Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixt till a700
- Trådstartare Lasse H
- Start datum
ondjultomte
Aktiv medlem
Okay, ett förslag taget ur luften!
SONYs 42a!
SONYs 42a!
Lasse H
Aktiv medlem
Vad ska den kunna?
Bra fråga förstås.
Jag vill kunna plåta människor inomhus hemma t ex.
Har aldrig haft någon extern blixt så jag vet inte riktigt vilka behov jag har av den annars.
En kompetent blixt till hyfsat pris kanske?
tannler
Aktiv medlem
Nästa köp för min del lär bli en extern blixt.
Vad kan jag köpa till min a700?
Billigt och bra helst förstås.....![]()
Du ska inte köpa en blixt som inte går att använda trådlöst.
OK - håller med David - trådlös kapacitet är aldrig fel
Dyra lösningen ( dyrast först ):
Sony HVL-F58AM - flaggskeppet fn
Sony HVL-F56AM - på sikt utgående modell
Sony HVL-F42AM - lillebror till 58'an
Sony HVL-F36AM - på sikt utgående modell
Lite billigare ( dyrast försy ):
Minolta 5600HS(D) - i princip = HVL-F56AM
Minolta 3600HS(D) - i princip = HVL-F36AM
Sonys blixtar hittar Du hos nästan alla handlare, Minolta måste Du köpa beg., men det går atrt göra fynd bland dem. Kolla Blocket, Tradera, eBay och radannonserna här på fs.se.
Utöver dessa finns det Sigma F-500/530 DG ST II och EF-500/530 DG Super till Sony, men jag är inte säker på att de går att köra trådlöst med den inbyggda blixten. Däremot kan de kontrollera andra blixtar trådlöst om jag fattat rätt, men då går lite av vitsen förlorad och det kostar mer. De ligger prismässigt mellan Sony och Minolta.
Cullman och Metz går inte att köra trådlöst.
pallep
Aktiv medlem
Min sigma dg 500 II super eller vad den heter går och köra trådlöst, jag får t.o.m bättre exponeringar då. När jag har den på kameran är det som lotto, helt kass, det kan bli svart bild eller totalt vitt eller lagom.
Och detta när jag tar bilder på samma motiv med samma inställningar.
Funkade mycket bättre på A100 och km5d, kanske någon mjukvara som blivit gammal.
Numera köra jag i manuellt läge, då får man en chansad bild och sen "chimpar" till rätt exponering.
Blir till att hosta upp lite slantar som jag inte har för F58:an
Den verkar über.
Och detta när jag tar bilder på samma motiv med samma inställningar.
Funkade mycket bättre på A100 och km5d, kanske någon mjukvara som blivit gammal.
Numera köra jag i manuellt läge, då får man en chansad bild och sen "chimpar" till rätt exponering.
Blir till att hosta upp lite slantar som jag inte har för F58:an
Den verkar über.
Fesse
Aktiv medlem
Jag har en 56:a till min KM5D, dock tycker jag att den exponerer väldigt konstigt den med, är ofta det blir ett enda stort snölandskap av allt tycker jag. Men sen iblan slår den till och tar väldigt bra bilder. Har ju bara haft blixten ett år så jag har inte hunnit lära mig riktigt...*vissel*...
Finns det några bra böcker eller andra texter som man kan läsa för att lära sig sin blixt eller? Gärna med instruktioner hur man ska ställa in den o så? Vore ju kanon för man märker att det lyfter bilderna mycket när man väl lyckas...
Finns det några bra böcker eller andra texter som man kan läsa för att lära sig sin blixt eller? Gärna med instruktioner hur man ska ställa in den o så? Vore ju kanon för man märker att det lyfter bilderna mycket när man väl lyckas...
tannler
Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Gary Friedmans böcker. De finns för alla Alpha DSLR, länken går direkt till den för KM D5D. Den kostar USD19.95, vilket är väl investerade pengar.
En gratis resurs, fast lite annorlunda, är Michael Hohners blixtkompendium.
En gratis resurs, fast lite annorlunda, är Michael Hohners blixtkompendium.
js1
Aktiv medlem
Jag har en 56:a till min KM5D, dock tycker jag att den exponerer väldigt konstigt den med, är ofta det blir ett enda stort snölandskap av allt tycker jag. Men sen iblan slår den till och tar väldigt bra bilder. Har ju bara haft blixten ett år så jag har inte hunnit lära mig riktigt...*vissel*...
Det är inte din blixt det är fel på utan ett mjukvaruproblem i din kamera. Min Sony56:a (och även Minolta3600 som jag hade tidigare) har exponerat näst intill perfekt med samtliga mina kameror (Dynax5, Z1, A2, A700) utom med just Dynax5D under vissa omständigheter. Du får minuskompensera blixten i kameran ca 1 steg så funkar den rätt hyfsat.
Jag fick faktiskt detta bekräftat från KonicaMinolta en gång i tiden men sen gick ju som bekant märket nästan i graven och utvecklingen av programvara till D5D resp D7D upphörde.
Kolla här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=47972
tannler
Aktiv medlem
Lite perifera funderingar - jag hade två KMD7D och hade inte detta problem, existerar det bara i KMD5D?...
Jag fick faktiskt detta bekräftat från KonicaMinolta en gång i tiden men sen gick ju som bekant märket nästan i graven och utvecklingen av programvara till D5D resp D7D upphörde.
...
js1
Aktiv medlem
Lite perifera funderingar - jag hade två KMD7D och hade inte detta problem, existerar det bara i KMD5D?
Mig veterligen. Körde mina blixtar på en kompis D7D utan problem och en annan kompis D5D som betedde sig exakt som min gjorde.
Flaggskepp
Aktiv medlem
Lyfter tråden lite. Tänkte skaffa mig en blixt i sommar innan ett bröllop. Men jag vet inte riktigt vad jag ska gå efter..
Jag köper gärna "det bästa", men om jag slänger ut en tusing för knappt märkbar prestanda vetefasen om det är värt det. Jämfört med 58:an, hur är lillasyskonen när det kommer till hur man kan vinkla huvudet, uppladdningstider osv.
Vilken sonyblixt motsvarar sigmas "värsting" rent prestandamässigt?
Jag köper gärna "det bästa", men om jag slänger ut en tusing för knappt märkbar prestanda vetefasen om det är värt det. Jämfört med 58:an, hur är lillasyskonen när det kommer till hur man kan vinkla huvudet, uppladdningstider osv.
Vilken sonyblixt motsvarar sigmas "värsting" rent prestandamässigt?
tannler
Aktiv medlem
Eftersom alla Minolta / Sony blixtar går att köra trådlöst, försvinner enligt mig lite av vitsen med att kunna höja / vrida / tilta blixthuvudet - det är ju bara att ta loss den och rikta den åt vilket håll man vill, t.o.m. bakåt om det skulle behövas.
Sigma 500/530 ligger prestandamässigt mellan Sony HVL-F56AM och Sony HVL-F42AM. Jag skulle leta efter en beg. Minolta 5600HS(D) ( = Sony HVL-F56AM ) i hyfsat skick.
Sigma 500/530 ligger prestandamässigt mellan Sony HVL-F56AM och Sony HVL-F42AM. Jag skulle leta efter en beg. Minolta 5600HS(D) ( = Sony HVL-F56AM ) i hyfsat skick.
Flaggskepp
Aktiv medlem
Eftersom alla Minolta / Sony blixtar går att köra trådlöst, försvinner enligt mig lite av vitsen med att kunna höja / vrida / tilta blixthuvudet - det är ju bara att ta loss den och rikta den åt vilket håll man vill, t.o.m. bakåt om det skulle behövas.
Tack för upplysningen (höhö), men var sjutton finns begmarknaden för sony/minoltablixtar? Tradera hade inte mycket just nu iallafall. Ska väl kolla blocket men utan jättestora förväntningar.
Säg att jag skulle köpa nytt, ska man välja mellan 42:an och 500/530 eller gå på 56/58? Vore ganska skönt med nya grejor och inte nån trött beggad.. ;P