Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag tänker skaffa blixt till balnd annat fågelfotografering och valet står mellan 430 och 580. Tanken är att använda det tillsammans med 300/f4 och 1,4 extender med 1.6 crop i huset.

Jag känner till tillbehör som "Better Beamer" och liknande, för att koncentrera blixten vid längre avstånd men har svårt att bedöma vilket ledtal som är nödvändigt. Kan 43 räcka eller är det nödvändigt att gå upp till 58... det skiljer ju ganska mycket i pris?

Tacksam för era erfarenherter!

Det beror naturligtvis lite på vilka avstånd du tänkt fota men mer kraft kan knappast vara fel om du tänker fota fåglar.

Sker det på en fast plats (exempelvis fågelbordet i trädgården) kan det kanske vara vettigt med en slavblixt ute i närheten i stället för blixtförlängare osv på kameran. Men ska du röra dig faller nog den idén rätt fort om du inte är väldigt tät och kan fylla skogen med slavblixtar :)

Har du tittat på Sigmas blixtar? Det fins en som heter EF-500 DG Super som levererar i princip samma funktioner som Canons 580 EX men till ungefär halva priset. Jag har en sån och väldigt nöjd med blixten.

Jag tror att båda dessa blixtar gör sig bättre på nära avstånd, även med det tillbehöret. Det bästa är om du kan använda en radio-trigger och placera blixten nära en plats där du vet att fågeln kommer att befinna sig.

Hej

Kan inte hjälpa dig angående vilken blixt du skall välja, men priset på 580:an ligger på 388 euro (ca 3500kr +250kr frakt) hos Essential Systems (Tyskland). Skiljer ju inte så mycket mot 430 köpt i Sverige....(om man nu kan göra den jämförelsen *ler*)

ANNONS
Götaplatsens Foto