycket är ett helt steg om jag börjar vid 1.4?
 
Håller med, kör manuellt då brukar man ha bäst koll vad man gör. Har nästa alltid M när jag använder blixt.

Bländare i hela steg blir 1,4, 2, 2,8, 4, 5,6, 8, 11 osv dessa steg gör att tiden blir en fördubbling för varje steg
 
Det fattar jag men frågan är hur jag ska blända ner, mindre bländare eller?
Sedan om jag bländar ner hur mycket är ett helt steg om jag börjar vid 1.4?

När man ser att någon säger att man bländar "ner" menar de nog nästan alltid att man ökar bländartalet. Ibland kan folk vara förvirrade, men detta är praxis.
Själv upplever jag det som om de flesta använder uttrycket "blända ner" för att öka bländartalet, men "öka bländaren" alternativt "köra större bländare" när de menar att man ska minska bländartalet. Jag hör nästan aldrig uttrycket "blända upp"...

Bländare och bländartal är motstående. En mindre bländare är ett högre bländartal.

Ett heltsteg i bländartal är alltid x1.41 eller /1.41.
Helstegen är 1.0-1.4-2.0-2.8-4.0-5.6-8.0-11-16-22-32
Men att blända ner ett helsteg kan ju också göras från tredjedels-stegen... Börjar man på t.ex F4.5 kommer man då till F6.3

http://en.wikipedia.org/wiki/F-number#Standard_full-stop_f-number_scale
 
Det är manuellt som gäller :)

Låter som att vad uppgiften går ut på är att du kan styra exponeringen på ett helt nytt sätt med hjälp av extra ljus på objektet.

Jag brukar börja med att mäta bakgrunden med kamerans ljusmätare så den ser ut som jag vill (ljusare/mörkare/neutral). Sedan justerar jag blixtstyrkan och avståndet objekt/blixt så det ser ut som jag vill.

Gissningsvis är det oxå ett annat samband läraren vill visa. Men det tar vi en annan gång för att inte själa fokus från den här uppgiften.
 
Själv kör jag A-läget till ca 90% av alla bilder. M och P ibland och ytterst sällan T (tidsförval). Men i detta fallet skulle ju det fungera. Du ställer då in slutartiden på kortaste synktid (troligvis 1/200) och låter sedan kameran bestämma bländare.

När du sedan ska exponera -1 steg så använder du exponeringskompensationen (ej bracketing som vi såg en bild på). Exponeringskompen har en symbol likande "+/-". Du bör även på en modern kamera ha en knapp eller funktion för blixtkompensation (som ser liknande ut men med en blixt framför). Har du en automatisk kamera dvs inte någon svindyr kamera som ej är äldre än 20 år så är detta troligtvis det lättaste sättet.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto