Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixt på andra ridån

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Hej,

Provade ta ett par foton med blixten på andra ridån. Med den interna blixten (400d) fyrar den av en hjälpblixt för autofokus vid halvt nedtryck och sen när jag trycker ner hela vägen kommer ytterliggare en till blixt sen fäller den upp spegeln och fyrar av den riktiga blixten vid andra ridån.

Allstå.

Halv avtryckare -> 1 hjälpblixt för AF -> hel avtryckare -> 1 blixt -> spegeln fälls upp -> 1 blixt på andra ridån.

Varför fyrar kamran av en blixt precis innan spegeln fälls upp? Autofokusen är redan inställd i detta skede.

Jag provade även med extern blixt och då fyrades endast blixten av vid andra ridån.

Det är mätblixten för ETTL du ser. Den slår för ljusmätning och styr hur stark den sista blixten blir, den som slår under exponeringen.

En förblixt skickas alltid ut när man kör automatisk blixt (TTL). Det verkar som om den ligger kvar vid samma tidpunkt oavsett om du kör på första eller andra ridån när du kör med interna blixten... Med den externa lägger den sig precis före huvudblixen så att du inte hinner registrera den.
Min teori... dock ej säker...

Om det är den externa blixt som Carl listat i sin utrustning så är det en äldre modell som inte stöder E-TTL utan går i manuellt läge, därför ingen förblixt.

Den externa skickar inget blixtljus för fokuseringen utan har en infraröd lampa i stället.
Kör du i ETTL läge så SKA den skicka en mätblixt som men oftast inte hinner uppfatta då den är så tätt före den skarpa.
Om man har blixten på andra och lång slutartid brukar man kunna se mätblixten.

/Edit
Postade samtidigt som Jörgen och är det inte en EX blixt så är det som han säger.

Vilka kameror har denna funktion??

När de ändå varit på tapeten innan tänkte jag passa på att fråga om denna funktion, att synka blixten till slutet av slutartiden alltså, om den funktionen är allmän standard på alla systemkameror eller hör proffskamerorna till? .. tänkte framför allt på olympus e520 och nikon d60?

mvh

Funktionen brukar finnas. Min gamla d70 kunde synka på andra ridån och min Olympus e-510 kan det.

ANNONS
Götaplatsens Foto