Annons

Blixt i spat...

Produkter
(logga in för att koppla)

ormestad

Aktiv medlem
När jag var ute och fotade i lördags såg jag i ögonvrån hur stativet med min blixt sveptes ned i vattnet av en våg... Trodde att jag ställt det tillräckligt långt upp, men icke...
Elektronik och saltvatten går ju inte så bra ihop så nu är den död. Tänkte att jag skulle försöka mig på en räddningsaktion genom att spola bort saltet med kranvatten, torka riktigt ordentligt och hålla tummarna när jag stoppar i batterierna igen...
Nån som har andra tips eller förslag?
 
Skruva isär den om det går, skölj ordentligt med kranvatten först och gör en slutsköljning med avjoniserat vatten (batterivatten). Se sedan till att den torkar snabbt, helst genom att blåsa varmluft på den.
Har du tur så är alla komponenter tvättbara, har du otur, så finns det komponenter som inte tål tvätt.

I elektronikbranchen så tvättas en hel del kretskort ungefär på detta sätt. Först vatten med någon form av tvättmedel, eller i en speciell tvättvätska. Sköljningen sker alltid i avjoniserat vatten, eftersom kranvatten innehåller salter och mineraler. Torkningen sker sedan med varmluft tills allt är torrt.
Tänk på att vatten kan fastna ganska bra i vissa skrymslen och vrår, samt under vissa komponenter.
Montera inte i batterierna förrän du är helt säker på att allt är torrt (låt den ligga någon dag innan du skruvar ihop och testar).

Om det har hunnit börja erga på kretskorten, så kan du tvätta bort detta med sprit (isopropanol, T-röd, spolarvätska....) och en pensel först så att du får bort detta.

Lycka till, men hoppas inte för mycket. Saltvatten och elektronik är illa.
 
Nu vet jag ju inte vad det är för blixt du har och vilka konsekvenser det kan få att skölja av den enligt min beskrivning, så jag garanterar inte att detta är det rätta att göra. Men om blixten ändå är slut, så är detta vad jag skulle testa med i alla fall. Hur du vill göra är givetvis upp till dej. Har du tur kan det gå.
 
Jag lovar att inte anklaga dig om det inte funkar! ;)

Den funkar ju inte, så jag har ju inte direkt nåt att förlora på det.
 
Har testat ovanstående på en mobiltelefon som badat, med gott resultat.
Å andra sidan har ju en sån ett simkort :)

/ E
 
Det verkar som elektroniken funkar nu, men blixten laddar inte. Den enda del som jag inte kunnat få isär ordentligt är plasten kring kondensatorn (vilket antagligen är meningen...). Tror ni att det bara går att lägga hela kondensatordelen (utan att demontera plasthölje etc) i destvatten och torka den?

Kretskorten med styrkretsar etc såg rätt illa ut, men efter några destvattenbad och en vända i en sonikator verkade det ju som att det funkade! Frågan är bara om det fortfarande ligger spänning över kondensatorn och att den bara zappar om jag lägger den i vatten...
 
Om blixten var på när den dråsade i vattnet, kan nog kondingen ha nypt. Verkar den sitta bra till, så kan du nog skaffa en ny och byta själv. Pass opp dock, då det är rejäla spänningar vi talar om.
/ E
 
ANNONS
Götaplatsens Foto