Annons

blixt till canon 350d??

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart är den Sigman jag nämer, vridbar i sidled (90grader) och går att vinkla upp (45grader), precis som med Canons blixtar.

Jag har en 430EX till min 350D. Nu har jag inte använt den så mkt, endast lite foton tagna inomhus med blixten vinklad mot taket. För vad det är värt är jag mkt nöjd, inga fel-exponeringar utan mjukt o fint ljus.

Sigman kan vinklas i båda ledderna, den kan stå rakt upp om man vill. Åt ena hållet kan den vridas horisontellt 90 grader och åt andra 180 så den står rakt bakåt. Jag har den och använder den mycket så jag vet.
Skulle jag köpa idag skulle det stå mellan Sigman och 430 EX som inte fanns när jag köpte.

TheJaff skrev:
Jag har en 430EX till min 350D. Nu har jag inte använt den så mkt, endast lite foton tagna inomhus med blixten vinklad mot taket. För vad det är värt är jag mkt nöjd, inga fel-exponeringar utan mjukt o fint ljus.

ah har du några bilder att visa upp för resultatet?

Själv äger jag en Sigma blixt och är mycket nöjd med den! Är inte någon direkt blixt expert men har iallfall förstått att den ska jämföras med Canons 580 ex när det gäller ledtal och funktioner. Det som man ska tillägga är att Canons "ser" roligare ut om det nu har någon betydelse. Jag köpte min blixt begagnad och förstod inte alls hur man skulle gå tillväga för att få allt att fungera? Bruksanvisningen är kanske inte designad för en nybörjare som jag kan tänka mig att Canons är, men vad gjorde det när det fanns kunniga att fråga här på FS.

Mitt råd: Köp en Sigma DG 2!

Mvh Petter

Intressant.

Varför skriver då cyberphoto att "Några av det viktigaste förbättringarna (med 430EX kontra 420EX): Stöd för E-TTL II"?

420EX har väl lika bra stöd i så fall, eftersom det inte sitter i blixten?

Vikentij skrev:
420EX har väl lika bra stöd i så fall, eftersom det inte sitter i blixten?
Ja, såvitt vad jag läst på massa andra forum stämmer. Har dessutom plöjt de 80-90 sidorna om EOS Flash photography från photonotes.net och det verkar stämma att E-TTL2 endast har med processning i kameran att göra. Inga speciella kommandon eller så som skickas mellan kameran och blixten. Eller vänta nu.. skulle vara om vitbalans-informationen som skickas från blixten räknas som E-TTL2 då? Kanske det gör?

EDIT: ...och ev. informationen om sensor-storlek som kameran skickar.

OK.

Men vitbalansen är inte av intresse vid RAW-foto.

CCD-storlek anpassningen är lull-lull för att spara på batteriet, antar jag... Ser inga andra fördelar me det. Eller missar jag något?

Hur var det med "Siga styra Canon slave"?

Hej,

Jag har köpt 430EX och är mycket nöjd.
Jag undrar om någon annan har samma ljud i sin 430EX som jag?
När jag ändrar blixthuvudet i någon vinkel så låter det ett litet ljud (typ som en motor).
Har även en 550EX på lån av en kompis, den låter inte alls så.
Kan det vara något fel på den eller är det jag som är nojjig pga jag precis köpt den?

.fred

.fred skrev:
Hej,

Jag har köpt 430EX och är mycket nöjd.
Jag undrar om någon annan har samma ljud i sin 430EX som jag?
När jag ändrar blixthuvudet i någon vinkel så låter det ett litet ljud (typ som en motor).
Har även en 550EX på lån av en kompis, den låter inte alls så.
Kan det vara något fel på den eller är det jag som är nojjig pga jag precis köpt den?

.fred
Det är zoom-motorn som ställer om sig till vidaste vinkeln (24mm tror jag) så fort du har tänkt att bounca blixten.

ANNONS
Götaplatsens Foto