Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till konica minolta dynax 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

underbart

Ny medlem
Hej!

Söker en blixt till ovan nämnd kamera. Jag har insatt jag slutat ta bilder med den
på grund av att jag aldrig gillat blixten.. nu är de dags och ta tag i det.

Dock kan jag verkligen ingenting om blixtar, hur funkar det? vilka blixtar
passar till min kamera? osv..?

Tacksam för hjälp!

Det finns passande blixtar såväl från Minolta / Sony som från tredjepartstillverkare. Sigmas blixtar är billigare, men strular en hel del. Metz brukar inte strula, men blir å andra sidan knappast billigare än originalblixtarna.

Följande blixtar är digitalkamerakompatibla:

Minolta 3600HS(D) = Sony HVL-F36AM (tekniskt identiska)
Ljusstyrkan går inte att reglera manuellt. Inte särskilt praktisk att använda eftersom blixthuvudet går att vinkla enbart i höjdled och kan inte vridas i sidled. Kan användas som slavblixt (men inte som styrblixt) vid trådlös blixtstyrning. Minst och billigast men begränsad - avråder från inköp av denna. Begagnatpriset idag förmodligen något under 1.000 kr.

Sony HVL-F42AM
En bra blixt utan F36AM-blixtens nackdelar. Har också lite fler finesser än denna men kan inte användas som kontroller / styrblixt, ifall det skulle bli aktuellt. Men som slavblixt funkar den finfint.

Sony HVL-F43AM
Efterföljaren till F42AM, och har en hel del utökade funktioner. Är vädertätad, har vitbalansstyrning (tror dock att du behöver en Sony-kamera för detta), modelleringsljus, stroboskopfunktion 1-100 Hz, kan användas även som kontroller mm. Den har även Quick Shift Bounce-systemet (se en kort beskrivning nedan för HVL-F58AM-blixten).

Minolta 5600HS(D) = Sony HVL-F56AM (tekniskt identiska)
Kraftigare blixt än de tidigare nämnda. Kan sägas vara "storebror" till F42AM, och har till skillnad från dena modelleringsljus och stroobskopfunktion och kan användas som kontroller. Den är dock inte vädertätad som F43AM (vilken är en nyare blixt).

Sony HVL-F58AM
Kraftigaste blixten i denna grupp, och har flest funktioner. Har även Quick Shift Bounce-systemet. Innebär att blixten har en extra led så att även om man vrider kameran till vertikalläge för att fota i "porträttläge" istället för horisontellt "landskapsläge", så kan man då också vrida blixthuvudet så att det blir precis samma belysningsförhållanden och skuggning som när man håller kameran horisontellt. Man kan därför arbeta blixtsnabbt även ifall man har satt på någon ljusformerare eller vridit blixthuvdet till takreflex eller riktat det snett bakåt in i ett rumshörn för att få naturligare belysning av objekten. Extremt populär t.ex. bland vimmelfotografer.

PS Har du varit medlem i nästan tio år utan att behöva fråga nåt / vilja skriva nåt förrän nu? Jaja, man ska väl inte förhasta sig... :)
.

Ska kanske förtydliga, samtliga ovannämnda blixtar kan användas som slavblixtar, dvs styras trådlöst. Du kan alltså ställa blixten / blixtarna var som helst i rummet, och sedan smyga omkring och fota. Då lyser dessa blixtar upp sagda rum just när du trycker av din kamera.

Du behöver också tänka på att inte använda kortare tid än 1/160 sek (1/125 sek med antiskak på, men det behövs inte med blixt), såvida du inte ställer in HSS. Då går det att använda även kortare tider (som 1/400 sek), men då blir blixtens ljusstyrka (och därmed räckvidd) snabbt låg.
.

Om man skall anpassa nivån på tips till någon som "kan jag verkligen ingenting om blixtar" så skulle jag snarare tipsa just om Minolta 3600 HSD.

Visst den fungerar kanske inte manuellt. Ok den kanske inte går att vinkla i sidled, den kanske inte kan styra andra blixtar men är det rimligt att förvänta sig att någon som inte påstår sig veta något om blixtar kommer använda den på det sättet?

Nej, snarare skulle jag vilja säga att den
-funkar perfekt med Minolta och Sony kamerahus. Till skillnad från tredjepartsblixtar som ofta ger en helt galen exponering utan att man begriper varför och när.
-fungerar fint trådlöst vilket ofta kan kompensera för att man inte kan vinkla i sidled. Håll den i handen och rikta den dit man vill. Eller använd en blixtfot och ställ den på ett bord. Fast oftast funkar det ju bra att bara sätta den på kameran och rikta den uppåt (förutsatt att det finns ett tak i lagom nivå som inte är mörkt.
-är riktigt billig, jag skulle säga snarare 600-700 kr än 1000 kr. Gillar man den inte, eller vill man ha en mer avancerad blixt senare, sälj den och få pengarna tillbaka.
-fungerar också med snabba slutartider och seriebildstagning.
-rimligt kraftfull. Långt långt bättre än den inbyggda även om den givetvis inte är lika karftfull som 5600 eller Sigma 530 DG.

Håller med föregående talare att inte dissa Minolta 3600HS(D) / Sony F36AM.
Minolta 5600HS(D) / Sony F56 är rätt lik den föregående, fast starkare. Svår att hitta beg, medan 3600 dräller av som man får för kanske 700 kr/st. idag. Rekommenderar att köpa flera!

3600HS(D) är en alldeles utmärkt blixt! Har haft 4 stycken själv.

Vet inte om "slavblixt" är rätt ord egentligen. Det brukar ju användas för "dumma" blixtar som avfyras remote på något sätt.

Minolta/Sony har ett mycket bra blixtsystem med trådlös fjärrstyrning av blixtar med fullständig exponeringskontroll (åtminstone tills Sony nyligen delvis kvaddat det systemet i de nya SLT-kamerorna).

Man använder kamerans inbyggda blixt som styrningsblixt och den externa blixten som fjärrblixt.

Enstaka kameror som Sony A900 och A99 har ingen egen inbyggd blixt och för att kunna användatrådlös blixtstyrning med dessa så måsteblixten man monterar på kameran kunna fungera som controller, vilket bara F43, F58 och F20 kan, men det behöver som sagt inte TS och därför är det ett mindre bra argument att dissa 3600HS(D) anser jag.

Superlätt att använda trådlös blixt. Sätt blixten på kameran, ställ in WL i kamerans meny och ta sedan bort blixten och fäll upp den interna, sen kan du placera den externa var du vill och fota med blixten från olika vinklar med perfekt exponering varje gång!

Har du flera kan du placera dem på olika sätt och använda "studioljussättning" med enkla blixtar.

Detta funkar bara med Sony-blixtarna och bara med Minolta-modellerna Program Flash 3600HS(D) och 5600HS(D), så undvik andra minolta-modeller och tredjepartsblixtar.

Läs gärna Gary Friedmans artikel om detta:
http://friedmanarchives.com/flash.htm

Det här var bland de bästa grejerna med Minolta/Sony-systemet och fungerade bra ända fram till de nya kamerorna då Sony sabbat det fina blixtprotokollet tyvärr. Det sägs alldeles nyligen ha förbättrats en del med A77 ett par år efter lanseringen eller så...

Här kan man se hur det funkar med A99...(helkass)
http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8

(Han nämner att det är "tolerabelt" med A77, men det anser absolut inte jag. Retade mig oerhört på det med A77an som jag hade. Fungerade som en dröm på KM D5D, Sony A850/A900 och A350 och A550. Helt ok på A580, men inte i Live View och sen helt kass på A77 och nu tydligen horribelt uselt på A99! Det var bättre förr .-).)

/Mats

Nu sägs det att det fungerar bättre med den trådlösa blixtstyringen i A77 (och A99 antar jag), men det har ju egentligen inte med TS fråga att göra. Jag håller med Mats och Mattias om att man absolut inte behöver börja med de större blixtarna - i och med att den billiga 3600HS går att styra från kameran gör det inte så mycket att den inte går att vinkla i sidled - den måste ju inte sitta på kameran.

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera Gunnars påstående om att det skulle vara "extremt populärt bland vimmelfotografer" att rikta blixten i något bakomliggande hörn - det är det inte! Vimmelfotografer kör i allmänhet blixt rätt på (i bästa fall med något slags diffusor) och ofta med lång slutartid för att bakgrunden inte ska bli helt svart. Det finns helt enkelt oftast inga hörn att studsa blixten i, och det är inte naturligt ljus vimmelfotografer är ute efter :)

Nu sägs det att det fungerar bättre med den trådlösa blixtstyringen i A77 (och A99 antar jag), men det har ju egentligen inte med TS fråga att göra. Jag håller med Mats och Mattias om att man absolut inte behöver börja med de större blixtarna - i och med att den billiga 3600HS går att styra från kameran gör det inte så mycket att den inte går att vinkla i sidled - den måste ju inte sitta på kameran.

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera Gunnars påstående om att det skulle vara "extremt populärt bland vimmelfotografer" att rikta blixten i något bakomliggande hörn - det är det inte! Vimmelfotografer kör i allmänhet blixt rätt på (i bästa fall med något slags diffusor) och ofta med lång slutartid för att bakgrunden inte ska bli helt svart. Det finns helt enkelt oftast inga hörn att studsa blixten i, och det är inte naturligt ljus vimmelfotografer är ute efter :)

Det som sägs är väl att det andra stora felet att exponeringen blir åt h-e delvis är förbättrat. Lagget har jag inte hört nåt om. Sen brukar det påstås att saker är fixade, vilket det sen visar sig att inte vara. Önsketänkande eller nåt. Nä, jag e schkepishk!

Tycker det är tragiskt hur Sony totalt har förstört sina fullstora systemkameror. De var på rätt spår och var innovativa osv och kunde komma in på spelplanen bland de stora grabbarna, men har gjort totalfiasko och åtm. mitt förtroende är för dem är helt borta.

Det andra att det inte är extremt populärt har nog mer att göra med att Sony inte är ett speciellt populärt märke öht och de andra inte har möjligheten som finns med Quick-Shift Bounce. Och de som använder Canon har ju aldrig någonsin fått uppleva hur ett supersmidigt trådlöst blixtprotokoll är. Nikons CLS har å andra sidan ytterligare lite mer finesser än Sony/Minolta, men det saknar istället enkelheten. Det här var så sjukt bra med Sony, men som sagt helt förstört liksom många andra saker tyvärr.

Jag använde tak/väggstuds flitigt med A900 och F58 till mingel, fast oftast med en F20 på kameran och 58an trådlöst i vänsterhanden, då man ville ha pang-på effekt fast inte precis från kameran för att undvika röda ögon och plattheten. Med A580 som hade inbyggd blixt var det ännu smidigare.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2640491.htm?set=mp

Trådlös blixt i dagsljus kan man göra mycket effektfulla bilder med (alltså förr innan Sony raserade hela klabbet).
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2393094.htm?set=mp

Båda dessa bilder är tagna med A580 och en F58-blixt trådlöst styrd och hållen på fri hand i vänster näve på en armlängds avstånd.

Valp-bilden tagen med LiveView vilket funkade sådär. Det gav irriterande lagg med A580 som gjorde att det var svårt att pricka rätt ögonblick och för macro som är ett annat bra område för detta så var det redan då försämrat. A77 var totalt usel för det med dels felexponering och dels fördröjningen som visats, men också att sökarbilden försvann under pre-flash så man inte kunde gunga in exakt skärpa och frysa exakt det ögonblicket. Skit Sony vad ni har totalsabbat det som var så bra. Usch!

Synd som sagt att Sony raserat de bra sakerna de ärvde från Minolta, fast för trådskaparen som har en KM D5D så är det ju fortfarande lika bra och billiga 3600-or är som sagt inte alls fel.

För min del får det bli Nikon CLS när jag småningom får råd att skaffa en ny systemkamerautrustning.

/Mats

3600hsd är svaret! har två stycken faktiskt, visst man hadde önskat att dom gick att styra manellt men i övrigt så är jag nöjd.

Hur som helt så köp ingen blixt som inte går att styra trådlöst, jag köpte en enkel 2500D först och specielt mycke roligare blev det inte, tänkte skaffa en förlägningskabel men så hittade jag en relativt billig 3600hsd och blev helnöjd, särskilt kul att man inte behöver ha den moterad på kameran.

I framtiden hoppas jag sony bygger in radiostyrning i sina blixtar så man slapp problemet med räckvidd i dagsljus.

Tack!

Hej allihop! Har haft fullt upp men direkt jag såg era svar kollade jag på blocket och hittade en 3600 hsd!
Så nu är jag en stolt ägare till denna, dock har jag inte haft tid och pröva den allt för mycket så jag återkommer om vad jag tycker =) Men måste verkligen säga att det värmer i hjärtat då ni har tagit er tid och givit mig råd. Jag betvivlar inte att jag kommer bli nöjd!

mvh Caroline

ANNONS
Götaplatsens Foto