Annons

Blixt till Canon 5D mark 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Lashis

Medlem
Hej på er

Jag är ute efter att köpa en blixt till mitt kamerakit.
Har väldigt lite erfarenhet av att använda blixt, men vill börja fotografera mer porträtt, i både studio samt fritt utomhus.
Försökt researcha, men blir helt enkelt inte klok på alla möjligheter.

Jag kommer att vilja kunna använda den trådlöst förr eller senare.
Jag vill inte köpa något mellanting, utan vill välja en blixt som jag kan använda och växa i.
Den behöver inte vara svindyr, men betalar gärna extra om det finns någon funktion jag bör sikta på, eller kvalitet.

Förstår att det är jättestort spektrum jag siktar på, men hoppas ändå kunna få lite vägledning i vilken riktning jag ska, vad mer bör jag tänka på?
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon gör egna blixtar. Brukar fungera bra, men de har vett att ta betalt.
Profoto gör bra blixtar som passar för olika kameror. Men de är inte heller billiga.
YongNou gör blixtar till olika kameror, till priser som är betydligt lägre.

Canon har idag fjärrstyrning via radio. Det är mycket bättre än optisk fjärrstyrning, som var enda alternativet på deras äldre modeller.

Något som du får bestämma dig för är förstås om du ska ha en blixt med hög ljusstyrka, eller om du istället prioriterar lite mindre storlek och lägre vikt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mitt råd är att kolla på ett blixtsystem som har olika modeller från små till studioaggergat.

jag skulle rekommendera dig godox eller profoto om du inte enbart tänkt köra blixten rakt på kameran.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Godox! Kan radiostyras om du väljer till en sådan enhet. Har du flera blixtar kan dessa radiostyra varandra.
Prisvärda så det förslår. Läs mer:
 

larjo

Aktiv medlem
Skulle jag börja nu så skulle jag valt Godox blixtsystem "Wireless X".
De har allt från små kamerablixtar till stora studioblixtar där samma sändare på funkar till alla blixtar.
Till Canons RT system nästan bara Canons egna kamerablixtar som är lite ljussvaga och långsamma om man vill använda dem utomhus,
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Hejsan på er alla

jag har samma funderingar. Kanske lite mer åt ”jag vill INTE växa”. Menar att jag har en Canon 5D mk4. Med ett 24-105/4 objektiv. Den hänger med på resor mm. Används av mig och flickvännen för att fota familj och lite natur. Ibland även av barn mellan 7-14 år.
Behöver en bra blixt som är automatisk. Ska helst kunna fixa bra bilder bara på Auto.

En fråga som dykt upp är om man ska ha en rund eller kvadratisk blixt. Profoto och Godox har ju runda. Medans Canons egna är kvadratiska.
Vad ska jag köpa? Hjälp mig då jag har noll koll.
 

Saltis

Aktiv medlem
Satsa på en Godox V1. Runt huvud med diffusorn ger en mycket snyggare "fallout, och du har ett system du kan växa i.
Lycka till !!!
 

Tims

Aktiv medlem
Canon gör egna blixtar. Brukar fungera bra, men de har vett att ta betalt.
Profoto gör bra blixtar som passar för olika kameror. Men de är inte heller billiga.
YongNou gör blixtar till olika kameror, till priser som är betydligt lägre.

Canon har idag fjärrstyrning via radio. Det är mycket bättre än optisk fjärrstyrning, som var enda alternativet på deras äldre modeller.

Något som du får bestämma dig för är förstås om du ska ha en blixt med hög ljusstyrka, eller om du istället prioriterar lite mindre storlek och lägre vikt.
Jag kommer testa EL-1 eller vad den heter. Verkar kul att köra som upplättningsblixt.
Har en 600 EX II eller vad den heter, från Canon idag som funkar som upplättning med snabba slutartider. Vet inte om den har någon trådlös funktion dock, tror inte det. Funkar bara när den är i blixtskon.
 

törnan

Aktiv medlem
Jag kommer testa EL-1 eller vad den heter. Verkar kul att köra som upplättningsblixt.
Har en 600 EX II eller vad den heter, från Canon idag som funkar som upplättning med snabba slutartider. Vet inte om den har någon trådlös funktion dock, tror inte det. Funkar bara när den är i blixtskon.

600:an har både radio och IR styrning inbyggd så där är det ingen skillnad mot EL-1. Den stora skillnaden som jag ser är att EL-1kört ett eget uppladdningsbart batteri istället för AA, att den har aktiv kylning och att den går att använda som videoljus med de inbyggd LED.
 

Tims

Aktiv medlem
600:an har både radio och IR styrning inbyggd så där är det ingen skillnad mot EL-1. Den stora skillnaden som jag ser är att EL-1kört ett eget uppladdningsbart batteri istället för AA, att den har aktiv kylning och att den går att använda som videoljus med de inbyggd LED.
Ah, men okej, läser lite om det, man behöver tydligen en mojutt i blixtskon. Funkar inte as is så att säga. Men den är/var ju billig så jag fick ju vad jag betalade för så att säga.
Den största skillnaden för mig är upplättning ned till 1/8192 (istället för det vanliga 1/128) Den är också ganska billig så jag har inte så majestätiska förväntningar. Smidigt med uppladdningsbart batteri dock.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hejsan på er alla

jag har samma funderingar. Kanske lite mer åt ”jag vill INTE växa”. Menar att jag har en Canon 5D mk4. Med ett 24-105/4 objektiv. Den hänger med på resor mm. Används av mig och flickvännen för att fota familj och lite natur. Ibland även av barn mellan 7-14 år.
Behöver en bra blixt som är automatisk. Ska helst kunna fixa bra bilder bara på Auto.

En fråga som dykt upp är om man ska ha en rund eller kvadratisk blixt. Profoto och Godox har ju runda. Medans Canons egna är kvadratiska.
Vad ska jag köpa? Hjälp mig då jag har noll koll.
Fördelen med de runda huvudena är väl ganska marginell vad det gäller ljusbild men det blir enkelt att ansluta ljusmodifierare som t.ex. lagårdsdörrar och färgfilter med magnetfäste. Godox V1 säljs vad jag vet inte i Sverige men själv köpte jag min på postorder från Danmark. Hoppa över Profoto om du inte är gjord av pengar. Bättre att ha råd till flera enheter ifall något skulle gå sönder.
Fördelen med Godox och profoto är att deras blixtar blir del i ett större blixtsystem som delar tillbehör som t.ex. radioutlösare. Dvs byter du kameramärke räcker det att du bytter radioutlösaren och allt fungerar som vanligt
 

Erik X

Aktiv medlem
Köp "RT"-varianten om det blir Canons blixtar. De utan RT har inte radio..
Fördelen med Canons egna blixtar är att man får full automatik med TTL och HSS.
Jag fotar med 5D mk 3 och har fått köpa till en sändare, antar att samma gäller för mk 4. Canons ST-E3-RT är snordyr så jag köpte kopian från Yongnuo YN-E3-RT. Kul pryl, styr 5 grupper av blixtar med individuell styrkejustering. 😛 Och blixtarna kan man gömma i softboxarna tack vare radiostyrningen... Men mycket knappande blir det innan allt fungerar som avsett!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ah, men okej, läser lite om det, man behöver tydligen en mojutt i blixtskon. Funkar inte as is så att säga. Men den är/var ju billig så jag fick ju vad jag betalade för så att säga.
Den största skillnaden för mig är upplättning ned till 1/8192 (istället för det vanliga 1/128) Den är också ganska billig så jag har inte så majestätiska förväntningar. Smidigt med uppladdningsbart batteri dock.
”Mojutt” (sändare/triggar) i blixtskon gäller väl alla radiostyrda blixtar.

11000 för en blixt är svårt att kalla billigt, tycker jag. Dessutom tillkommer väl triggar för tre, fyra tusen. Gissar jag.
 

Tims

Aktiv medlem
”Mojutt” (sändare/triggar) i blixtskon gäller väl alla radiostyrda blixtar.

11000 för en blixt är svårt att kalla billigt, tycker jag. Dessutom tillkommer väl triggar för tre, fyra tusen. Gissar jag.
Jag har för mig att Nikon har sändare/trigger i huset på D40 och uppåt. Jag kan ha fel, men är nästan säker.

För en in shoe-blixt är det mycket pengar, men jag jämför med större blixt-system som ibland används i studio.
 

unoengborg

Aktiv medlem
”Mojutt” (sändare/triggar) i blixtskon gäller väl alla radiostyrda blixtar.

11000 för en blixt är svårt att kalla billigt, tycker jag. Dessutom tillkommer väl triggar för tre, fyra tusen. Gissar jag.
Ja, knappast prisvärt. Man får en Godox V1+ trigger för 4300. Kan visserligen bara dimmas till 1/256 effekt, men det räcker nog för de flesta. Ser dessutom ut som om den finns på Scandinavian photo numera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har pröjsat mellan 1000 och 1500 stycket för mina fyra begagnade blixtar. Plus en slant för ett kinesiskt radiosystem.

Alla har sina preferenser. Begagnat är ofta vettigt att utvärdera som alternativ tycker jag.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har för mig att Nikon har sändare/trigger i huset på D40 och uppåt. Jag kan ha fel, men är nästan säker.

För en in shoe-blixt är det mycket pengar, men jag jämför med större blixt-system som ibland används i studio.
Nej, du behöver sändare även för Nikon. Den ansluts till kamerans usb kontakt och lämnar därmed blixtskon fri men även Godox har sändare med blixtsko så enda skillnaden är att nikonadaptern bara fungerar med nikons ganska begränsade antal radiostyrda blixtar samt att det blir betydligt dyrare än Godox.

Inte för det har så stor betydelse då TS kör Canon men rent generellt är det bättre att satsa på ett blixtsystem från någon tillverkare som specialicerat sig på just blixtar som t.ex. Godox eller Profoto än att använda blixt från kameratillverkaren.
 
ANNONS